Lutningen på karet inom säkerhetsmarginalen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin_Blomberg
    • January 2008
    • 256

    Lutningen på karet inom säkerhetsmarginalen?

    Jag har ett Zooline 540 liters akvarium (150x60x60 cm). Det står på en regelförstärkt träbänk gjord av Faktum köksskåp från IKEA. Ovanpå det ligger en 4 cm tjock laminatbänkskiva. Direkt ovanpå bänkskivan står akvariet.

    Nu är det så att golvet i min lägenhet lutar och därmed lutar även akvariet.
    Lutningen är 0.5cm på 150 cm (längden) och 0.2 cm på 60 cm på kortsidan. Det lutar alltså åt sidan och framåt.

    Är lutningen på 0.5 cm per 150 cm och 0.2 cm på 60 cm inom säkerhetsmarginalen för ramakvarier?
    Eller behöver jag få det i perfekt lod?
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av Martin_Blomberg
    Jag har ett Zooline 540 liters akvarium (150x60x60 cm). Det står på en regelförstärkt träbänk gjord av Faktum köksskåp från IKEA. Ovanpå det ligger en 4 cm tjock laminatbänkskiva. Direkt ovanpå bänkskivan står akvariet.

    Nu är det så att golvet i min lägenhet lutar och därmed lutar även akvariet.
    Lutningen är 0.5cm på 150 cm (längden) och 0.2 cm på 60 cm på kortsidan. Det lutar alltså åt sidan och framåt.

    Är lutningen på 0.5 cm per 150 cm och 0.2 cm på 60 cm inom säkerhetsmarginalen för ramakvarier?
    Eller behöver jag få det i perfekt lod?
    Eftersom det är på 540L så finns det ingen fel marginalallt ska vara rakt om det går att göra så det blir rakt så gör det och lägg ner tid på det istället,så slipper du oroa dig var dag att det ska uppstå spänningar och sen leda till en spricka det är inte roligt
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Big_Sal
      • March 2008
      • 470

      #3
      håller med patrik... bättre att göra det rätt från början... Prova att sätta grejer under bänken, typ kort från en kortlek, tills det blir rakt...

      lycka till!!
      //Salle
      //Salle

      Kommentar

      • Martin_Blomberg
        • January 2008
        • 256

        #4
        Jag skickade samma fråga till zooline i Malung. Fick precis svar därifrån (snabbt och serviceminded).
        "Jag har talat med verkstaden och där svarar dom att det inte ska vara någon risk med den lilla lutningen."

        Jag har nu i alla fall pallat upp så att lutningen halverats.

        Kommentar

        Arbetssätt...