Håller golvet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

Håller golvet?

Har precis köpt hus , flyttar i mitten på maj!
    Men jag funderar lite på hållfastheten för golvet. Huset har krypgrund med bjälklag i lättbetong, jag har ett 720l idag, frågan är om bjälklaget håller för tyngden? Det väger väl 8-900kg och tar upp 1,2 m2. Hur mycket är det "brukligt" att golv orkar med?
    Eller bör jag stärka upp nere i grunden? Borde väl isåfall gå att göra med stöttor av något slag?
    Alla funderingar är välkomna!
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

Ursprungligen postat av Matnil
    Har precis köpt hus , flyttar i mitten på maj!
    Men jag funderar lite på hållfastheten för golvet. Huset har krypgrund med bjälklag i lättbetong, jag har ett 720l idag, frågan är om bjälklaget håller för tyngden? Det väger väl 8-900kg och tar upp 1,2 m2. Hur mycket är det "brukligt" att golv orkar med?
    Eller bör jag stärka upp nere i grunden? Borde väl isåfall gå att göra med stöttor av något slag?
    Alla funderingar är välkomna!
    Grattis till Flyttenvart blev det någonstans om man får fråga?Jag har stöttat under min Torpargrund till mitt 540 kar och det har funkat det värsta vad jag upplever med torpargrund är när ungarna hoppar och det börjar gunga.Tösens 325 kar står också ovanpå en torpargrund och där går inte stötta under det karet har jag mardrömmar om var natt det har jag på 540 karet också
    Mvh.Patrik

Kommentar

• 96 tubo
      • November 2008
      • 238

jag kommer ta ut en snickare innan jag fyller mitt 1200 liters så han får kolla..

Kommentar

• Matnil
        • October 2003
        • 464

Ursprungligen postat av Patrik Steen
        Grattis till Flyttenvart blev det någonstans om man får fråga?Jag har stöttat under min Torpargrund till mitt 540 kar och det har funkat det värsta vad jag upplever med torpargrund är när ungarna hoppar och det börjar gunga.Tösens 325 kar står också ovanpå en torpargrund och där går inte stötta under det karet har jag mardrömmar om var natt det har jag på 540 karet också
        Jodå, det blev på ditt håll, Sätofta, rött enplanshus med vit tegelmur och höga toyaliknande buskar ut mot Sätoftavägen! Nära och bra till Röinge, räknar med dig som lokal akvariekonsult Patrik

Har fundering på en uppgradering (typ 1200-1400l), men det dröjer ett tag, kanske lika bra att stötta upp redan nu? Men får väl försöka ta reda på mer om bjälklaget och kolla lite med nån byggare kanske.
        Grunden är en varmgrund med plast o grejor mot marken, men det är väl inga problem att stötta upp egentligen....

Kommentar

• nesseman
          • December 2007
          • 362

ja e nog ganska säker på att det håller.. det läggs ju block mot block å sen gjuts de ihop .. så det blir ju i slutänden ett helt lättbetonggolv... tål jäkla mycket det..

fast det bästa är att få ut nån som är expert på det å kolla före..

Jag är byggnadsarbetare.. men det är svårt att svara på osett.. å sen så är ja ingen expert på lättbetong heller... men det är ett lätt och mycke starktmaterial.. om det används som det ska..
          Så om blocken är rätt armerade så ska det inte va nåra problem

Kommentar

• Jerry_ciklid
            • January 2008
            • 476

Ska inte vara några problem men fördela vikten så mycket du kan, typ med en skiva under ställningen eller liknande.

Kommentar

• Matnil
              • October 2003
              • 464

har en egentillverkad ställning i trä med längsgående reglar mot golvet, även ett par reglar på tvären mellan fram och baksida. Så den borde fördela vikten bra

Kommentar

• Olivin
                • July 2006
                • 573

Jobbar i byggbranschen, men har aldrig sett eller hört talas om ett fribärande bjälklag i just lättbetong. Är det grundmuren som håller upp bjälklaget som är i lättbetong? Hursomhelst, du frågade om det är brukligt att golv håller för sådana laster och svaret är 1) inget golv eller bjälklag som följer byggnormerna är dimensionerat för så höga laster även om man fördelar vikten, och 2) alla brukar ha sina stora akvarier på vanliga golv utan att behöva göra speciella förstärkningar av stommen osv och det brukar ju oftast gå bra.

Sen som dom andra säger i tråden, ta hem nån som kan både golv och akvarier som får kolla och ge råd. Hemskt svårt att avgöra vad som är bäst via ett forum...
                Medlem i VAAF www.vaaf.se

Kommentar

• nesseman
                  • December 2007
                  • 362

grundmuren håller upp lättbetongen ja..

typ samma princip som här..

men som sagt.. Få dit nån å kolla..

Kommentar

• Matnil
                    • October 2003
                    • 464

Ursprungligen postat av Olivin
                    2) alla brukar ha sina stora akvarier på vanliga golv utan att behöva göra speciella förstärkningar av stommen osv och det brukar ju oftast gå bra.
                    Det är ju det, det rör sig ju inte om något jättekar (än iallafall )

Ursprungligen postat av nesseman

Där fanns ju en hel del i pdf´n, tror grunden är byggd precis så som varmgrund beskrivs där på sid 140. Ser ut precis så och har för mig att jag hörde siporex vid beskitningen i samband med grunden....
                    Sen fattar jag ju inget av det här med "märklast" och "brukslast", men det står ju en hel del om det iallafall
                    Edit: såg precis att den kommer från 1993, huset är byggt 1987 så det stämmer ju också ganska bra

Kommentar

• Olivin
                      • July 2006
                      • 573

Ursprungligen postat av nesseman

OK, då har jag lärt mig något nytt idag, tack!
                      Medlem i VAAF www.vaaf.se

Kommentar

• Matnil
                        • October 2003
                        • 464

Bjälklaget är varmgrundselement av siporex, som i den visade pdf´n.
                        Men om jag förstår rätt så är kontentan att det bör hålla, (åtminstone för mitt 720l) men att jag för säkerhetsskull bör låta någon kolla lite på det? Frågan är var jag hittar någon med rätt kompetens för bedömningen, något tips?

Kommentar

• Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

hmmm.....hade faktiskt en diskussion med en byggnadsinspektör
                          när jag startade upp det här med akvarium.
                          min fråga just då var om golvet på ovanvåningen skulle hålla
                          för ett större kar på 5-700 liter.

jag fick en konstig blick ifrån honom.

motfrågan från hans sida var:

skulle du tveka att sätta upp 6 st billy bokhyllor utmed väggen,
                          och sedan trycka in böcker på alla planen ?

och det skulle jag nog tycka var OK.

då föreslog han att jag skulle väga en billy bokhylla, med böcker.

den väger lätt 250 kilo,,,,,har en yta på 0,23 kvm, eller med andra
                          ord, cirka 1000 kilo / kvm.

det han tyckte man borde göra om man planerar stora kar, är att fördela
                          tyngden med antingen reglar som ligger på golvet, eller se till att benen
                          står rakt över de reglar som bär upp golvet.

det här med att folk hoppar nära karen är något man får lösa med att
                          "utbilda" folk att inte hoppa nära karen.....

vilket kanske inte är helt enkelt med små barn.....

men golv håller normalt sett mycket mer än man tror.

.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

Men om jag förstår rätt så är kontentan att det bör hålla, (åtminstone för mitt 720l) men att jag för säkerhetsskull bör låta någon kolla lite på det? Frågan är var jag hittar någon med rätt kompetens för bedömningen, något tips?

en byggnadsinspektör borde kunna detta.

.
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• nesseman
                              • December 2007
                              • 362

alltså.. ja skulle kunna lova dig att det håller..
                              men är man osäker så är det bättre att få dit nån som kan.. å titta på det..
                              det beror ju lite på var man placerar karen åxo.. golvet bär ju naturligtvis mycket mer nära en bärande vägg än mitt utte på golvet...
                              det kommer heller inte att gå hål i golvet men ställer man en vikt på uppåt et ton mitt på golvet över 3 reglar så får man räkna med att det sviktar viss många procent..
                              Vanligtvis är ju att man placerar karet utmed en vägg.. å då kanske man ska tänka på att ställa det utmed en yttervägg..
                              under den väggen är ju oftast en armerad mur..å den är gjord för att tåla mycket större laster än så..Vikten blir då mer på muren än på reglarna..

Kommentar

Arbetssätt...