Nya Fluval U1 - U4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    Nya Fluval U1 - U4

    Om nån vill kika på fluvals nya generation innerfilter: http://www.practicalfishkeeping.co.u...article_id=713

    Jag tycker det verkar riktigt lovande sen har de shyssta alternativ för utblås av vattnet
    Viva Leo Buscaglia
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Nice, bara färgen och loggan som saknas annars är den snarlik EHEIM Pick Up!
    Men som sagt, EHEIM Pick Up var ju bara mönsterskyddad i 10år..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13142

      #3
      Ursprungligen postat av Gaffel
      Nice, bara färgen och loggan som saknas annars är den snarlik EHEIM Pick Up!
      Men som sagt, EHEIM Pick Up var ju bara mönsterskyddad i 10år..
      Ja vissa likheter men det är nog mest placeringen av impellern! utblås uppe och nere och ett screen i mitten att välja på, smart sätt att ge möjligheter till minskad turbulens utan att för den delen strypa pumpen, det är dem nog först med Sen att är den lite snyggare än den reptilgröna pickup är ju ett + också man har också ytnyttjat utrymmet maximalt till filtermaterial! In the name of love kommer jag att bli den första att lägga en order på U2!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Placering av impeller, separat bakstycke, avtagbar topp, likheterna är många, men vad tycker du om filterkassetterna, tycker en sån konstruktion känns lite som en miss..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13142

          #5
          Dem använder kassetter i sina nuvarande filter också och jag tycker det är väldigt bra, filterrör är sämre eftersom vattnet ska in genom ett litet centrum i filtermaterialet och kloggar igen lättare! Kolet och vadden åker ju direkt kan jag säga och man lägger dit en bit blå matta istället! Kassetten gör det också möjligt för vattnet att passera från sidan genom materialet och ger en större träffyta än om det skulle gå från botten och upp!

          hela pumpen inkl. impeller följer med när du plockar upp den, på pickup blir den kvar i karet är bökig att få ur när man behöver rengöra!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Eheims Pick Up har vattenintaget underifrån samt från baksidan varför träffytan blir alla fyra sidor plus botten, kör fn ett 2010 i mitt 100 liters och det är rengöring var tredje månad, filterpatronen ersatt med en stor bit PPI 10

            På pick up följer impellern med upp..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13142

              #7
              Ursprungligen postat av Gaffel
              Eheims Pick Up har vattenintaget underifrån samt från baksidan varför träffytan blir alla fyra sidor plus botten, kör fn ett 2010 i mitt 100 liters och det är rengöring var tredje månad, filterpatronen ersatt med en stor bit PPI 10

              På pick up följer impellern med upp..
              Jorå pickup är inte så dumma, det enda jag har emot dem är det otroligt stora hålet i patronen som blir en yta som inte tas tillvara!
              Med träffyta syftade jag på själva filtermaterialet, inte insugsytorna på pumpen..

              Och du har rätt.. impellern följer med upp (men motorn blir kvar)
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13142

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                filterkassetterna, tycker en sån konstruktion känns lite som en miss..
                Varför?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Menar samma, filterpatronen har ju en enorm träffyta i ett pick up, tunneln i mitten gör att vattnet löper fritt från impellern, dels upp genom röret men även från baksidan, i botten av kanistern vänder vattnet och leds uppåt i en tunnel i bakstycket och kastas ut genom locket.
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Varför?
                  För att det inte ser ut att finnas plats för en stor bit filtermedia, mycket utrymme försvinner i själva höljet till kassetterna.

                  Ber om ursäkt till känsliga personer men mitt badkar är alltså normalt inte en del av akvaristiken även om det ser ut så på bilden..

                  Vad kostar en 2'a?
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Gaffel; 02 December 2008, 16:44.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Inte min mening att såga Hagens nya Åheim, kändes bara väldigt lik eheims pick up.
                    Vet du vad priset kommer att bli?
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13142

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      Inte min mening att såga Hagens nya Åheim, kändes bara väldigt lik eheims pick up.
                      Vet du vad priset kommer att bli?
                      Näärå jag förstod att du nog blev lite sugen på en hagenlåda priset hamnar nog på omkring 300 för den minsta och dryga 600 för den största. och det är ganska saftigt men man har sett en höjning av alla hagens filter den sista tiden tycker jag Om man inte vill använda kassetterna så är jag ganska övertygad om att man kan trycka i 2 bitar grov matta och lämna en öppen spalt i mitten alt fylla spalten med makaroner... Jag gillar den stilrena designen på filtret som inte stör intrycket av karet så mycket, dock verkar det som man inte kan rikta utblåsen som man vill och det är ett litet minus men men... man kan inte få allt här i världen lr?
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...