Fråga om nyinköpt rot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    #16
    Ursprungligen postat av ankan94
    Vet inte, hur stor är den? kan du inte ta ett kort och lägga upp det.
    Den är ganska stor. Har inte tillgång till en kamera just nu men det känns som om den inte suger åt sig vattnet överhuvudtaget. Blir galen snart......den är ju så fin!
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #17
      Lika fin flytande tills den sjunker av sig själv..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • ankan94
        • February 2009
        • 199

        #18
        Ta det lugnt den kommer att sjunka!!! Jag hade en liten reedmoree rot som låg och flöt i 3 veckor!!! och då var den liten.
        så ta det lugnt den kommer att sjunka men det tar bara lite tid.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #19
          Samma med trollhasseln i räkburken, den var nästan snyggare innan den la sig till rätta på botten.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Defenseman
            • January 2007
            • 167

            #20
            Jag köpte en stor rot för någon vecka sen, tröttnade på att den flöt i en vecka så jag kokade den i en stor gryta i ca 1 timme och sen sjönk den som en sten.
            Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #21
              Om man vill kasta pengarna i sjön så kan man hålla på och koka sina dyrt inköpta rötter eftersom kokningen påskyndar förmultningsprocessen
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • XenOn
                • March 2008
                • 1008

                #22
                Hehe vet att jag är otålig. Koka? Har testat all möjliga grytor (t.o.m skinkegrytan) men den får inte plats. Återkommer om en vecka i denna tråden och berättar hur det gått . Mina kakaduaciklider samt mussepiggplatys måste tro att det är ett UFO ovanför dem.
                Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                Kommentar

                • XenOn
                  • March 2008
                  • 1008

                  #23
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Om man vill kasta pengarna i sjön så kan man hålla på och koka sina dyrt inköpta rötter eftersom kokningen påskyndar förmultningsprocessen
                  Det lät klokt. Följer ditt råd.
                  Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                  Kommentar

                  • NathalieBorgman
                    • June 2008
                    • 218

                    #24
                    Har också en fråga angående rötter. Köpte två st igår, som jag har hällt kokande vatten på och som har legat i blöt i ett dygn. Och vattnet ser rent ut.
                    Vågar jag stoppa ner dom i akvariumet eller kommer det bli the vatten i akvariumet??

                    Kommentar

                    • XenOn
                      • March 2008
                      • 1008

                      #25
                      Ursprungligen postat av NathalieBorgman
                      Har också en fråga angående rötter. Köpte två st igår, som jag har hällt kokande vatten på och som har legat i blöt i ett dygn. Och vattnet ser rent ut.
                      Vågar jag stoppa ner dom i akvariumet eller kommer det bli the vatten i akvariumet??

                      Har du bara sköljt dem noga innan så är det inga problem. Rötterna kommer nog färga vattnet som de gjorde hos mig :P men det blir bara snyggt.
                      Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #26
                        Med "kaosinredning" så ska man ju egentligen låta rötterna flyta och sedan ramla ner på slumpat ställe i akvariumet, då ser det ju mest naturligt ut. Och det brukar bli snyggast.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #27
                          Angående färgningen av vattnet så tycker jag det är bland det fulaste som finns. Förstör den röda färgen hos många av mina fiskar och räkor.

                          Därför så har jag 2/2 gånger lagt roten/rötterna i en stora balja hett vatten (Direkt taget ur duschen, så det varmaste ni har i duschen räcker, ni behöver inte hålla på att koka) och låtit dom ligga där till morgonen därpå. På morgonen skrubbar jag hela roten för att få bort det bruna som lossat lite i det varma vattnet. Sen byter jag till nytt varmt vatten, och i med roten igen. Och så väntar jag till kvällen samma dag, och gör samma grej igen. Sen väntar jag på morgonen därefter, sen kvällen, osv. i 1 vecka. Sen är allt det bruna borta.

                          Man ser verkligen att det är riktigt mycket, det bara rinner smuts av den när man skrubbar, och vattnet blir totalt brunt
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • NathalieBorgman
                            • June 2008
                            • 218

                            #28
                            Okej, Jag kokade vatten och hällde på och de första och andra hetvatten badet vart vattnet färgat, men de två sista vart vattnet inte färgat alls så jag stoppade ner dom i akvariumet efter 24 timmar i hetvatten bad. Och dom har inte färgat av sig riktigt än.
                            så jag hoppas att dom inte gör det, vill inte ha ett akvarium som ser ut som en 300 liters stor kopp med The!

                            Kommentar

                            • XenOn
                              • March 2008
                              • 1008

                              #29
                              Ursprungligen postat av NathalieBorgman
                              Okej, Jag kokade vatten och hällde på och de första och andra hetvatten badet vart vattnet färgat, men de två sista vart vattnet inte färgat alls så jag stoppade ner dom i akvariumet efter 24 timmar i hetvatten bad. Och dom har inte färgat av sig riktigt än.
                              så jag hoppas att dom inte gör det, vill inte ha ett akvarium som ser ut som en 300 liters stor kopp med The!

                              Riktigt så allvarligt är det inte .
                              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                              Kommentar

                              • sting
                                • September 2007
                                • 481

                                #30
                                Floating, ska ju vara rätt populärt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...