Filtermaterial

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Filtermaterial

    SKa köpa http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=598&page=1 snart och det ingår ju inget filtermaterial!

    Vad ska man ha för filtermaterial till den pumpen?

    // SImon
  • åheim
    • April 2006
    • 13143

    #2
    en korg med små biobollar är bra att ha och de här är en bra sort http://www.pwss.se/home.php?cat=849 sen blå grov matta till resterande korgar är en väldigt effektiv uppsättning!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #3
      Hur rengör man pumpen med dem filterna? Är det inte som med innefilter? // SImon

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13143

        #4
        Ursprungligen postat av Simon--B
        Hur rengör man pumpen med dem filterna? Är det inte som med innefilter? // SImon
        Man tar ur filtermaterialet och sköljer när det är igensatt eller vad menar du?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Simon--B
          • May 2008
          • 720

          #5
          Okej men vad ska man ha dem filterbollarna du länkade hit till? Vad ska man ha för filtermatta? spelar kanske ingen roll // SIMon

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13143

            #6
            Ursprungligen postat av Simon--B
            Okej men vad ska man ha dem filterbollarna du länkade hit till? Vad ska man ha för filtermatta? spelar kanske ingen roll // SIMon
            Ok filtret som du länkade till innehåller 3 korgar som man ska lägga filtermaterial i! biobollar är väldigt bra på att biologiskt rena vattnet (den enskilt viktigaste reningen) och därför är det bra ett ha 1 korg med dessa, men det funkar med grov matta i alla korgar om du vill! den grova matta finns att köpa på de flesta akvarieaffärer och du skär dem sedan så de passar dina korgar
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Stoffe.B
              • November 2007
              • 459

              #7
              Ursprungligen postat av Simon--B
              Okej men vad ska man ha dem filterbollarna du länkade hit till? Vad ska man ha för filtermatta? spelar kanske ingen roll // SIMon
              Biobollarna lägger du väl i en filterkorg(rätta mig om jag har fel). Filtermatta har dom ju också. Räcker med att du köper en 50x50x5cm grov. Jag ska väl köpa ett likadant ytterfilter. Men då ska jag ist köpa någe som heter Zeolith(som ansjo tipsade om). Sen en 50x50x3cm fin + då en 50x50x5cm grov.
              54L ---------
              222L

              Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

              Kommentar

              • Simon--B
                • May 2008
                • 720

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Ok filtret som du länkade till innehåller 3 korgar som man ska lägga filtermaterial i! biobollar är väldigt bra på att biologiskt rena vattnet (den enskilt viktigaste reningen) och därför är det bra ett ha 1 korg med dessa, men det funkar med grov matta i alla korgar om du vill! den grova matta finns att köpa på de flesta akvarieaffärer och du skär dem sedan så de passar dina korgar
                http://www.pwss.se/home.php?cat=888
                Räcker det att man köper en sån paket med runda biobollar till ytterfiltret?,
                eller ska man ha mer?

                bevöver man ha mer än ett grovt filter till pumpen? eller räck er det att köpa 1 sånt sätt du länkade till?... // Simon--B

                Kommentar

                • Simon--B
                  • May 2008
                  • 720

                  #9
                  Ursprungligen postat av Stoffe.B
                  Biobollarna lägger du väl i en filterkorg(rätta mig om jag har fel). Filtermatta har dom ju också. Räcker med att du köper en 50x50x5cm grov. Jag ska väl köpa ett likadant ytterfilter. Men då ska jag ist köpa någe som heter Zeolith(som ansjo tipsade om). Sen en 50x50x3cm fin + då en 50x50x5cm grov.
                  Okeej, kan man ha det istället för biobollarna? Varför är zelolith bättre än biobollar?.. // Simon--b

                  Kommentar

                  • Stoffe.B
                    • November 2007
                    • 459

                    #10
                    Jag skulle säga Ja åt första frågan. Tror inte det är några varukorgar precis ^^ Dock beror det på hur många korgar du vill fylla dom med.

                    Det finns olika storlekar på mattorna. En st 50x50x5 räcker nog rätt så länge.

                    Ursprungligen postat av Simon--B
                    Okeej, kan man ha det istället för biobollarna? Varför är zelolith bättre än biobollar?.. // Simon--b
                    Ja, det kan man nog. De verkar funka på ungefär samma vis. Men på Zeolith's beskrivning står det:"Alghämmande filtersilikat.
                    Zeolith är fast natursten med många porer, håligheter och kanaler.Zeolith gynnar snabb bakterietillväxt, hämmar algtillväxt och fungerar som jonbrytare och katalysator.
                    " så det kan ju inte vara någe skit.
                    54L ---------
                    222L

                    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                    Kommentar

                    • Stoffe.B
                      • November 2007
                      • 459

                      #11
                      Ursprungligen postat av Simon--B
                      Jag tror jag ska fylla en korg med "zelolith" eller biobollar. Och 2 av korgarna med grov filtermatta. Blir det bra eller ? Skulle det isåfall räcka med ett parket biobollar? // Simon--b
                      Låter super! Så får man lite biologiskt i det hela, vilket är bra att ha, så det biologiska funkar som det ska. Jag hade tänkt att göra ungefär likadant med mitt Ett paket räcker nog bra, för att det ska räcka till tetratec 1200 som är i samma klass som AM-top 3338
                      54L ---------
                      222L

                      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...