Wavemaker i sötvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • minihus
    • March 2005
    • 47

    Wavemaker i sötvatten

    Är det nån som har testat att ha en wavemaker i ett sötvattenskar?
    Fick ett erbjudande på en Boyu WAkemaker (vet dock inte styrkan på den) och började fundera på hur det skulle bli..
    Blir blåset lite väl mycket kanske? Vill inte ha fiskarna liggandes mot rutan på andra sidan..!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av minihus
    Är det nån som har testat att ha en wavemaker i ett sötvattenskar?
    Fick ett erbjudande på en Boyu WAkemaker (vet dock inte styrkan på den) och började fundera på hur det skulle bli..
    Blir blåset lite väl mycket kanske? Vill inte ha fiskarna liggandes mot rutan på andra sidan..!
    Är det strömlevande fiskar är det inga problem förutsatt att det finns ställen med "lä" i akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • minihus
      • March 2005
      • 47

      #3
      Så det blir så mycket flås i akvariet ändå? Jag tänkte främst till SA-akvarium, lite discus och småciklider plus lite L-malar..
      Men då blir det nog lite väl mycket rörelse..

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        #4
        Ursprungligen postat av minihus
        Är det nån som har testat att ha en wavemaker i ett sötvattenskar?
        Jag vet inte om det spelar någon roll, men vågmaskiner är avsedda att skapa vågor i vattnet. Denna typ av turbulens är kanske riktigt densamma som den som många strömlevande fiskar är anpassade till.

        Strömlevande fiskar borde vara anpassade till en mer regelbunden och likriktad ström. Vågmaskiner är avsedda att simulera den mer oregelbundna turburbulens som uppstår intill kusten av större vatten - stora sjöar och hav.

        Sötvattensfiskar som borde trivas utmärkt med en vågmaskin är tex tanganyikacikliderna i gruppen hästnosar, dessa är ju extremt anpassade till vågor med sina tillbakabildade simblåsor.

        Som sagt, jag vet inte om skillnaden i typ av strömning/turbulens spelar någon roll, men det kan vara värt att fundera över. Och förvisso kan det nog vara väldigt turbulent också i en sötvattensfors.
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Ursprungligen postat av minihus
          Så det blir så mycket flås i akvariet ändå? Jag tänkte främst till SA-akvarium, lite discus och småciklider plus lite L-malar..
          Men då blir det nog lite väl mycket rörelse..
          Nja, diskus och småciklider (apistos?) hade jag definitivt inte haft en vågmaskin till. Harneskmalarna (L-malar) kommer ofta från mer strömmande vatten så till dem kan det kanske passa bättre.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • Trollsvans
            • November 2007
            • 1118

            #6
            En sån vågmaskin ger ju pulser av strömmande vatten, tror inte att det passar så bra till harneskmalar heller.
            Däremot skulle det kunna funka till ett malawiakvarium, om det är tillräckligt liten pump.

            Systemet du fått erbjudande på, vad har pumpen för kapacitet?
            //Troll

            Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

            Kommentar

            • minihus
              • March 2005
              • 47

              #7
              Mja, det var ju mest en fräsig tanke med lite mer blås på vattnet, men ett vanligt hederligt pumphuvud med lite mindre kraft passar nog bättre till karet. (discus och framtida schackbrädor, troligtvis..)
              Erbjudandet var egentligen inte ett erbjudande, men jag såg Imazos blad med deras, för månaden, nya artiklar och blev lite intreserad. Kan ta reda på styrka osv imorgon när jag kommer åt dem igen!

              Kommentar

              • Trollsvans
                • November 2007
                • 1118

                #8
                Ursprungligen postat av minihus
                Mja, det var ju mest en fräsig tanke med lite mer blås på vattnet, men ett vanligt hederligt pumphuvud med lite mindre kraft passar nog bättre till karet. (discus och framtida schackbrädor, troligtvis..)
                Erbjudandet var egentligen inte ett erbjudande, men jag såg Imazos blad med deras, för månaden, nya artiklar och blev lite intreserad. Kan ta reda på styrka osv imorgon när jag kommer åt dem igen!
                Diskus vill nog ha lite mindre kraft på strömmen tror jag...
                Nu är ju streampumpar inte så mycket kraft i så sett, men dom flyttar ändå rätt stora mängder vatten... Minsta jag vet är på 900 liter i timmen.

                Tror mer på en powerhead med strilrör i så fall.
                //Troll

                Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                Kommentar

                Arbetssätt...