Timer, hur fungerar det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Timer, hur fungerar det?

    Hej!

    Funderade på en sak. Om man har kopplat in en timer till ljusrampen och strömmen går, fungerar då inställningen på timern som vanligt igen när strömmen kommer tillbaka? Eller måste man ställa om det igen?

    Vore inte så bra om lyset är släckt/tänt hela tiden om strömmen skulle gå när man är bortrest.

    Mvh Charlotte
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Ursprungligen postat av Charlottis
    Hej!

    Funderade på en sak. Om man har kopplat in en timer till ljusrampen och strömmen går, fungerar då inställningen på timern som vanligt igen när strömmen kommer tillbaka? Eller måste man ställa om det igen?

    Vore inte så bra om lyset är släckt/tänt hela tiden om strömmen skulle gå när man är bortrest.

    Mvh Charlotte
    Beror ju på om du köper en timer med inbyggt batteri eller inte, mina timers laddar upp sig hela tiden och klarar att hålla minnet i en veckas strömavbrott. Mina är digitala kanske jag ska tillägga.

    se till att fråga det när du köper timer.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Som ovanstående talare, digitala timers har ett inbyggt batteri som gör att klocka och programerade tider bibehålls även om strömmen går.

      Mekaniska timers däremot kommer att gå "efter" lika mycket som strömavbrottet varade. Ljuset kommer dock att slås på/av men klockan kommer att gå fel.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Whisky
        • April 2008
        • 108

        #4
        förlåt om jag lånar tråden ...
        MEN , hur ställer man in en timer ?
        Ja jag är blond Men nu har jag köpt 2 olika sorter, och jag har gett upp båda två, dom tänds och släcks inte när jag vill de...
        Ska lampan på akvariumet vara tänd eller släckt när jag ställer in, man ska trycka ner "plupparna" under tiden den ska vara tänd? Och sedan vrida de i mitten till klockans tid? Eller vadå.. Gör de säkert mer komplicerat än vad de är..

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Ursprungligen postat av Whisky
          förlåt om jag lånar tråden ...
          MEN , hur ställer man in en timer ?
          Ja jag är blond Men nu har jag köpt 2 olika sorter, och jag har gett upp båda två, dom tänds och släcks inte när jag vill de...
          Ska lampan på akvariumet vara tänd eller släckt när jag ställer in, man ska trycka ner "plupparna" under tiden den ska vara tänd? Och sedan vrida de i mitten till klockans tid? Eller vadå.. Gör de säkert mer komplicerat än vad de är..
          Det är precis som du säger. Tryck ner "plupparna" när du vill att akvariebelysningen ska vara tänd, och mittengrejen ska peka på vad tiden är just när du sätter i den i uttaget.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ursprungligen postat av Whisky
            förlåt om jag lånar tråden ...
            MEN , hur ställer man in en timer ?
            Ja jag är blond Men nu har jag köpt 2 olika sorter, och jag har gett upp båda två, dom tänds och släcks inte när jag vill de...
            Ska lampan på akvariumet vara tänd eller släckt när jag ställer in, man ska trycka ner "plupparna" under tiden den ska vara tänd? Och sedan vrida de i mitten till klockans tid? Eller vadå.. Gör de säkert mer komplicerat än vad de är..
            Vi tar det riktigt pedagogiskt
            "Plupparna" trycks ner för de tider du vill ha ljuset (eller vilken annan utrustning du väljer att koppla in via timern) på. Vanligtvis representerar varje "plupp" 15 minuter.
            Vrid sedan hella ringen med "pluppar" medurs så den pil (eller annan indikation) innanför ringen med "pluppar" visar på aktuell tid.
            Det brukar också finnas en liten strömbrytare på sidan av timern där man kan välja mellan att timern alltid ska vara på eller att den ska slå av och på enligt "plupparnas" inställning.

            När det hela sitter i väggen kommer ringen med "pluppar" att rotera ett varv per dygn. Tittar man ner i springan utanför ringen med "pluppar" så kan man se en liten pigg som "känner av" om "plupparna" är nedtryckta eller inte. Strömbrytaren på sidan av timern "fäller in" den här piggen om man ställer timern i "alltid-på" läget.

            Så mycket mer kan man inte säga om en mekanisk timer
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Whisky
              • April 2008
              • 108

              #7
              Ursprungligen postat av heeke
              Vi tar det riktigt pedagogiskt
              "Plupparna" trycks ner för de tider du vill ha ljuset (eller vilken annan utrustning du väljer att koppla in via timern) på. Vanligtvis representerar varje "plupp" 15 minuter.
              Vrid sedan hella ringen med "pluppar" medurs så den pil (eller annan indikation) innanför ringen med "pluppar" visar på aktuell tid.
              Det brukar också finnas en liten strömbrytare på sidan av timern där man kan välja mellan att timern alltid ska vara på eller att den ska slå av och på enligt "plupparnas" inställning.

              När det hela sitter i väggen kommer ringen med "pluppar" att rotera ett varv per dygn. Tittar man ner i springan utanför ringen med "pluppar" så kan man se en liten pigg som "känner av" om "plupparna" är nedtryckta eller inte. Strömbrytaren på sidan av timern "fäller in" den här piggen om man ställer timern i "alltid-på" läget.

              Så mycket mer kan man inte säga om en mekanisk timer

              HAHA..!! Tack! Nu ska jag direkt springa och leta upp min timer och göra exakt som beskrivningen!

              Kommentar

              • Whisky
                • April 2008
                • 108

                #8
                Ursprungligen postat av Whisky
                HAHA..!! Tack! Nu ska jag direkt springa och leta upp min timer och göra exakt som beskrivningen!
                Måste bara berätta.. att jag lyckades! Hoppas jag, den släktes när den skulle iallafall! so far so good liksom

                Kommentar

                Arbetssätt...