Spricka i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cossmoss
    • November 2006
    • 6

    Spricka i akvariet

    För ett par veckor sedan råkade jag ut för det alla akvarieägare fasar för. Akvariet började läcka. Min granne ringde upp mig och sa att det inte fanns ngt vatten kvar i mitt stora kar, 720 liter. Det syns från utsidan. Problemet var bara att jag befann mig på semester i USA. Fick snabbt ringa vän och syster som fick skyndas dit och rädda det som gick. Kom hem två dagar senare och möttes av svullen parkett och en fuktskadad lägenhet.

    Undrar om ni andra har liknande erfarenheter och om akvariet bara är skrot nu. Sprickan är i botten.
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Är det ett helglasakvarium skulle du kunna byta bottenglaset och om det är ett ramakvarium lägga in en skiva som täckte hela eller i vart fall en betryggande del av bottenytan kring sprickan.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Cossmoss
      • November 2006
      • 6

      #3
      Det är ett ramakvarium.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vilket fabrikat är det på akvariet?
        Hur löper sprickan?
        Går stagen att plocka bort?
        Om det är popnitat så brukar det kunna funka att borra ur ponitarna och sedan sätta dit nya.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Ursprungligen postat av Cossmoss
          För ett par veckor sedan råkade jag ut för det alla akvarieägare fasar för. Akvariet började läcka. Min granne ringde upp mig och sa att det inte fanns ngt vatten kvar i mitt stora kar, 720 liter. Det syns från utsidan. Problemet var bara att jag befann mig på semester i USA. Fick snabbt ringa vän och syster som fick skyndas dit och rädda det som gick. Kom hem två dagar senare och möttes av svullen parkett och en fuktskadad lägenhet.

          Undrar om ni andra har liknande erfarenheter och om akvariet bara är skrot nu. Sprickan är i botten.
          Vet du vad som orsakade denna tråkiga spricka?
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Rutan måste bytas. Det brukar inte vara alltför komplicerat, men kräver en del jobb.
            Hemförsäkringen täcker f.ö. skadan.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Cossmoss
              • November 2006
              • 6

              #7
              Akvariet är av märket Dala/Zooline tror jag. Sprickan är i mitten och går från långsida till långsida. Grannen sa att de känt vibrationer i huset innan och deras akvarium hade också spruckit samma dag. Det var bara på 54 l men lite skumt är det. Hade flyttat akvariumet ca 1,5 månader innan och funderar på om det uppståt några spänningar då. Annars så stod det stabilt på lecablock. Om man låter glasmästare göra jobbet med byte av ruta vad tror ni det kommer kosta då?

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                Ursprungligen postat av cossmoss
                om man låter glasmästare göra jobbet med byte av ruta vad tror ni det kommer kosta då?
                multum!
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • Jenny054
                  • May 2007
                  • 920

                  #9
                  Ursprungligen postat av MagicFingers
                  multum!

                  Bara förnamnet med tanke på att ramen måste rivas och sedan skruvas tillbaka!
                  Enligt min akvariehandlare finns det 2 sätt.
                  1. En lagning med en skiva över sprickan.
                  2. Kasta karet.
                  The fish is jumping.....
                  Bloggen:
                  http://aquastyle.blogspot.com/
                  Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                  Kommentar

                  • Bowman
                    • December 2008
                    • 1318

                    #10
                    Varför gör man inte botten på akvarium i nån metall?
                    Borde inte det gå? Det är väl den delen som är ganska känslig?

                    Jag tänker mig typ botten som en djup "ugnsplåt" om ni hänger med? Där glaset är siliconat invändigt i "plåten/formen". Det borde ju vara hållbart?

                    Hur gick det föresten med försäkringar osv Cossmoss?

                    Kommentar

                    • Jerry_ciklid
                      • January 2008
                      • 476

                      #11
                      Har en polare vars 840 sprack, lyckligtvis hann det bara rinna ut några liter innan han såg det. Han kontaktade glasmästare som kom och la i en ny skiva på den gamla botten. Han fick göra resten av jobbet själv vilket var ganska mycket: ta bort all silicon, ta bort ramen uppe, ta bort mittstag m.m... Tror han fick ge 1200 för glasskivan. Blev alltså inte så giftigt dyrt räknat i pengar men det gick åt mycket tid och svordomar.

                      Jag hade ett 720 som sprack och det var inga problem med försäkringen, dom stod för allt (länsförsäkringar) Jag brydde mig inte om att laga det eftersom försäkringen stod för det så det åkte på tippen, gubbarna där blev glada när det kom några kvm 10 mm glas, men inte lika glada när vi välte ner karet i en container så att det blev ca en miljard bitar
                      Finns en tråd på forumet om försäkringsbolag och vilka som täcker vad, mycket hjälpsam tråd om man är osäker.
                      Hoppas allt löser sig för dig

                      Kommentar

                      • Jerry_ciklid
                        • January 2008
                        • 476

                        #12
                        Undrar förresten hur det gick för alla akvarium nere i Skåne nu när det var jordskalv, varje akvarists (och försäkringsbolags) mardröm...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...