Söker räksäkert innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13144

    #16
    när trollmor lagt de 11 små trollen...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Antee
      • September 2007
      • 165

      #17
      Ursprungligen postat av Salta Katten
      Jadå, finemang, svarade dig lite högre upp! Tack för tipset!
      Ja ok sorry....såg det nu...
      Senast redigerad av Antee; 05 February 2009, 08:32.
      240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
      112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
      112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
      30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

      Kommentar

      • OscarG
        • November 2008
        • 53

        #18
        Ursprungligen postat av Salta Katten
        Filtret i ett av mina akvarier (63 liter) väsnas så fiskarna får tinnitus och måste ersättas innan jag blir galen!

        Så nu behöver jag ett nytt! Eventuellt sätter jag det nya filtret i räkakvariet på 50 liter i stället, och så flyttar jag räkornas fluvalfilter till 63 liter, och slipper då nylonstrumpan som räksäkrar fluvalet.

        Har hittat dessa på nätet:

        Aquael Turbofilter 650-650 l/t (Vad är det i plastbehållaren på turbofiltret? Ser ut som müsli... ) och Sera F700 - 650 l/t
        Kan något av dessa passa tro? Kan man hitta såna filter i vanliga affärer i Gbg, tycker bara jag ser dem på nätet? Andra förslag?

        Filtret ska alltså passa till 50-63 liter, vara bra, räksäkert, och inte låta som ett tröskverk!
        Varför ska man göra de krångligare och dyrare än var de är?
        För de smidigaste och billigaste bör ju vara att använda nylånstrumpa
        för att räksäkra, vilket jag själv funderar på att göra sen!

        För jag tycker inte de finns någon anledning att köpa en säksäker pump
        eller filter som kanske är dyrare, om de är de? när man kan lösa de så
        enkelt som med nylånstrumpa.

        Kommentar

        • Antee
          • September 2007
          • 165

          #19
          Ursprungligen postat av OscarG
          Varför ska man göra de krångligare och dyrare än var de är?
          För de smidigaste och billigaste bör ju vara att använda nylånstrumpa
          för att räksäkra, vilket jag själv funderar på att göra sen!

          För jag tycker inte de finns någon anledning att köpa en säksäker pump
          eller filter som kanske är dyrare, om de är de? när man kan lösa de så
          enkelt som med nylånstrumpa.
          Jag har testat det och som räksäkring fungerar det bra...... Men nylonstrumpan tycker jag är för finmaskig den blir tät ganska fort och när jag plockade upp filtret så rinner vattnet ur filtret och spolar strumpan ren...allt skit tillbaks i karet.
          När jag sedan kollade på filtersvampen så var den alldelens ren, nästan inget hade sluppit genom strumpan.
          Tycker det fungerar mycket bättre med ett sånt filter som TS köpt men utan plastburken runt filtersvampen, den binder skiten bra så man kan lyfta upp det utan att allt rinner tillbaks. + Att räkorna gillar att sitta och käka grums på svampen.
          mvh
          Anders
          240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
          112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
          112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
          30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #20
            Ursprungligen postat av OscarG
            Varför ska man göra de krångligare och dyrare än var de är?
            För de smidigaste och billigaste bör ju vara att använda nylånstrumpa
            för att räksäkra, vilket jag själv funderar på att göra sen!

            För jag tycker inte de finns någon anledning att köpa en säksäker pump
            eller filter som kanske är dyrare, om de är de? när man kan lösa de så
            enkelt som med nylånstrumpa.

            Strumpfiltret är varken räksäkert, smidigt eller billigt, tycker jag.

            Jag har nylonstrumpa på ett Fluval 2+ i mitt ena räkkar nu, och jag tycker inte det funkar särskilt bra. Det blir krångligare att rengöra och reglera flödet eftersom strumpan måste plockas bort, strumpan är så finmaskig att partiklar inte sugs in i filtret utan fastnar utanpå, och framför allt är det ALLTID räkor i filtret i alla fall. (Bara cherry, black crystal håller sig utanför konstigt nog) Vet inte hur de tar sig in, men det gör de.

            Och det filtret jag köpte, och det ena jag funderade på att köpa, är båda billigare än Fluvalet jag har nu. Två av mina innerfilter måste bytas i vilket fall, ett väsnas och ett har trasig sladd, så varför inte skaffa räksäkra filter?
            Senast redigerad av Salta Katten; 05 February 2009, 11:08.

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #21
              Ursprungligen postat av Antee
              Ja ok sorry....såg det nu...
              Det är lugnt! Tyckte bara det var lite kul eftersom det även var två inlägg ovanför från folk som inte heller verkade "läst klart".

              Kommentar

              Arbetssätt...