Belysning till 720L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Det är en väldigt stor skillnad på 1 watt/liter i ett 720 och 1 watt/liter i ett 150 liters akvarium, så nu är du ute på lite djupt vatten.
    Har man 0,5 w/l i ett 720 så täcker du behovet för de flesta växter om du samtidigt kör med co2, ska du inte ha co2 räcker 0,22w/l med reflektorer ganska länge, och det var det som frågan gällde.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #17
      Jaja, var god läs mina två trådar i växt forumet här på zoopet så kanske det klarnar.
      Givetvis tycker jag att om man ska stoppa i förbaskat mycket växter i ett 720l och bara ha två eller fyra rör så bör man försöka hålla sig närmare 0,5w/l.
      Dock så är väl 1w/l aningens dåligt att utgå från då det handlar i realiteten om hur många lux du får till varje plantställe och likaså hur stort ljus utbytet (lumen/w) är i förhållande till Ra.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • ciklidcollector
        • April 2008
        • 1111

        #18
        Ska man ha bra tillväxt på växter bör man exempelvis använda hqn lampor och komplettera med lysrör, detta eftersom första ger högt ljus utbyte och bra tillväxt medans det andra ger bra färgåtergivning och går att på lättare sätt få bra spectrum på.
        -=Amatörbiologen=-
        Amerikanska Ciklider

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Ursprungligen postat av ciklidcollector
          Jaja, var god läs mina två trådar i växt forumet här på zoopet så kanske det klarnar.
          Givetvis tycker jag att om man ska stoppa i förbaskat mycket växter i ett 720l och bara ha två eller fyra rör så bör man försöka hålla sig närmare 0,5w/l.
          Dock så är väl 1w/l aningens dåligt att utgå från då det handlar i realiteten om hur många lux du får till varje plantställe och likaså hur stort ljus utbytet (lumen/w) är i förhållande till Ra.
          Jaja, kan man inte stoppa förbaskat mycket växter i ett kar utan att ha 1w/liter?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #20
            Jo men 1w/l är ju en bra riktlinje/råd för att inte alla dessa växter ska duka under pga undermånligt ljus.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Ursprungligen postat av Markus1984
              Hur långt kommer jag med det ? Räcker det för att klara av massor med växter? (pratar bara belysning nu, ingen växtnäring,co2 osv)

              /Markus
              För att inte krångla till det för mycket så kommer du att klara dig bra med massor av växter med den rampen, bara du väljer lite enklare växter.
              Jag har själv mycket växter i mitt 900 liters, och bara 0,17 watt/liter och det växer på sakta men säkert plus att algerna lyser med sin frånvaro.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Ursprungligen postat av ciklidcollector
                Jo men 1w/l är ju en bra riktlinje/råd för att inte alla dessa växter ska duka under pga undermånligt ljus.
                Det finns inte många som har 1w/liter i sina växtkar så det är inget bra råd eller riktlinje.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ciklidcollector
                  • April 2008
                  • 1111

                  #23
                  ansjo- har för mig att även defdac förordade 1w/l då det gällde växtakvarium?!
                  Han är ju väldigt kunnig då det gäller växter vad jag förstått.
                  -=Amatörbiologen=-
                  Amerikanska Ciklider

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Ursprungligen postat av ciklidcollector
                    ansjo- har för mig att även defdac förordade 1w/l då det gällde växtakvarium?!
                    Han är ju väldigt kunnig då det gäller växter vad jag förstått.
                    Har han gjort det så är det knappast till ett 720 liters kar, då det blir helt andra parametrar som gäller. Sedan var det inte ett växtkar med 1w/liter och co2 som Marcus frågade efter...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Markus1984
                      • November 2008
                      • 2606

                      #25
                      Tackar för svar, och om nån har den ultimata lösning som skulle passa mig så länka!

                      Jag kommer eventuellt köra co2 i denna tank senare, men jag vill bara ha råd om beslysningen.

                      4x58w med reflektorer kommer man alltså en bra bit på vägen med?


                      Tack ansjo,ciklid och ni andra fortsätt gärna med fler tips/råd
                      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                      Kommentar

                      • JonasN
                        • September 2008
                        • 357

                        #26
                        Att använda ett effekt per liter är inget att rekommendera. Då det blir rätt stor skillnad mellan 720 L och 150L, precis som Ansjo skrev. Ett mer lämpligt mått är W/bottenarea.

                        Ett räkneexempel:
                        Kar A: (HxDxL dm) 6x6x20 Bottenarea(dm2): 120 Volym:720 L (dm3)
                        Kar B: (HxDxL dm) 4x4x10 Bottenarea(dm2): 40 Volym:160 L (dm3)

                        Volymen är 4.5 ggr större, men bottenarean bara 3 ggr större.

                        Har man kommit framtill att 1 W/L är lämpligt för 160L burken (kar B) motsvarar det ungefär:

                        160 W för kar B, alltså 160/40=4 W/dm2

                        Skalas detta sedan upp till kar A, så blir det 4W/dm2 *120 = 480W

                        Om följande beräkning endast använt W/L som uppskalningsparameter hade det krävts 720 W för kar A, vilket skulle motsvarat 6 W/dm2.
                        *Jag ser ingen motivering till att det skulle krävas 2W mer per dm2 när burken blir större.


                        Själv skulle jag nog mer siktat på 2 W /dm2 om det är CO2 gödning.

                        ________________________

                        Även detta är en approximation då det finns mer parametrar att ta hänsyn till, men en betydligt bättre sådan än W/L.

                        Kommentar

                        • dhuron

                          • March 2007
                          • 119

                          #27
                          liten kul PDF från Hagen

                          hagen rekomenderar minst 0,8W/L växtakvarium. (annars 0,25-0,8W/L)

                          Källa http://www.hagen.com/pdf/aquatic/glo_brochure.pdf

                          /Tobbe

                          Kommentar

                          • Markus1984
                            • November 2008
                            • 2606

                            #28
                            Ursprungligen postat av JonasN
                            Att använda ett effekt per liter är inget att rekommendera. Då det blir rätt stor skillnad mellan 720 L och 150L, precis som Ansjo skrev. Ett mer lämpligt mått är W/bottenarea.

                            Ett räkneexempel:
                            Kar A: (HxDxL dm) 6x6x20 Bottenarea(dm2): 120 Volym:720 L (dm3)
                            Kar B: (HxDxL dm) 4x4x10 Bottenarea(dm2): 40 Volym:160 L (dm3)

                            Volymen är 4.5 ggr större, men bottenarean bara 3 ggr större.

                            Har man kommit framtill att 1 W/L är lämpligt för 160L burken (kar B) motsvarar det ungefär:

                            160 W för kar B, alltså 160/40=4 W/dm2

                            Skalas detta sedan upp till kar A, så blir det 4W/dm2 *120 = 480W

                            Om följande beräkning endast använt W/L som uppskalningsparameter hade det krävts 720 W för kar A, vilket skulle motsvarat 6 W/dm2.
                            *Jag ser ingen motivering till att det skulle krävas 2W mer per dm2 när burken blir större.


                            Själv skulle jag nog mer siktat på 2 W /dm2 om det är CO2 gödning.

                            ________________________

                            Även detta är en approximation då det finns mer parametrar att ta hänsyn till, men en betydligt bättre sådan än W/L.
                            Så med denna fina uträkning så menar du att 4x58w räcker alldeles utmärkt för mitt 720L akvarium?
                            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              #29
                              Ursprungligen postat av dhuron
                              liten kul PDF från Hagen

                              hagen rekomenderar minst 0,8W/L växtakvarium. (annars 0,25-0,8W/L)

                              Källa http://www.hagen.com/pdf/aquatic/glo_brochure.pdf

                              /Tobbe

                              Tack, ska ögna igenom denna.
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              • nesseman
                                • December 2007
                                • 362

                                #30
                                som ett litet inflik så kör ja 4*58 w i mitt 720 liters.. växterna växer sakta å det är inget nämnvärt med Alger..ja har dock inga snabbväxande grejer.. å mina lysrör är inga Aquarelle.....Reflektorer har ja åxo ja.. men tycker det funkar bra

                                Kommentar

                                Arbetssätt...