För svag cirkulation?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeroS
    • January 2009
    • 285

    För svag cirkulation?

    Har ett 2 veckors kar på ca. 96 liter. Jag har pumpen i bakre delen av akvariet så den spolar liksom mot den bakre (hödre) långsidan av avariet och vattnet cirkulerar runt, men då samlas all avföring fårn fiskarna på den högra framsidan av akvariet och när malarna är där o "bösar runt" lite så flyger "bajskorvarna" upp så man ser ju att det samlas bra med bajs när.

    Vad beror detta på? Har jag för låg cirkulation?
    Jag har just nu två platy, en kampis och två ancistrus och om jag höjer styrkan på pumpen så tycker jag att det ser jobbigt ut för dem


    Tack
    96 Liter
    54 Liter
    /Sandra
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Så är det här oxå så det är helt normalt. Du får slamsuga bottnen med antingen slamsug eller hävert/slang.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13139

      #3
      Efter 2 veckor har man inte så mycket nedbrytningsbakterier i gruset eller i filtret och då ansamlas det lättare avfall på botten MEN det kan också vara ett tecken på att du matar alldeles för mycket, så fundera över det!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • HeroS
        • January 2009
        • 285

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Efter 2 veckor har man inte så mycket nedbrytningsbakterier i gruset eller i filtret och då ansamlas det lättare avfall på botten MEN det kan också vara ett tecken på att du matar alldeles för mycket, så fundera över det!
        Okej... men det är liksom ingen mat som samlas och inte övrig skit utan fiskarnas avföring
        96 Liter
        54 Liter
        /Sandra

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av HeroS
          Okej... men det är liksom ingen mat som samlas och inte övrig skit utan fiskarnas avföring
          Just det!
          Ju mer man matar desto mer bajsar fiskarna
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Allt som kommer in ska ju också ut, förhoppningsvis genom andra änden.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • babydoc
              • January 2009
              • 110

              #7
              Om alla bakterier fungerar som dom ska bryts bajset ned då eller man måste ändå suga upp det?

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Det mesta av bajset bryts ner då, men man ska ändå suga upp det som inte hinner brytas ner.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • HeroS
                  • January 2009
                  • 285

                  #9
                  Hehe jo de måste ju komma ut! Aja men då vet jag att de inte är något fel på cirkulationen i alla fall Tack
                  96 Liter
                  54 Liter
                  /Sandra

                  Kommentar

                  Arbetssätt...