För mycket cirkulation?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ljung
    • December 2008
    • 185

    #16
    Nästan 9 gånger akvarie volymen i timmen då, vad jag har läst så brukar 6-8 ggr volymen vara lagom i malawi kar så jag tror nog du kan dra ner lite på trycket och de compact pumparna du har är ställbara.
    Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13139

      #17
      Ursprungligen postat av Narii
      När blev en neontetra (feeder fisk) en SA ciklid? Själv kör ja me fx5 + fluval 4+ i 484l me SA ciklider o där äre inga problem alls.
      1. mina tetror var bara ett exempel!
      2. trådskaparen hade även tetror i sitt kar!

      vidare så har Fx5 2st stora utblås på ca. 1000L/tim på vardera så det orsakar ju ingen storm direkt om man jämför det med tex. en compact med endast 1st utblås på 2000L/tim
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13139

        #18
        Ursprungligen postat av Narii
        När blev en neontetra (feeder fisk) en SA ciklid?
        Nog är väl neontetran lite för svårodlad för att kallas "feeder fish"
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Guest

          #19
          Kostar bara 3.50kr/st på hornbach hehe, brukar köpa ibland.

          Kommentar

          • Don Kiwin
            • April 2007
            • 114

            #20
            Ursprungligen postat av ljung
            Nästan 9 gånger akvarie volymen i timmen då, vad jag har läst så brukar 6-8 ggr volymen vara lagom i malawi kar så jag tror nog du kan dra ner lite på trycket och de compact pumparna du har är ställbara.
            Låter som om jag kan ställa ner pumparna lite.
            Vad det gäller afrikanska ciklider gäller väl devisen: Ju mera destå bättre!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Ursprungligen postat av Don Kiwin
              Låter som om jag kan ställa ner pumparna lite.
              Klart du kan. Du vinner bara ingenting på det.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Don Kiwin
                • April 2007
                • 114

                #22
                Blir nog så att så länge som fisken inte hamnar i ett hörn utan simmar runt så låter jag pumparna gå för fullt.

                Jag tackar för era råd och ideèr.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13139

                  #23
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Jag skulle nu kunna citera Cornelia Veith på EHEIM(du vet det där företaget som en gång tillverkade leksaker.)men jag nöjer mig med att lite i förbigående nämna att det inte är rekommenderat att bromsa flödet på en vattenkyld produkt med en beräknad livslängd på 20 år eftersom detta kommer att leda till en temperaturökning med förkortad livslängd som följd, ungefär på samma plan som att stänga in ett datorkabinett med högljuda fläktar i ett litet ljudisolerat skåp.

                  Vad är det för pumpar?
                  Om du resonerar så så ska du absolut inte låta din eheimpump lyfta vatten från en sump eller ditt hemyggda "ytterfilter" eftersom det bromsar din pump väldigt mycket, mycket mer än lite filtermatta framför utblåset
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #24
                    Nu yrar du igen åheim, när ska du lära dig att ställa frågorna direkt till mig istället för att belasta forumet..

                    Du hade haft rätt i ditt antagande om en eheim universal var utrustad med en skruvimpeller men eftersom detta nu inte är fallet så kan jag bara råda dig att utföra ett enkelt test om du nu inte redan erfarit samma fenomen med igenslammade slangar på trycksidan..

                    Ta loss insugssilen och sätt fingret över insuget, vattnet kommer att sluta rinna men du kommer att känna att det finns ett markant undertryck, ju mer watt dessto kraftigare undertryck, gör om motsvarande på utblåset och det enda som kommer att hända är att vattnet slutar rinna, du kommer alltså inte att uppleva motsvarande fenomen på utblåset, en normal akvariepump är alltså starkare på sugsidan än på trycksidan.(nu har jag inte skruvat isär en fx5 så varför dom har motorn i botten får du fråga Hagen om.. )

                    En kraftig motor utvecklar en hel del värme och den är därför i ett akvarium beroende av ett fritt strömmande vatten, om du nu undrar så har just denna rekommendationen kommit i samband med att jag blev informerad om att eheim universal är utrustade med termobrytare.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13139

                      #25
                      Hmmm... så många ord utan att få fram något vettigt är ju en bedrift bara det Om utblåset bromsas av en filtermatta eller av lyfthöjd är 2 ex med samma resultat på pumpen! har du nån ytterligare förklaring kan du kanske skicka ett pm!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #26
                        Vi tar det enkelt denna gången så att du kanske tar in informationen och låter den stanna där den ska vara, eheim universal är konstruerad för att arbeta med att dra vatten genom ett filtermedie samt att klara ett viss h-max värde, det är INTE konstruerat för att arbeta med ett blockerat utblås som dessutom väldigt snabbt kommer att sättas igen av diverse bös, dåliga råd verkar vara din nuvarande agenda åheim..
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13139

                          #27
                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          Vi tar det enkelt denna gången så att du kanske tar in informationen och låter den stanna där den ska vara, eheim universal är konstruerad för att arbeta med att dra vatten genom ett filtermedie samt att klara ett viss h-max värde, det är INTE konstruerat för att arbeta med ett blockerat utblås som dessutom väldigt snabbt kommer att sättas igen av diverse bös, dåliga råd verkar vara din nuvarande agenda åheim..
                          gaffel ...Innan vi går vidare i den här "diskussionen" så måste du först och främst förstå att dessa pumpar är konstruerade att orka trycka ut vatten och inget annat!! Du kan tex inte sätta pumpen i karet och fästa en slang på insuget som sen går ner 1-2m ner till sump, den klarar helt enkelt inte det! men låter du den trycka upp vattnet så går det utmärk! säg bara till om det är nåt mer du känner är oklart så ska jag försöka vara lite pedegogisk med dig
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • ljung
                            • December 2008
                            • 185

                            #28
                            Ursprungligen postat av Gaffel
                            Vi tar det enkelt denna gången så att du kanske tar in informationen och låter den stanna där den ska vara, eheim universal är konstruerad för att arbeta med att dra vatten genom ett filtermedie samt att klara ett viss h-max värde, det är INTE konstruerat för att arbeta med ett blockerat utblås som dessutom väldigt snabbt kommer att sättas igen av diverse bös, dåliga råd verkar vara din nuvarande agenda åheim..
                            Pumpen vet inte om det är utblåset som är blockerat eller om det är lyfthöjden som skapar motståndet.

                            Tycker dock det låter lustigt att använda sugpumpar (med membran) i akvaiesamanhang, dels för de kan vara 2-3ggr större än en centrifugalpump (tex dränkpump) med samma effekt och sen så får man passa sig med lyfthöjden, atmosfärs trycket gör det teoretiskt omöjligt att suga högre än 10 meter (~7meter i praktiken) med en sugpump på grund av vakumet som bildas medans en pump som trycker istort sett kan trycka hur högt som hellst om pumpen och ledningarna är tillräkligt kraftiga.

                            Med sugpump måste man även ha styva ledningar/rör så de inte skrynklas ihop av undertrycket som bildas på sugsidan, i akvarier använder man ofta slang.

                            Men som du skriver sätter man filter för utblåset är det viktigt att rengöra detta så det inte blir för hårt motstånd vilken sorts pump man än använder, här finns en liten fördel med sugpump och det är att den klarar mer skräp partiklar än den andra.


                            mvh ljung
                            Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #29
                              Nu har ju jag aldrig påstått att en universal klarar av att suga luft dessutom kan resultatet om man gör som du föreskriver bli katastrofal eftersom du inte beräknar den häverteffekt som kommer att uppstå av att låta pumpen sitta ovanför sumpen.

                              När väl vattenpelaren passerat impellern går det alldeles utmärkt så länge du inte överskrider föreskrivet h-max värde som då får räknas in i avståndet från sumpens vattenyta upp till akvariets vattenyta, därtill tillkommer hävertmotståndet.

                              Nu var inte det här vad diskussionen handlade om utan om att undvika att blockera utblåset, du pedagogisk?
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              • Gaffel
                                • December 2007
                                • 6200

                                #30
                                Helt riktigt ljung, fast den äldre typen av skruvimpeller(inte archimedes) bestod av 2 impellrar som gick i varandra likt kugghjul, hade en sådan lösning på min O21.
                                Life's a bitch and then you die..
                                "I might be right handed but im always left-winged"
                                Skriv på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...