Jäger 300 watt. Hur funkar den?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ojkooj
    • December 2008
    • 65

    Jäger 300 watt. Hur funkar den?

    Hallå!

    Nybliven ägare av begagnat akvarium med diverse utrustning. Bland annat ingick en doppvärmare Jäger 230 V 300 watt. Upptill på doppvärmaren sitter ett vridreglage med siffror. 1 - 9. Vad betyder de? Jag förstår inte hur jag skall veta att doppvärmaren vet att nu är det tillräckligt varmt och jag förstår inte vilket gradantal i akvariet som motsvaras av reglagets siffror... Kan någon förklara?

    Vart det begripligt? Hoppas på svar.

    Mvh Ojkooj
  • patdah
    • November 2007
    • 659

    #2
    Finns det en lampa i värmaren som indikerar när den är igång? Om det är så kommer lampan slockna vid en viss given temperatur... håll ett öga på temperaturen med hjälp av en bra termometer... börja med att ställa in värmaren på 1 för att sen öka med en siffra var tredje dag tills du når den tempen du vill ha i akvariet.

    Hur stort är ditt akvarie?
    /Patrik

    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

    Kommentar

    • Triggerhappy
      • April 2007
      • 377

      #3
      stoppa i värmaren och se hur varmt vattnet blir, dom ska från början vara inställda på en "lagom" temperatur. efteråt kan du finjustera till den temp du vill ha.
      Lyssna inte på mig

      Kommentar

      • ojkooj
        • December 2008
        • 65

        #4
        Ursprungligen postat av patdah
        Finns det en lampa i värmaren som indikerar när den är igång? Om det är så kommer lampan slockna vid en viss given temperatur... håll ett öga på temperaturen med hjälp av en bra termometer... börja med att ställa in värmaren på 1 för att sen öka med en siffra var tredje dag tills du når den tempen du vill ha i akvariet.

        Hur stort är ditt akvarie?
        Än så länge har jag inte fyllt akvariet som är på 200 liter. Förstått att värmaren är i största laget efter vad jag läst här på forumet. Men killen som hade akvariet innan sa att den funkat utmärkt.

        När jag testat värmaren i en bunke har jag inte sett någon indikator.

        Tack för hjälpen. Skall gå metodiskt fram på ditt föreslagna vis.

        Ojkooj

        Kommentar

        • ojkooj
          • December 2008
          • 65

          #5
          Jag har nu upptäckt indikatorlampan. Däremot verkar inte själva värmaren vara ok. Står nu i en ljup vas och det värmer inte fort om ens alls. Tur är att jag har en mindre värmare också

          Ojkooj

          Kommentar

          • -andy-
            • August 2008
            • 91

            #6
            Ursprungligen postat av ojkooj
            Jag har nu upptäckt indikatorlampan. Däremot verkar inte själva värmaren vara ok. Står nu i en ljup vas och det värmer inte fort om ens alls. Tur är att jag har en mindre värmare också

            Ojkooj
            Chansa inte med en gammal doppis om den inte verkar vara ok. I synnerhet inte en på 300W till ett 200l akvarium. Har du en mindre så använd den. Jag kör tex en 75W i ett 240l. Rumstemp ca 22°C, vattnet 30°C. Ett lysrör. Inga problem.

            Kommentar

            • Triggerhappy
              • April 2007
              • 377

              #7
              största risken med en så kraftig doppvärmare i ett 200L kar är att det blir fel på termostaten och du får kokt fisk serverad i akvariet.
              säkrare att ligga på en lite klenare värmare som inte har kapaciteten att "koka" dit akvarium.
              Lyssna inte på mig

              Kommentar

              Arbetssätt...