vill bygga en stabil bänk till karet hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moi
    • November 2008
    • 213

    vill bygga en stabil bänk till karet hur?

    såg en bänksjiva på ikeas sida av tre olika material och tjokhet den ena är runt 2 cm tjock det andra va 3,5 cm tjock vilken är best för en 540 lit kar desutom hur ska jag fixa ben för jag tänkt på metall ben såg inte att de hadde platta ben vid fästet där man skruva de i själva bänksjivan då tänkte jag ha 2 vid ena kanten två vid andra kanten och 2 i mitten,kan nogon ge mig en bra råd och vilken material av trä är best för att hålla en akvarie på det storlek?
  • Galne-Gurra
    • April 2008
    • 1080

    #2
    Som du skriver så är det svårt att förstå vad du menar...
    http://web.telia.com/~u22310064/index.html

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Ursprungligen postat av moi
      såg en bänksjiva på ikeas sida av tre olika material och tjokhet den ena är runt 2 cm tjock det andra va 3,5 cm tjock vilken är best för en 540 lit kar desutom hur ska jag fixa ben för jag tänkt på metall ben såg inte att de hadde platta ben vid fästet där man skruva de i själva bänksjivan då tänkte jag ha 2 vid ena kanten två vid andra kanten och 2 i mitten,kan nogon ge mig en bra råd och vilken material av trä är best för att hålla en akvarie på det storlek?
      Om du tänker dig Ikeas normala konstruktioner med lösa ben som skruvas i en skiva så avråder jag dig.

      Sedan om skivan är 2 eller 3,5 cm tjock kvittar för det är inte det som fördelar krafterna.
      Kostanden för en benställning i aluminium är inte mycket mer än att snickra.

      Om du ska snickra själv i trä så hade jag börjat med att göra två ramar i 2"*4" furuläkt. Ställ läkten på högkant. Ramarna hade jag gjort 24 mm mindre både på längden och tvären än karet.Anledningen till detta är att kunna klä med 12 mm plywood. Den ena ramen är tänkt att ligga på golvet och den andra ska karet stå på. Dessa förbinds med 6 st ben av samma läkt. En i var hörna och en extra mitt på var längsida.
      Limma! Även skivorna. Var extra noga med "benens kortändar om du vill ha dörrar på framsidan eftersom det är de som tar upp vridkrafterna i så fall om någon skull knuffa till karet.

      På toppen kan du nu lägga din skiva och här hade jag valt stavlimmat eller 24 mm plywood, spånskiva har en förmåga att bli deformerat, kan ju även limma ihop två 12mm plywood om du nu köpt två skivor.
      Sedan kan man göra det hur snyggt som helst.
      Kika på Peters akvarium.


      Sedan kan man också förstärka en befintlig möbel. Se min tråd nedan.

      Nackdelen med konstruktionen är att du får lägga under för att få akvariumet i våg. Själv använde jag 1 mm plywood.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • moi
        • November 2008
        • 213

        #4
        Ursprungligen postat av flygrc
        Om du tänker dig Ikeas normala konstruktioner med lösa ben som skruvas i en skiva så avråder jag dig.

        Sedan om skivan är 2 eller 3,5 cm tjock kvittar för det är inte det som fördelar krafterna.
        Kostanden för en benställning i aluminium är inte mycket mer än att snickra.

        Om du ska snickra själv i trä så hade jag börjat med att göra två ramar i 2"*4" furuläkt. Ställ läkten på högkant. Ramarna hade jag gjort 24 mm mindre både på längden och tvären än karet.Anledningen till detta är att kunna klä med 12 mm plywood. Den ena ramen är tänkt att ligga på golvet och den andra ska karet stå på. Dessa förbinds med 6 st ben av samma läkt. En i var hörna och en extra mitt på var längsida.
        Limma! Även skivorna. Var extra noga med "benens kortändar om du vill ha dörrar på framsidan eftersom det är de som tar upp vridkrafterna i så fall om någon skull knuffa till karet.

        På toppen kan du nu lägga din skiva och här hade jag valt stavlimmat eller 24 mm plywood, spånskiva har en förmåga att bli deformerat, kan ju även limma ihop två 12mm plywood om du nu köpt två skivor.
        Sedan kan man göra det hur snyggt som helst.
        Kika på Peters akvarium.


        Sedan kan man också förstärka en befintlig möbel. Se min tråd nedan.

        Nackdelen med konstruktionen är att du får lägga under för att få akvariumet i våg. Själv använde jag 1 mm plywood.
        nej jag menade att skaffa en platt stor sjiva som man använder till kök fron ikea sen skaffa 6 metall ben och skruva under enkel för jag tänkt ha karet låg höjden blir inte mer än 20 cm ben höjd,hoppas att du fattat vad jag menar!?

        Kommentar

        • larson
          • January 2008
          • 119

          #5
          Jag vill också avråda från bänkskivor från Ikea och andra. De flesta sådan består mest av luft (wellpapp med laminatutsidor). Vill du ha en skiva så kanske MDF kan vara ett alternativ till plywood. MDF ska vara vattenfast, och du får den sågad till det mått du vill ha på bygghandeln. Måla med lite grundfärg och sedan den färg du vill ha (du ser nog bara kanten ändå). Ben från ikea och andra liknande ställen skulle jag också vara tveksam till. Med 6 ben och ett 540 liters så kommer du nog ha mer än 100 kilo per ben i slutändan. Det är nog mer än vad dessa är avsedda för, särskilt om de är ställbara. Mitt 240 har jag en "hemmabyggd" bänk till. Under akvariet har jag 19 mm MDF, och det står på 6 st 45x45 reglar från skiva till golv, som sedan är sammanfogade med en ram upptill och en nedtill. Känns stabilt så det räcker.

          I ditt fall så skulle det kanske fungera (om golvet är stabilt och plant) att bygga "medar" under skivan som du fäster med några skruvar genom skivan. Alltså, om akvariet är 150 cm så har du en skiva (plywood eller MDF) och två 150 cm "medar" som kanske består av 2 st 56x225 limträ. Dessutom med något som stabiliserar mellan medarna. Då får du en stabil skiva ca 20 cm över golvet, och jag är ganska säker på att den skulle klara tonvis utan att svikta.
          /lars olof

          Kommentar

          • Dovlind
            • November 2008
            • 37

            #6
            Jag hade tagit några lekablock och gjort 2 ändpelare, och en i mitten. Sedan köpt en ädelträskiva på en bygghandel, tex bauhaus och lagt på , billigt enkelt och stabilt
            Fast är väll en sån skiva du tänker på .

            skiva:
            Slät kökslucka i skiktlimmat ekträ med lätt avrundad kant. Wood finns i utförande med massivträ.
            "Jag vet att vi människor och fiskarna kan leva i fred med varandra." George W. Bush

            Kommentar

            • MeKaL
              • August 2008
              • 128

              #7
              Ursprungligen postat av Dovlind
              Jag hade tagit några lekablock och gjort 2 ändpelare, och en i mitten. Sedan köpt en ädelträskiva på en bygghandel, tex bauhaus och lagt på , billigt enkelt och stabilt
              Fast är väll en sån skiva du tänker på .

              skiva:
              http://www.ballingslov.se/se/KOK/Til...d/Tra/Ek_oljad

              precis vad jag hade gjort helt klart snyggast tycker jag. och en glasskiva emellan stenarna är inte heller helt fel så de blir som hyllor
              Frågar man inget, får man ingenting veta.

              Kommentar

              • DJ_Metal
                • September 2008
                • 72

                #8
                jag gjorde så här till mitt 310. hade verkligen inga pengar så jag köpte några 45x70 reglar och började snickra lite. blev iaf så här



                182 kr + skruv.
                Senast redigerad av DJ_Metal; 16 November 2008, 13:51.

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #9
                  Såhär gjorde jag till mitt 130 liters.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: benke.jpg
Visningar: 2
Storlek: 90,8 KB
ID: 2103355


                  4 ben, 45x45 reglar, med ram uppe och nere i samma virkesmått.
                  Till 540 liter hade jag nog satsat på 8 ben.

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • moi
                    • November 2008
                    • 213

                    #10
                    Ursprungligen postat av NIC
                    Såhär gjorde jag till mitt 130 liters.
                    [ATTACH]15277[/ATTACH]


                    4 ben, 45x45 reglar, med ram uppe och nere i samma virkesmått.
                    Till 540 liter hade jag nog satsat på 8 ben.
                    jag har en bänk som va 20 cm hög som jag köpte fron ikea sen länge sen haft en 300 lit kar på den och det gick bra eftersom den va inte högt och då blir den stabilare så klart men det kändes att den va på gränsen skulle inte våga ha en 540 lit på så jag ska kolla på olika möbelbutiker på non riktig stabil färdig bänk av riktig trä som är låg har inte hittat än samtidigt vill jag att den ska se fint ut ärligt jag är så stressad kan inte beställa karet förän jag fixat en bra plats eller jag få köpa karet med sin aluminium bänk om jag hittar inte det är säkrast

                    Kommentar

                    • patrick
                      • November 2003
                      • 178

                      #11
                      hehe, jag har mitt 720litare på ikea bänk:P hemnes tror jag modellen heter=) som jag har förstärkt med spånskiva baktill och några extraben på mittenoch nån regel i ramverket. och sen en massiv björkbänkskiva från K-rauta=)
                      Patrick

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Ursprungligen postat av moi
                        nej jag menade att skaffa en platt stor sjiva som man använder till kök fron ikea sen skaffa 6 metall ben och skruva under enkel för jag tänkt ha karet låg höjden blir inte mer än 20 cm ben höjd,hoppas att du fattat vad jag menar!?
                        Jo,jag får samma bild. Inser däremot att du ska bygga betydligt lägre. Vilket gör det hela lite enklare.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • moi
                          • November 2008
                          • 213

                          #13
                          Ursprungligen postat av patrick
                          hehe, jag har mitt 720litare på ikea bänk:P hemnes tror jag modellen heter=) som jag har förstärkt med spånskiva baktill och några extraben på mittenoch nån regel i ramverket. och sen en massiv björkbänkskiva från K-rauta=)
                          jag ska till ikea och kolla efter men har du non bild på bänken?vill gärna se hur du har förstärkt den och måtten på den!

                          Kommentar

                          • patrick
                            • November 2003
                            • 178

                            #14
                            måtten är typ 160x47x110(längd x bredd x höjd) sen har jag en bänkskiva uppe på med måtten 204x61, massivt trä ofc. jag har ingen kamera för tillfället men kolla länken.
                            Den möbeln fast svart har jag =) men som sagt den är från ikea så de går åt lite trix och knep för att stabilisera den :P fast j*vlar vilken montering de va! påsen med skruv vägde säkert 1kg! xD och stor blir den, överdelen på akvariet hamnar på dryga180cm utan lysramp. Tror de blir mäktigt som fan=) karet kommer på onsdag, längtar<3

                            Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.
                            Patrick

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #15
                              Förmodar att du har innerfilter.
                              Annars är det smidigt med skåp att gömma ytterfilter i.
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...