Frigolit under alu-kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    Frigolit under alu-kar?

    Köpte ett 1125 liters i veckan med träställning, mellan ställning och kar hade man lagt frigolit. Han sa att han hade haft det så länge utan problem och det syns tydligt att det har stått länge på frigoliten.
    Har läst här på forumet att man inte ska använda frigolit under alu-kar, men jag har åxå läst att det inte är någon fara att ha det...

    Så nu undrar jag, vad är rätt och vad är fel? Törs jag köra som det är?
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    har den legat där en längre tid är det nog inget att oroa sig över men den är på inget sätt nödvändig om inte bänken är väldigt ojämn.

    Kommentar

    • Jerry_ciklid
      • January 2008
      • 476

      #3
      Ursprungligen postat av Fuzzop
      har den legat där en längre tid är det nog inget att oroa sig över men den är på inget sätt nödvändig om inte bänken är väldigt ojämn.
      Den har antagligen legat där länge, det syns på den...
      I och med att bänken är av trä så kan den vara ojämn och det behövs inte mycket för att det ska bli spänningar i glaset och det är mycket vatten vi pratar om, kan inte vara nog försiktig...

      Kommentar

      • Jerry_ciklid
        • January 2008
        • 476

        #4
        Fler åsikter eller råd??

        Kommentar

        • Jerry_ciklid
          • January 2008
          • 476

          #5
          Upp...

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Om du misstänker att bänken inte är helt jämn så behåll du frigoliten, så vitt jag läst finns det inga argument som håller för att det skulle va problem med att ha frigolit under ett ramkar.
            Sen är väl ramkar lite mindre känsliga för spänningar i glaset men med ett så stort kar håller jag med dig om att bättre vara på säkra sidan

            Kommentar

            • Marsipulami
              • September 2008
              • 203

              #7
              Beroende på träställningen så kan ju frigoliten kompenser för inte helt plant golv också. Personligen så har jag småungar som skulle älska att pilla bort frigoliten längs kanterna, så det vågar jag inte ha =).

              Kommentar

              • nesseman
                • December 2007
                • 362

                #8
                ja har lagt frigolit under mitt alukar..Men..har bara lagt det under ramen.. inte över hela ytan.. gör du så så får du ingen press på glaset under..men frigoliten får sin funktion ändå
                har inga problem med det

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Detta är många åsikter om detta,jag tillhör dem som har använt friggo under hela ramen med bra resultat av detta.Min ställning gick inte att få rak så jag fick tipset att lägga Frigolit under så att karet skulle rätta upp sig automatiskt,och det funkande faktiskt karet skönk in i Frigoliten där det inte var i våg.Men om du kan få ställningen rak och därefter karet också rakt så ser jag ingen anledning av att använda frigolit under.
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Jerry_ciklid
                    • January 2008
                    • 476

                    #10
                    Frigoliten döljs av en ram på bänken så den kan ingen pilla bort. Ska kolla bänken noga efter ojämnheter och att den är helt rak.
                    Tack för svar!

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
                      Frigoliten döljs av en ram på bänken så den kan ingen pilla bort. Ska kolla bänken noga efter ojämnheter och att den är helt rak.
                      Tack för svar!
                      Det finns nog en hel del trådar att söka på om detta
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Karon
                        • January 2002
                        • 3170

                        #12
                        En snabblösning är också att sätta gaffatejp runt frigoliten för att skydda mot pilliga fingrar, blir lite mer diskret samtidigt (i alla fall tycker jag det).
                        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                        Kommentar

                        • liljeros84
                          • September 2008
                          • 108

                          #13
                          ja har ett liggunderlag under mitt akvarium.
                          och varför skulle man Inte kunna ha frigolit? skulle det reagera kemiskt med aluminium eller något?
                          http://www.liljeros.net
                          under Blogg finns det fisk, taskigt uppdaterad dock

                          Kommentar

                          • Jerry_ciklid
                            • January 2008
                            • 476

                            #14
                            Ursprungligen postat av liljeros84
                            ja har ett liggunderlag under mitt akvarium.
                            och varför skulle man Inte kunna ha frigolit? skulle det reagera kemiskt med aluminium eller något?
                            Frigoliten som trycks ner av tyngden måste ju ta vägen nånstans och då blir det ett tryck uppåt på botten, det är min teori...

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Nja det är ju ingen frigolit som ska ta vägen någon stans, bara luft som försvinner så att materialet blir mer kompakt.
                              Uppåt kommer glaset aldrig att bukta om det är en jämn frigolit under glaset. Däremot kanske glaset förhindras att bukta ner så mycket som ramens godstjoklek.
                              Vet att det vid ett tillfälle var någon som faktiskt skulle göra en hållfasthetsberäkning på detta, men den blev aldrig av vad jag vet.
                              Men den som kan bevisa för mig, med fysiska beräkningar, att en frigolitskiva under ett ramkar kan ha någon som helst negativ inverkan, blir jag skylldig en hundring
                              Jag har förövrigt haft mitt 450l ramkar på frigolit i snart 5år. Hur länge den tidigare ägaren hade det törs jag inte svara för.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...