Hur fyller/tömmer man ett stort akvarium (utrustning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZZulan
    • December 2008
    • 144

    Hur fyller/tömmer man ett stort akvarium (utrustning)

    Hej!

    Jag har precis varit och köpt ett 450liters begagnat akvarium. Jag har aldrig haft akvarie förr och har inte riktigt tänkt på hur jag ska fylla eller tömma det. Killen som sålde till mig skickade med en kopplingsmanick men jag fattar inte hur jag ska använda den. Springa med hinkar 117 gånger kan nog bli lite jobbigt. Om jag ska använda någon sorts slang behöver 8 meter för att nå badrummet. I badrummet fanns det tidigare än en tvätt maskin så på badkarsblandaren finns en kopplingsdosa för att koppla in en vattenslang. Det verkar ju uppenbart att det är så jag ska fylla badkaret, dvs köpa en slang och koppla dit. Men hur tömmer man eller hur utför man vattenbyte? Jag är inte rädd för att lägga ner lite pengar på en bra lösning som underlättar vattenbytena.
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Du använder samma slang när du tömmer och fyller akvariet vid vattenbyten. Det enklaste sättet är att koppla slangen till badkarsblandaren. Fyll slangen med vatten och koppla bort den från blandaren. Då kommer akvariet att tömmas på det vatten du vill byta. Låt vattnet rinna ut i badkaret eller i golvbrunnen.
    Efter detta kopplar du slangen på blandaren igen. Kolla temperaturen på vattnet och fyll akvariet.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • ZZulan
      • December 2008
      • 144

      #3
      Verkar ju hur lätt som helst :-) Tack!

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Ursprungligen postat av ZZulan
        Verkar ju hur lätt som helst :-) Tack!
        Det är hur lätt som helst, det enda du måste ha koll på är vattennivån i karet när du fyller. Förr eller senare så kommer du att glömma och då blir det att torka vatten från golvet.
        Hoppas verkligen att du kommer få glädje av ditt nya akvarie. Berätta gärna för oss hur det går med uppstarten och var inte rädd för att ställa frågor.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • ZZulan
          • December 2008
          • 144

          #5
          Ja, jag kommer ta bilder och rapportera till er. Det är det minsta jag kan göra för att ge tillbaka av all den värdefulla information jag fått av er. Jag har sökt info här nu i några veckor och det uppenbara är att folk vill ha bilder, så bilder och text kommer strax.

          Kommentar

          Arbetssätt...