Pumpar - overkill?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Pumpar - overkill?

    Jag har ett 720 liters med BTN bakgrund.

    Bakom bakgrunden har jag vid högre hörnan en cirkulationspump bland filtermattekuberna på 1400l/h och ett Fluval 350 ytterfilter som verkar vid vänstra hörnan bakom bakgrunden där vattnet utan denna pump skulle stått mer eller mindre still.

    Den pumpen som drar in vatten genom de två rasterna och blåser ut det i karet är på 3000l/h. Rasterna är vid vänstra sidan av BTN och utblåset vid det högra.

    Eftersom jag sett att partiklar flyter omkring i karet med den cirkulation jag hade, satte jag idag in en Fluval +4 1000l/t i högra främre hörnan för att ta hand om partiklarna. Den blåser mao åt samma håll som utblåset i den andra pumpen (den på 3000l/h) men verkar enbart framför bakgrunden.

    Så totalt har jag en cirkulation på 4000l/h framför bakgrunden och 2400l/h bakom bakgrunden.

    Det är ju inte snyggt med den pumpklumpen i karet, men jag ser att många av mina fiskar uppskattade detta tilltag, bl.a. de fläckiga pansarmalarna, rödmunstetronra, ancistrusarna och ottosarna. Jo, och även endlershanarna.

    Men det känns ju lite konstigt att ha 4 st pumpar i karet placerade på olika håll. Det bästa vore att ha en enda men vad kan det vara för pump som kan ersätta alla dessa fyra?
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    En pump som skulle ersätta dina 4 pumpar skulle då ha en kapacitet på 6400 liter/timme och att få ett flöde från ett koncentrerat utblås från denna pump skulle nog bara ge dig problem.
    Jag förstår vad du är ute efter, men en pump är inte alltid bättre än 4.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Skulle jag ha ett så stort kar som du har skulle jag vilja ha minst två pumpar i , bara för att vara på den säkra sidan att en alltid fungerar. Lite som Erlander på sin tid han hade både hängslen och livrem och han tappade aldrig byxorna =)
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • Hogan1
        • August 2008
        • 323

        #4
        Ursprungligen postat av Mick13
        Skulle jag ha ett så stort kar som du har skulle jag vilja ha minst två pumpar i , bara för att vara på den säkra sidan att en alltid fungerar. Lite som Erlander på sin tid han hade både hängslen och livrem och han tappade aldrig byxorna =)
        Två pumpar (en i varje ände) borde ju räcka om de är tillräckligt kraftfulla. Men filterkapacitet kan man ju aldrig få för mycket av egentligen - så det kommer väl an på innehavaren av karet hur mycket filter man orkar med att se. Själv har jag förbud att sätta in ytterligare ett filter i mitt 450...

        Det var förresten förre finansministerna Gunnar Sträng som körde både med hängslen och livrem.
        Hälsningar/Messerschmitt
        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #5
          Ursprungligen postat av Hogan1
          Två pumpar (en i varje ände) borde ju räcka om de är tillräckligt kraftfulla. Men filterkapacitet kan man ju aldrig få för mycket av egentligen - så det kommer väl an på innehavaren av karet hur mycket filter man orkar med att se. Själv har jag förbud att sätta in ytterligare ett filter i mitt 450...

          Det var förresten förre finansministerna Gunnar Sträng som körde både med hängslen och livrem.
          Hälsningar/Messerschmitt
          Så var det, Sträng hade detta som sitt signum att aldrig behöva gå med rumpan bar.
          Tänk om den nuvarande finansministern hade haft en likanade filosofi
          Det jag ville säga var att ett såpas stort kar bör ha minst en bakcupp i luftnings och filtrerings väg. Iofs får man nog snabbare syrebrist i ett litet kar. Men man har nog sällan lika många dyra fiskar i ett 50L som i ett säg 300L kar
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          Arbetssätt...