För mycket cirkulation?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Don Kiwin
    • April 2007
    • 114

För mycket cirkulation?

Köpte ett begagnat kar för en tid sedan. Den tidigare ägaren hade haft olika Malawis i det. Då dessa kräver en hel del cirkulaton undrar jag om jag behöver plocka ur alla pumparna ur karet nu när jag ska ha det till SA-ciklider och tetor istället Malawi. Vill ju inte att mina Apisto och tetror spolas bort av genomströmningen.
    Eftersom pumparna sitter i filtermoduler sköter de ju även om filtreringen av karet och därmed vill jag ju gärna behålla dom. Ju mera filtermassa desto bättre eller är jag snett ute?
  • ljung
    • December 2008
    • 185

Vill du ha kvar alla "filtermoduler" kan du ju annars byta ut pumparna mot sådana med klenare styrka.

Kolla först upp om du kan justera flödet på pumparna. (de powerhead pumparna jag har från eheim kan man variera flödet mellan 150 l/h till maxflöde)
    Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Ursprungligen postat av Don Kiwin
      Vill ju inte att mina Apisto och tetror spolas bort av genomströmningen.
      Garanterat ingen som helst risk.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Hur stort är karet och hur mycket flöde ger pumparna? Hur azur kan garantera det utan att du uppget nån info är en gåta!! Om det är för strömt så kan du istället dämpa strålen genom att tex trä på väldigt grov utblåsslang eller sätta en bit filtermatta på utblåset!
        Senast redigerad av åheim; 08 February 2009, 15:37.
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Gaffel
          • December 2007
          • 6200

Ursprungligen postat av åheim
          ..eller sätta en bit filtermatta på utblåset!
          Ingen filtermatta i vägen för utblåset, synnerligen korkat råd att bromsa genomströmmningen.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Hur azur kan garantera det utan att du uppget nån info är en gåta!!
            För att de fiskarna inte är känsliga för de flödesnivåer du realistiskt kan fixa i ett akvarium.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• XenOn
              • March 2008
              • 1008

Ursprungligen postat av Gaffel
              Ingen filtermatta i vägen för utblåset, synnerligen korkat råd att bromsa genomströmmningen.
              Men om de inte tål en sådan genomströmning kanske det är bra? Pumpen går ju inte sönder för det.
              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

Ursprungligen postat av XenOn
                Men om de inte tål en sådan genomströmning kanske det är bra?
                Är de kantnålar, slöjkampfiskar, eller slöjstjärt-guldfisk?
                Annars tål de genomströmningen.

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Ursprungligen postat av Gaffel
                  jodå det funkar utmärkt att sätta på ett isugsgaller med filtermatta på utblåset och det minskar inte genomströmmningen men minskar turbulensen! det krävs bara att synapserna har kontakt med varandra när man funderar ut en bra lösning
                  Senast redigerad av åheim; 09 February 2009, 18:34.
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

Ursprungligen postat av Azur
                    Är de kantnålar, slöjkampfiskar, eller slöjstjärt-guldfisk?
                    Annars tål de genomströmningen.
                    de fiskar han har går normalt i ganska stillastående vatten och mår därför mycket bättre om de slipper stressas och utmattas av en cirkulation avsedd för malawi! Man ska i möjligaste mån uppfylla artens önskan på miljö eller hur?!
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Azur
                      • March 2003
                      • 12946

de fiskar han har går normalt i ganska stillastående vatten
                      "Ganska stillastående" är en bra beskrivning på vattenrörelsen i ett genomsnittligt malawikar.

De kommer inte att ha några problem med vattenrörelse, eller stressas av den, förutom att de håller sig borta från området precis framför utblåset. Jag vet inte var folk fått det här att fisk skulle ha svårt med de mycket måttliga strömhastigheter man realistiskt sett kan ha i akvarium.

Kommentar

• Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

jodå det funkar utmärkt att sätta på ett isugsgaller med filtermatta på utblåset och det minskar inte genomströmmningen men minskar turbulensen! det krävs bara att synapserna har kontakt med varandra när man funderar ut en bra lösning
                        Jag skulle nu kunna citera Cornelia Veith på EHEIM(du vet det där företaget som en gång tillverkade leksaker.)men jag nöjer mig med att lite i förbigående nämna att det inte är rekommenderat att bromsa flödet på en vattenkyld produkt med en beräknad livslängd på 20 år eftersom detta kommer att leda till en temperaturökning med förkortad livslängd som följd, ungefär på samma plan som att stänga in ett datorkabinett med högljuda fläktar i ett litet ljudisolerat skåp.

Vad är det för pumpar?
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

Kommentar

• åheim
                          • April 2006
                          • 13197

Ursprungligen postat av Azur
                          "Ganska stillastående" är en bra beskrivning på vattenrörelsen i ett genomsnittligt malawikar.

De kommer inte att ha några problem med vattenrörelse, eller stressas av den, förutom att de håller sig borta från området precis framför utblåset. Jag vet inte var folk fått det här att fisk skulle ha svårt med de mycket måttliga strömhastigheter man realistiskt sett kan ha i akvarium.
                          Jag har provat med en aquael 1100L/tim i mitt 112 liters och mina tetror uppskattade det inte det minsta kan jag ärligt säga, de ställde sig i den lilla vrå som som var någorlunda lugn och så ska de inte behöva ha det, däremot skulle malar och malawi älska det! det är som sagt artbetingat! Sen att folk i allmänhet har för dålig cirkulation i sina kar håller jag inte med om men däremot att de ofta har för lite filtermaterial!
                          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Guest

När blev en neontetra (feeder fisk) en SA ciklid? Själv kör ja me fx5 + fluval 4+ i 484l me SA ciklider o där äre inga problem alls.

Kommentar

• Don Kiwin
                              • April 2007
                              • 114

Ber om ursäkt för att jag varit lite frånvarande i min egen frågetråd. Skyller på sjukdom.

Vilka cirkulationspumpar har jag då?
                              1 st Eheim Pro II 2028 ca 750 l/h
                              1 st Eheim Compact 600 ca 600 l/h
                              1 st Ehiem Compact 2000 ca 2000 l/h
                              Summa ca 3350l/h detta i ett modulkar på 375 liter. Sålunda en overturn på nästan 10 gånger.
                              Compact pumparna sitter båda i en filtermoduler fyllda med kuber av filtermatta.
                              På utblåset till de båda Compact pumparna sitter det hemmagjorda strilrör för att fördela utblåset.
                              Senast redigerad av Don Kiwin; 09 February 2009, 21:49.

Kommentar

Arbetssätt...