Online pH-mätare, tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flocki
    • April 2008
    • 273

    Online pH-mätare, tips?

    Hade tänkt jag skulle lägga lite pengar på en ordentlig pH-mätare.
    Kraven är att den ska vara online alltså mätning hela tiden och gärna ha loggningsfunktion till dator.

    Tacksam för tips
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Om du är ute efter loggning till PC så är det nog sk. "Akvariedatorer" som gäller, tex IKS Aquastar

    Är det bara kontinuerlig mätning du är ute efter så fukar ju vilken pH-kontroller som helst.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • flocki
      • April 2008
      • 273

      #3
      Ursprungligen postat av heeke
      Om du är ute efter loggning till PC så är det nog sk. "Akvariedatorer" som gäller, tex IKS Aquastar

      Är det bara kontinuerlig mätning du är ute efter så fukar ju vilken pH-kontroller som helst.
      IKS verkar ju vara fulländad för det syftet.

      Har funderat på det här med pH-controller till min CO2-anläggning.
      Har du nån rekommendation?

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Törs inte rekommendera något då det jag vet endast är det jag läser på nätet. Jag har ingen egen praktisk erfarenhet av pH-controllers.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • flocki
          • April 2008
          • 273

          #5
          Frågan om man ska köra med controller eller inte kan man ju diskutera men jag blev rekommenderad att jag inte skulle ha det när jag startade upp mitt växtakvarium.
          Eller kanske rättare sagt att det inte behövdes.

          Kommentar

          • Daniel&Mia
            • May 2006
            • 55

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            Om du är ute efter loggning till PC så är det nog sk. "Akvariedatorer" som gäller, tex IKS Aquastar

            Är det bara kontinuerlig mätning du är ute efter så fukar ju vilken pH-kontroller som helst.

            Vad kostar en sån pjäs då? nån som vet?

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Själva basenhet kostade typ 359€ på www.aquaristic.net om jag minns rätt.
              Men då är det utan pH-probe eller andra moduler.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...