Tysta Eheim 2260

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marsipulami
    • September 2008
    • 203

    Tysta Eheim 2260

    Det följde med ett eheim 2260 som jag tycker bullrar en del. Dels är det pumpensom vibrerar och brummar, men det är när det fortplantar sig i locket som det åter riktigt illa.

    Någon som har något smart tips?
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Poppa toppkåpan och kolla impeller, axel och bussningar.

    Kom på att du kan även kolla så att universal pumpen sitter fast ordentligt.
    Senast redigerad av Gaffel; 21 February 2009, 16:55.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Marsipulami
      • September 2008
      • 203

      #3
      Japp, ska göra det imorgon. Filtret har stått still en tid så det sitter säkert klägg där. Fick ta av locket och ren

      Ska man normal känna vibrationer i utslangen? Är första gången med ytterfilter, så jag vet vet inte riktigt hur det ska vara.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Prova även att ta bort hela kåpan som sitter över pumpen, det är inte alltid den håller tyst.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Marsipulami
          • September 2008
          • 203

          #5
          Nä, det kan man lugnt säga att den inte gör. Hittade ett annat problem, glapp i sladden, suck.

          Egentligen skulle man ta bort plastböjen och sätta slang med mjuk upplagring av pumpen så man blir av med alla resonanser.

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #6
            Mitt blev mycket tystare efter att ha varit igång någon månad när det var nytt, efter rengöring började det väsnas igen men då gick det över snabbare. Jag fick hålla på och gunga och vicka på det när det gick igång som allra värst, då pyste det ut luft och det blev lite bättre. Lycka till!

            Kommentar

            • Marsipulami
              • September 2008
              • 203

              #7
              Nu är det bättre, toppen har nästan slutat skorra, nu är det nog mest att få ut luften.

              Har en fundering på att sätta slang mellan pump och hink för att få in hinken under akvariet. Någon som gjort något liknande?

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Lösningen som du förespråkar finns redan hos EHEIM i form av 2260 system för deras program för dammar där hinken är fristående från motorn.

                Eller så kan du poppa toppkåpan, släppa anslutningen och lossa dom fyra(4)skruvarna som håller fast motorn(universal 1260) ta loss motorfästena samt dom 2 gavlarna på motorn och montera motorfästet där istället så att utblåset på universal 1260 hamnar åt valfri sida, skruva ihop och skippa toppkåpan.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Marsipulami
                  • September 2008
                  • 203

                  #9
                  Låter som en god ide att vrida på fästet. Jag vill bara se att ljudnivån går ner rejält först. Nu brummar den så kraftigt att den hörs i rummen intill, och det är ett jämnt dovt harmoniskt brummande som inte låter som lösa delar.

                  Fortsättning följer...

                  Kommentar

                  • Karon
                    • January 2002
                    • 3170

                    #10
                    Har du tagit bort toppkåpan, den kan bli som ett trumskinn och fyller ingen praktisk funktion.
                    Senast redigerad av Karon; 23 February 2009, 14:17.
                    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Låter som om motorn eller någonting annat inte är riktigt åtskruvat men en annan sak som slog mig, har du kollat gummitassarna under hinken?
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Karon
                        • January 2002
                        • 3170

                        #12
                        Kollat Gummigrejerna som sitter mellan motorplatta och lock?
                        Hade ett 2250 en gång där tre av fyra hade gått av och då vibrerade det duktigt, löstes dock enkelt med ett spännband runt hink och motor under den tid jag hade filtret
                        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Gummigrejerna mellan motorplatta och motor är vulkade motorfästen.
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • Marsipulami
                            • September 2008
                            • 203

                            #14
                            Ska lyfta motorn och se om jag kan dra motorfästena lite. Gummitassar hade jag ingen aning om, men jag ska kolla det. Jag har filtermatta i burken och jag kan tänka mig att det kan ta ganska lång tid att bli av med all luft i den.


                            Tackar för alla tipsen, alltid något man missar.

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Mjo den är väl inte världens lättaste artilleripjäs att bolla runt med när den är vattenfylld..

                              Prova att krama ur filtertärningarna efter att du fyllt upp hinken med vatten innan du spänner fast locket, fördelen är annars att du framöver inte behöver öppna hinken eftersom du lättast kopplar på en slang via backspolningen vid delvattenbytet.
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...