Fluval FX5 vs. Eheim 2075

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    • August 2008
    • 323

    Fluval FX5 vs. Eheim 2075

    Fick hem mitt Eheim 2075 från Tyskland idag och tänkte göra en liten första jämförelse - och förhoppningsvis bumpa tråden efter ett tag när en utvärdering värd namnet är möjlig.

    Eftersom Eheimfiltret endast varit igång en halvtimme eller så, blir det ingen jämförelse vad gäller filtrets huvuduppgift - filtreringen. Jag tänkte betygssätta mellan 1 och 5 där 1 är samma som det var när jag gick i skolan någon gång under Hedenhös - alltså - underkänt.

    Manualen:
    Fluval 5 - Eheim 2
    Fluvals manual är i det närmaste exemplarisk - och finns den minsta tveksamhet vad som står i manualen följer det med en DVD där man kan se hur allt hänger ihop IRL så att säga.
    Eheims manual å andra sidan är säkert bra men riktigt tyskt överarbetad med bilder och siffror och hänvisningar så man knappt vet om det är torsdag eller midsommar. Svårt att hitta vilken text som hör till vilka bilder. För att underlätta, printade jag valda delar av manualen så jag satt med texten i den ena och bilderna i den andra och försökte få ihop det.

    Enkelhet:
    Fluval 4 - Eheim 2
    När man har Fluvals prylar framför sig, är det enkelt att förstå hur saker och ting hör ihop-
    Med Eheims filter blir det ett jäkla meckande innan (åtminstone) jag begrep hur det hänger ihop.

    Montering:
    Fluval 4 - Eheim 3
    Med Fluval gick det i princip inte att göra fel - eller missförstå någonting. Det var bara att följa den enkla manualen och sätta ihop prylarna.
    Eheim var däremot krångligare och man fick konsultera manualen flera gånger - men det är ju inga svårigheter så snart man vet hur det funkar.

    Igångsättning:
    Fluval 5 - Eheim 2
    FX5:an fyllde jag bara med 8.5 liter vatten och satte i kontakten. Sen fungerade det.
    Eheim däremot... Först och främst skulle strilröret vara ovanför vattenytan när man "primade" och det tog ett antal (över 100) tryck innan självrinningen kom igång. Det var först när sambon kom in och höll i slangarna så jag kunde luta filtret som det började rinna av sig självt. När det väl kom igång sprutade det vatten ur strilröret rakt ner i grenutaget så att automatsäkringen för strömmen i hela huset gick.
    (Visst - jag kunde haft grenuttaget längre ifrån - men - nu var det inte så).

    Ljudnivå:
    Fluval 3 - Eheim 5.
    Eheim är klart tystare trots att det står helt öppet - jämfört med Fluval som står i ett skåp. Eheim kommer att låta ännu mindre när det är på plats under mitt nya akvarium som inte kommit ännu.

    Pris:
    Fluval 4 - Eheim 5
    Jag gav 1795 för mitt Fluval exklusive filtermaterial för kanske ett par hundra. Säg 2000 jämnt - vilket jag anser OK för ett filter med den kapaciteten.
    Eheim 2075 köpte jag på Ebay i Tyskland (det finns inte i Sverige ännu vad jag vet) och har gett (omräknat) 1950 kr inklusive frakt och filtermaterial. Det anser jag vara ett mycket bra pris för ett Professional III som ju detta är - och jag kan inte vara annat än nöjd.
    -----------------------------------------------------------------------

    (Har alltså ett 375 liters akvarium på gång som kommer i slutet av veckan - och jag räknar med att ha det fyllt med vatten under julhelgen nån gång. Alu-bänken är nämligen försenad).
    Eheimfiltret går nu i mitt 150-liter så länge för att lägga sig till med lite nyttiga bakterier. Fiskarna (Aulonocara) som går i 150-litaren skall sedan över i mitt 375.

    Jag tänkte som sagt uppdatera den här tråden framgent och hoppas att någon kan få nytta av mina erfarenheter.

    Någon med liknande erfarenheter - eller kommentarer är självklart välkomna.
    Senast redigerad av Hogan1; 10 December 2008, 19:42.
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Kalas bra!

    Kul resume även om du nog i rättvisans namn skulle valt att jämföra ett fx5 mot en 2260 då dessa filter i all sin enkelhet består av en stor jävla papperskorg på steroider.

    En annan sak att notera är att konceptet med eheims återfjädrande primer är att man trycker en gång och sen väntar man tills kanistern fyllts upp, därefter trycker man i sladden för att choka i gång eländet.

    Bered dig på att filtret kommer att bli ännu tystare iom att all luft lämnar filtermediet och insidan göttar till sig.

    Vad gick frakten på?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Hogan1
      • August 2008
      • 323

      #3
      Ursprungligen postat av Gaffel
      Kul resume även om du nog i rättvisans namn skulle valt att jämföra ett fx5 mot en 2260 då dessa filter i all sin enkelhet består av en stor jävla papperskorg på steroider.

      En annan sak att notera är att konceptet med eheims återfjädrande primer är att man trycker en gång och sen väntar man tills kanistern fyllts upp, därefter trycker man i sladden för att choka i gång eländet.

      Bered dig på att filtret kommer att bli ännu tystare iom att all luft lämnar filtermediet och insidan göttar till sig.

      Vad gick frakten på?
      Håller med om att jämförelsen kan halta lite - men det blir ju svårt att jämföra med ett filter jag inte har... Filtret kostade € 149 och frakten € 32. (Säljaren skämdes nästan när han berättade det).

      Det där med primern funkade förmodligen inte för att jag har lite för lång slang för insuget - och för liten fallhöjd. Men med fluvalen fyller man bara filtret först och sätter i kontakten - klart.
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Kollade själv på en mellanstor oxydator + carbonator från schötingen och det är inte lönt när frakten bara är snäppet billigare än grejen man köper.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Hogan1
          • August 2008
          • 323

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Kollade själv på en mellanstor oxydator + carbonator från schötingen och det är inte lönt när frakten bara är snäppet billigare än grejen man köper.
          Det är ju samma problem i Sverige - där f.d. Kgl. Postverket helt och hållet förefaller ha missat att det köps och säljs via Internet.
          Säg att man skall skicka ett medelstort paket (säg två Eheim av största modell) så kostar det sisådär 800 kr till -säg- Piteå med DHL och ungefär lika mycket med Posten.
          Skall du däremot skicka det från Göteborg till hmmm... Kungsbacka, så kostar det fortfarande 800 kr med Posten och kanske 300 med DHL. Och för säkerhets skull har posten, precis i Intenethandelns vagga, slutat erbjuda postförskott för privatpersoner - vilket t.ex. Schenker kan tillhandahålla (fast då heter det något annat).

          Annars rekommenderar jag Ebay - vare sig det är från USA eller Tyskland. Elektriska prylar kanske inte är så bra från USA - i så fall får man köpa en transformator också.
          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Nja det går att köpa både oxydator och carbonator via tex ebay.de men jag gillar inte auktions siter..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Hogan1
              • August 2008
              • 323

              #7
              Ursprungligen postat av Gaffel
              Nja det går att köpa både oxydator och carbonator via tex ebay.de men jag gillar inte auktions siter..
              Hehe.. det gör jag. Har nämligen varit delägare i en auktionssajt när det begav sig. Roligt nog är det företaget som köpte upp oss nu ägt av Ebay.
              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

              Kommentar

              • Racerman
                • January 2010
                • 80

                #8
                "bump" - fler såna här tester!!
                240liter Tetror, Co2, PMDD
                110liter Äppelsnäckor... thats it

                Wow. That's amazing. I'm, like, totally green with jealous rage right now.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13142

                  #9
                  Den här testen är ju helt uppåt väggarna tycker jag (ursäkta Hogan)!
                  Man kan ju inte jämföra ett fjuttfilter som eheim 2075 på 16W och 1250L/tim (filterflöde?) med fluvals stora fx5 på 48W och 2300L/tim filterflöde!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hogan1
                    Det där med primern funkade förmodligen inte för att jag har lite för lång slang för insuget - och för liten fallhöjd.
                    Det vore kul att höra andras erfarenheter. Mitt Eheim 2073 var också ett elände att få igång med primern. Pumpa, pumpa, pumpa... flämtade ned lite vatten men ingen självrinning. Pumpa, pumpa, pumpa... lite vatten på väg i tunn ström men fortfarande ingen fart på det hela. Sitter man dessutom mer eller mindre under bänken (48 cm hög!) och försöker få kraft i pumpandet så blir bilden ännu roligare.

                    Efter 10-15 minuters pumpande, rinnande och lyftande i slangar gav jag upp, kopplade loss snabbkopplingen och sög till rejält i slangen istället. Bara att sätta tillbaka den och så var det klart.

                    Ser bara primern som en tramsig, fördyrande gimmick.

                    Kommentar

                    • Hogan1
                      • August 2008
                      • 323

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Den här testen är ju helt uppåt väggarna tycker jag (ursäkta Hogan)!
                      Man kan ju inte jämföra ett fjuttfilter som eheim 2075 på 16W och 1250L/tim (filterflöde?) med fluvals stora fx5 på 48W och 2300L/tim filterflöde!
                      Ehh.... Jag har inte jämfört filtreringsförmågan - vilket jag faktiskt nämner i huvudinlägget.
                      Jag har jämfört Manual, Enkelhet, Montering, Igångsättning, Ljudnivå och Pris. Och där vinner Fluvalen på alla punkter förutom ljudnivå (och pris - men jämförelsen haltar kraftigt där). Eheimfiltret var helt makalöst svårt att köra igång efter stopp. Aldrig i livet ett sånt filter igen.

                      Om jag skulle göra samma jämförelse med det filter som jag nu kör i mitt 325 l, nämligen ett Eheim 2080, så undrar jag om inte Eheim vinner den fighten - även vad gäller igångsättning.
                      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        #12
                        själv har jag ett eheim 2026 med sådan där primer ni snackar om och om det inte är helt annorlunda på 2075 så förstår jag inte riktigt hur ni gör..

                        jag tryckte ner primern på mitt totalt 3 gånger, sen var det helt vattenfyllt, kopplade i sladden och den kom igång efter 2 små hostningar.

                        Jag har iofs en fallhöjd från insug till filter på ungefär 140cm, kanske det som gör det.
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        Arbetssätt...