varför låååter pumpen??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

varför låååter pumpen??

Jag antar att alla pumpar låter, det är inte det!

Men nu låter den för mycket. det tar liksom bort hela feelingen, mysfaktorn förvinner när det känns som en industri har flyttat in i v-rummet.

jag har en EHEIM 2217 och den låter lite som om något rullar runt och skakas i den....

vad kan ha hänt och hur avhjälps det?? snälla ni som kan pumpar, rädda mig!
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • åheim
    • April 2006
    • 13198

Tjena! ja oljud är inte trevligt... prova att vicka filtret åt båda hållen och se om luftfickor i filtret frigörs då sen kan du prova att dra ur och i kontakten upprepade gånger och se om du kan hitta ett läge där filtret tystnar!
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• NiXoN
      • December 2003
      • 2068

Om det inte är luft så kan axel ha gått av eller skadats. Alternativt så är det dags att byta gummibitarna som håller axeln på plats, jag gör de varje år då dom torkar och orsakar oljud pga obalans.

//NiXoN

Kommentar

• linda.n
        • March 2008
        • 459

Tack för era svar!

Jag har försökt vicka på pumpen med resultatet: vatten överallt
        Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

Kommentar

• linda.n
          • March 2008
          • 459

... oj nu blev det fel.

slangen från akvariet lossnade från pumpen och jag blev blöt, golvet också.
          nu vågar jag inte sticka in kontakten igen för det blev blött på kontakter och uttag också. Jag kanske måste öppna ock kika på axeln också. Kan man lämna in sånt här på service?

1000 vet hur jag blev ingenjör

Kommentar

• Barr
            • July 2004
            • 194

Mina innerfiler brukar föra oväsen när de blir igenproppade och får dåligt flöde. Det kanske skulle kunna vara något sådant.

Kommentar

• linda.n
              • March 2008
              • 459

Ursprungligen postat av Barr
              Mina innerfiler brukar föra oväsen när de blir igenproppade och får dåligt flöde. Det kanske skulle kunna vara något sådant.
              ja dåligt flöde kan det vara. det blir säkert samma resultat i ett ytterfilter?!

snart kan jag nog våga mig på att sätta igång det igen.

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13198

och försäkra dig om att slangarna sitter ordentligt, annars kan du få en otrevlig överraskning när du kommer hem en dag
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• linda.n
                  • March 2008
                  • 459

jag ska ta bort hela pumpen och kolla noga på allt för nu låter det ännu mer! men på ett annat sätt mysko.

tack igen för era tips!

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Du hade tur att inte slangen släppte utan att du drog i den. Har du verkligen skruvat över "muttern" som du fäster slangen med?
                    Jag har några Eheim 2217 och de kan bröta ibland av lite olika anledningar.
                    Som tidigare sagt, axeln kan vara av och även innerhålet på impellern kan bli slitet och det blir då obalans.
                    Insuget kan vara tätt och då kan pumpen låta lite mer, och det kan även behövas en rengörning av ditt ytterfilter som kan vara tätt av skit, då kan det låta med.
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• linda.n
                      • March 2008
                      • 459

Ursprungligen postat av ansjo
                      Du hade tur att inte slangen släppte utan att du drog i den. Har du verkligen skruvat över "muttern" som du fäster slangen med?
                      Jag har några Eheim 2217 och de kan bröta ibland av lite olika anledningar.
                      Som tidigare sagt, axeln kan vara av och även innerhålet på impellern kan bli slitet och det blir då obalans.
                      Insuget kan vara tätt och då kan pumpen låta lite mer, och det kan även behövas en rengörning av ditt ytterfilter som kan vara tätt av skit, då kan det låta med.
                      Jag vågar knappt säga det men det satt ingen "mutter" runt slangen!! Så jag antar att det var tur att inget hände när jag var på jobbet eller bortrest! Då hade jag nog haft 375 liter vatten på golvet i stället flr 1-2 liter på mig

Kanske kan man kolla med djuraffären om de kan kolla på pumpen? och se vad som behöver bytas? jag är ju verkligen ingen expert på detta!!

det ser ut som om någon "skiva" ovanför filtermaterialet sitter löst och snett.

hå hå ja ja, vad är en bal på slottet....?

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

"Skivan somligger löst ovanpå ditt filtermedia ska göra det, och det är säkerligen en likadan under mediat med, nere vid botten på pumpen.
                        Det är lite svårt att förklara vad jag menar med "mutter", men på både utblås och insugsröret som sitter fast på pumpen sitter en rund gängad "mutter" som du gängar och skruvar på slangen när denna är påträdd. Då låser denna mutter slangen och den kan inte åka av.
                        Hängde du med?
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• linda.n
                          • March 2008
                          • 459

jag tänker mig någon typ av lås för slangen. Buntband eller ngt som håller fast slangen i pumpen. Det som lossnade nu var slangen som går innifrån akvariet ner till pumpen och den var inte fastlåst alls utan bara ditsatt. det räckte med att jag flyttade hela pumpen någon dm så släppte den.

Jag tror jag förstår vad du menar! men jag har ingen sån

Kommentar

• ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

Konstigt, då är det någon som skruvat bort den för dig. Annars funkar rostfria slängklämmor alldeles utmärkt. Buntband är mer eller mindre meningslöst då de inte orkar trycka in slangen så den sitter fast.
                            Här ser du de lite ljusgråare "muttrarna" som sitter fast på insug och utblåsrören: http://www.charterhouse-aquatics.co....13exfilter.jpg
                            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

Här har du en pdf över samtliga reservdelar till 2217, den jag köpte på auktionen är tyst som en viskning även om impeller och stödlager inte var helt fräsha, faktum är att det enda som låter här hemma är kylskåpet och en stellar luftpump, ja alltså veckan när Oliver inte är här..

Det som kan skrivas är redan skrivet, dock sitter muttern du söker i änden på bla:7477000 och heter då "insugsrör med koppling", samma mutter kan hittas över stora delar av eheims produktlinje eftersom den sitter på bla universal 1250 osv, kolla bara så att den är rätt storlek och inte som den här länken jag hittade..
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

Kommentar

Arbetssätt...