Karbyte vid flytt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xlnt4ever
    • June 2008
    • 115

    Karbyte vid flytt!

    Ska flytta och funderar på att byta kar, har sett någonstans att man kan räkna med 1 cm /liter vatten i karet för att se så att man har lagom stort kar till cm fisk. Finns det någon sån "regel" eller bara att tuta o köra efter tycke o smak?? Kör 16 st praktbotior, 10 kongo, 10 ancistrus 4 siameser i ett 450 nu finns en hel del vatten över just nu om man säger. Tacksam för svar och ideer vad som skulle passa. Skulle räkna med detta.

    Prakten 16x 6 ( snittlängd ) = 96
    10 kongo x 8 = 80
    10 Ancistrus ( ska nog sälja ett gäng men ... ) snittar typ 8cm = 80
    4 siameser x 4cm = 16

    96+80+80+16= 272 såludna skulle det gå åt ett 272 liters men har funderingar på ett kar runt 200 skulle det räcka ??
    Fiskoholic


  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är en regel som kanske helst skulle försvinna, då det är så mycket parametrar som påverkar resultatet.
    Så som du skriver upp fisken är den längd de har nu, men hur stora blir de? Det är det som är det viktiga?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • xlnt4ever
      • June 2008
      • 115

      #3
      nuvarande längd enda fisken som skulle kunna bli större är botiorna och någon ancistrus men ska nog banta ner ancistrusen till typ 4 st om jag går ner till ett 200 ( nånstans)
      Fiskoholic


      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Nja.. Jag skulle inte vilja påstå att det är någon bra regel.
        Du måste ju tänka på hur aktiva fiskarna är oxå. Sen är ju inte Ancistrusarna 8cm så länge till och Siameserna håller sig knappast på 4cm länge, så där missar du ca. 5cm per Ancistrus och ca. 10cm per Siames.
        Och sen 16st Praktbotior som blir 30cm per styck..... I´ll say no more
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Ursprungligen postat av xlnt4ever
          nuvarande längd enda fisken som skulle kunna bli större är botiorna och någon ancistrus men ska nog banta ner ancistrusen till typ 4 st om jag går ner till ett 200 ( nånstans)
          Ska du byta ner till 200L, eller dylikt, tycker jag inte du ska behålla praktbotiorna.

          Kommentar

          • xlnt4ever
            • June 2008
            • 115

            #6
            Anledningen til att karet behöver bytas är utrymmet jag har "över", eventuellt lägger jag ner akvaristiken tills vi fått tag i ett hus men vill ju inte det ... men men får se vad övriga kommentarer ger för ideer har ett utrymme på 1m x 75 i ett hörn där solen aldrig lyser så är där jag ska ha karet skulle passa med ett hörkar eller något annat smidigt kar vill ju inte gå för högt på höjden heller men .....
            Fiskoholic


            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Varför inte måttbeställa ett kar, det blir ofta inte så dyrt som man kan tro och den mesta tekninken till karet har du redan. Ett kar med måtten 100x70x60 ca skulle vara skitsnyggt!
              Jag måttbeställde en 70-kub i 12 mm glas och med täckglas gick den på 2500:-!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • xlnt4ever
                • June 2008
                • 115

                #8
                Hmm där sa du något =) nu behöver jag bara hitta nånstans man kan kolla priser =) vill ju helst ha ett klart kar så jag slipper bygga själv.
                Fiskoholic


                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Kolla upp med Jagefeldts glasmästeri i Lysekil, de har bra priser på kar, även om det är en bit att köra för att hämta det om det inte går att lösa med frakt.
                  Kolla in min tråd om kuben så ser du hur den ser ut: http://zoopet.com/forum/showthread.p...highlight=odds
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Låter bättre, för om vi räknar ihop hur många liter fiskarna du har nu, kommer behöva som fullvuxna, så:

                    15 praktbotior * 30 cm styck = 450 liter
                    10 Ancitrus *15 cm styck = 150 liter
                    10 Kongotetror * 8 cm = 80 liter
                    4 siameser * 15 cm = 60 liter

                    450+150+80+60= 740

                    Alltså hade du behövt 740 liter för de fiskar du redan har.

                    Sen säger inte jag heller mer, du avgör själv.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...