Nytt kar och flytt mellan de olika karen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miina
    • April 2005
    • 215

    Nytt kar och flytt mellan de olika karen

    Vet inte om det här inlägget kommer i rätt kategori nu, men Kjell kan säkert flytta den på rätt vid behov.

    Jag kommer troligtvis att köpa ett begagnat 250 l kar i dagarna. Där ingår det ca 20 fiskar (norsk flaggtetra, kongotetra, neontetra, mal samt algätare enligt säljaren). Jag spånar lite på vad jag ska göra av det hela och min tanke är att flytta över mina malawi från 180 l till det nya, flytta tetrorna från det nya + mina dvärgciklider från mitt 100 l till mitt 180 l, alternativt att jag låter allt vara som det är nu och hitta på nåt kul med det nya. Hur skulle ni ha gjort?

    Frågan är hur flyttar jag över fiskar mellan akvarierna om jag bestämmer mig för det? Det nya karet lär ju behöva tömmas för att jag ska få det med mig hem och då hamnar troligtvis firrarna från det nya karet i hinkar. Ska jag då inreda det nya åt malwisarna och sedan ta så mycket jag kan av det vattnet och föra över det i det nya för att sedan fylla 180 l och inreda det åt de nya tetrorna eller hur tusan ska jag gå till väga på smartaste sätt? Inkoppningen är jag helt på det klara med, men rent praktiskt det här andra.

    Ska jag låta firrarna gå i stora baljor några dagar innan jag för ner dem i karen eller ska de flyttas så snabbt som möjligt?

    Känner att det här är rätt dumma frågor att ställa, men hellre får ni sitta där och flina åt mig än att jag står med händerna fulla av firrar och ingenstans att göra av dem.
    Kram Miina
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Projekttråden låter som rätt avdelning..
    Men du, köp UTAN medföljande fisksoppa..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Galne-Gurra
      • April 2008
      • 1080

      #3
      Håller med Gaffel,köp UTAN medföljande fisksoppa,så slipper du extra arbete med fiskar som du kanske inte tänkt/vill ha.
      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

      Kommentar

      • Miina
        • April 2005
        • 215

        #4
        Det går inte att köpa utan fiskarna, så jag får vackert sälja dem sakta men säkert.
        Kram Miina

        Kommentar

        • Galne-Gurra
          • April 2008
          • 1080

          #5
          Du kan ju alltid höra med någon zooaffär om du får byta in dom...
          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

          Kommentar

          Arbetssätt...