Filtrering i extra akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janus82
    • December 2008
    • 2

    Filtrering i extra akvarium?

    Hej
    Min fru och jag funderar på att köpa ett akvarium och då är det en hel del frågor som dyker upp.

    Vi har just nu tittat på det här akvariet på blocket:


    På det akvariet filtreras vattnet med hjälp av något extra akvarium i skåpet under. Är det något som vet hur den filtreringen fungerar?

    Spontant känner jag mig ganska skeptisk mot extern filtrering då (jag tror) risken för läckage ökar när man börjar pumpa ut vatten ur akvariet. Hur är det med detta, är det någon risk man behöver oroa sig för?
    Finns det några speciella fördelar med den här typen av rening?
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Beträffande filtreringen svårt att bedöma, verkar vara någon form av hemmabygge. Vid extern är riskerna större ja, men generellt är riskerna mkt små. En del säger att en diskmaskin är betydligt farligare. Jag har i alla fall haft en läckande diskmaskin, men inget akvarie.

    Kommentar

    • Guest

      #3
      När man använder en sump så är risken mycket större än när man har ett riktigt ytterfilter..
      Akvariet är billigt och rymmer ~372l.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Välkomna till forumet

        Stor filteryta, ytavrinning och borrat kar som gör att ytavrinningen säkrare.
        Man har en pump i högra delen på sumpen som pumpar upp vattnet till karet igen.
        Det man ska lära sig med systemet är lagom vattenmängd för när pumpen stannar kommer sumpen fyllas upp med allt vatten ovan röret. Likaså om det skulle bli stopp i röret får där inte vara mer vatten i än att det får plats i karet.
        Nu är det inte allt vatten från sumpen som pumpas upp utan bara det som är i den högra delen.
        Med andra ord om det är rätt dimensionerat och man fyller i rätt mängd vatten så tycker jag det är ett bra system. Systemet är relativt jobbigt att rengöra(om det behövs).

        Vanliga innerfilter brukar ha rätt så lite filteryta, man kan ha en variant där man har filtermatta/kuber bakom en bakgrund och ett pumphuvud.

        Sök på filter bakom bakgrund så kommer ni hitta mer om det.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Perfekt köp om man har råd att starta upp ett saltis..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #6
            Sump eller såkallad filtrering under i form av litet akvarium är och kommer förbli super B, dock så är det aningens opraktiskt vid rengöring.
            Sump är inget jag tycker en första gångs eller en person med ej stor erfarenhet ska ge sig på.
            Karet i övrigt är klart värt pengarna och kan funka optimalt om du dels har rätt filtermaterial bra överblick över själva filtreringsdelen.
            Själv skulle jag bums köpa det och köra med sump eller åtminstone ha en form av fukt filter.
            Annars kan du skita i sumpen som filter o täcka över insugshålet dvs ytavrinningen och skaffa annat filter som du är mera bekväm med.
            Eller om det går koppla på ett ytterfilter till det befintliga insugsröret.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Men nu var karet nog sålt....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Janus82
                • December 2008
                • 2

                #8
                Tack för alla snabba svar.

                Vi avstod från det här akvariet eftersom det känns lite väl komplicerat med en sump. Vi ska vänta lite och se om det dyker upp något annat akvarium men vanligt ytterfilter istället.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det lär det garanterat göra!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #10
                    Om ni åker till linköping så såg jag en som sålde ett 540l med ytterfilter och heltäckande lysramp för 2500kr.
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • larson
                      • January 2008
                      • 119

                      #11
                      Ursprungligen postat av ciklidcollector
                      Annars kan du skita i sumpen som filter
                      Det kan inte komma något bra ur det, en sådan förorening kan absolut inte vara bra för vare sig fiskar eller växter. ..
                      /lars olof

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Haha.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...