Filter fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kep
    • February 2009
    • 29

    Filter fråga

    Hejsan är en ny/gammal aquarist som bråkar över behovet av 2 filter i vårat nybyggda 320liters kar.

    Jag har läst runt lite här på forumet och på andra sidor å det verkar som väldigt många kör med 2> filter.
    min fråga vad rekommenderar ni 2+ ytter filter eller 1 ytter filter och ett innerfilter?

    Jag har ett Rena xp2 ytterfilter "Köpt beg av en vän" och är lite sugen på å köpa mej ett Eheim ytterfilter valfri modell för att dels få renare vatten men också för att bli redundanti fall något av filterna skulle gå sönder. Så vad tycker ni?

    kanske bör nämnas också nystartat första veckan nu tänkte böra SA Biotop / Sällskap

    / KEP
    325L Tropiskt-Sällskap
    220L Under renovering
    60L Växt/Yngel
  • ljung
    • December 2008
    • 185

    #2
    Så ofta går väll inte ett filter sönder att man måste ha två för att det skall vara redundans, blir det fel på elströmmen stannar ju båda filtrena.

    Ytterfilter är ju skönt för de går att dölja mycket bra + att de inte tar upp volym för fiskarna i karet. Ett endast köra ett rena xp2 i 320 liters kar är nog precis i underkant (men beror ju på fiskbeståndet)

    Ett alternativ kan ju vara att kompletera med en "modul" som du installerar ett powerhead + filtermatta i.

    mvh ljung
    Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Själv har jag ett hydor koralia 2 för cirkulationen plus eheim 2028 pro 2, ett eheim 2217 classic samt ett hembyggt eheim universal 1250/eheim 1018 för filtrering i ett 300 liters samt ett eheim 2213 classic och ett eheim 2222 pro plus ett eheim 2010 pickup i 100 liters baljan, men ignorera mitt inlägg, jag är tydligen en särling
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Kep
        • February 2009
        • 29

        #4
        Lugnt jag är tacksam för all information man kan få. det lutar åt ett ytterfilter till då jag tänker ha rätt mycket fisk. Men inget som krisar karet jag har får mogna lite först
        325L Tropiskt-Sällskap
        220L Under renovering
        60L Växt/Yngel

        Kommentar

        Arbetssätt...