Hjälp med planering av 450l!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whisky
    • April 2008
    • 108

    Hjälp med planering av 450l!

    Hejsan ,
    Visste inte var jag skulle starta tråden, men slutade här iallafall

    Nu är det så att jag har fått min mamma att gilla fiskar, inte överdrivet, men såpass att hon gått med på att vi ska ha ett 450 liters i vardagsrummet, haha.
    Det skulle egentligen köpts i julas, men började räkna tillsammans med en i våran djuraffär att det kommer sluta på ca 10 000 kr(?), vilket gjorde att vi kom fram till att vänta tills vi kunde köpa allt på en gång, utom fiskarna dårå Så gjort en liten spar hörna !

    Vi har fastnat för Diskusen, varit på utställningen i Fjärilshuset, är på Akvarielagret och kollar på deras Diskus ganska ofta också
    Har bara haft akvarium i 1 år, men läser här på forumet bland annat, varje dag, så har verkligen fastnat i "fisk-träsket", vilket kanske inte är så svårt iof!

    Nu börjar det närma sig, och det börjar planeras på allvar, jag vill göra så lite misstag som möjligt, och han i djuraffären vill veta ungefär hur jag tänkt mig i akvariumet så att han kan "packa ihop ett bra paket"

    Har tänkt mig dessa fiskar:
    5st Diskus
    2st Skalar
    1-2st Nyckelhålsciklid

    20st Kongo/Diamanttetror
    10st Mrs Swartzii

    1st Fin lite större mal

    Sedan kravet för att detta akvarium ska få finnas, är Elefantnosfisk/ar (min mammas krav), försökt läsa massor om dessa, men förstått att det är svåra fiskar, läste även i någon tråd att dom gärna vill ha ca 1 cm lager sand för att kunna böka runt med sin snabel, räcker det om en del av akvariumet är så tunt, så att växterna kan trivas också?
    Vilken sand är bäst? Har Engelsk Sjösten i mitt nuvarande akvarium, vilket jag tycker är för stort!

    Min plan är även att byta en del av vattnet varje vecka..

    Behöver funderingar, och ja hjälp och tips, aldrig gjort detta förut, så pass stort och seriöst iallafall! Men är beredd att satsa, ska man göra något så ska man göra de ordentligt!
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    #2
    Kolla min tråd ang putssand, ligger under Inredning. Där har du en bild på fin sand.

    Kommentar

    • Whisky
      • April 2008
      • 108

      #3
      Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
      Kolla min tråd ang putssand, ligger under Inredning. Där har du en bild på fin sand.

      Var finns den att köpa?
      Hur många KG sand behövs åt ett 350-450 liter+

      Kommentar

      • Jerry_ciklid
        • January 2008
        • 476

        #4
        Ursprungligen postat av Whisky
        Var finns den att köpa?
        Hur många KG sand behövs åt ett 350-450 liter+
        Jag har köpt den på Materialmännen men den finns säkert på flera ställen.
        Märket heter Finja och sanden kallas natursand. Kostade 63 kr/kg.
        Jag har 75 kg i mitt 375 l (det på bilden) så du bör nog ha 100-125 kg i ett 450 liters med tanke på att du ska ha växter...

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
          Jag har köpt den på Materialmännen men den finns säkert på flera ställen.
          Märket heter Finja och sanden kallas natursand. Kostade 63 kr/kg.
          Jag har 75 kg i mitt 375 l (det på bilden) så du bör nog ha 100-125 kg i ett 450 liters med tanke på att du ska ha växter...
          Skall det verkligen vara 63kr/kg, det skall inte vara per säck?
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • Jerry_ciklid
            • January 2008
            • 476

            #6
            Oj, sorry, 63 kr/25 kg ska det vara

            Kommentar

            • mange993
              • April 2004
              • 372

              #7
              skalarer ska man skaffa minst 6st av då dom är en stimfisk som ungdjur
              och parar ut sig först när dom blir äldre.
              biltema blästersand
              kolla blocket där finns mycket akvarium där kan du ju få allt un´der 5000
              Senast redigerad av mange993; 22 February 2009, 10:57.

              Kommentar

              Arbetssätt...