Filter till 540 liters.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Filter till 540 liters.

    Jag ska försöka leta upp ett akvarium som är ca 540 Liter och har hittat ett men tyvärr utan pump.

    Vilken pump rekomenderar ni för att få ett bra men även billig pump.
    Jag tänkte ha ett diskusakvarium.

    // Simon
  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    #2
    Ett rejält ytterfilter med strilrör borde bli lagom.
    Eller två, kanske...

    Jag kör med ett Eheim 2215 och ett 2026 till mitt 540.
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

    Kommentar

    • Galne-Gurra
      • April 2008
      • 1080

      #3
      Kolla in det här,jag har en sådan till mitt 540 liters påfågels och papegoj kar.
      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #4
        Eller ett sånt här http://www.cyberzoo.se/
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • ciklidcollector
          • April 2008
          • 1111

          #5
          Beror lite på vad du tänkt för fiskar.
          Generellt så är AM-top 3338 bra filter som duger till ditt 540liters som ensamt ytterfilter.
          AquaEl Unimax 700 är också bra(lite dyrare dock).

          Resun EF1600


          Sen finns det bra filter från Marex men jag hittar inte länken tyvärr.

          Om du ska ha två ytterfilter för växelvis rengöring eller ett som biologiskt o ett som mekaniskt så är det bara att gå ner i storlek för respektive modell.
          -=Amatörbiologen=-
          Amerikanska Ciklider

          Kommentar

          • Hogan1
            • August 2008
            • 323

            #6
            Föreslår antingen ett Fluval FX5 - eller alternativt en kombination av powerhead/filtermatta på ena sidan och powerhead och bottenfilter på den andra. Respektive powerhead på sisådär 1200-2000 L/h per sida. Detta skulle sörja för både god filtrering och vettig ytvattenrörelse.
            Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

            Kommentar

            • Simon--B
              • May 2008
              • 720

              #7
              Okej tack men om man köper ett http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=598&page=1 Räcker det med bara det?

              Kommentar

              • patdah
                • November 2007
                • 659

                #8
                Köp ett Rena xP3 istället så kommer du bli nöjd... Rena xP3 drar hälften så mycket ström som ett skitfilter från AM-Top... http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=307&page=1
                /Patrik

                I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                Kommentar

                • Simon--B
                  • May 2008
                  • 720

                  #9
                  Ursprungligen postat av patdah
                  Köp ett Rena xP3 istället så kommer du bli nöjd... Rena xP3 drar hälften så mycket ström som ett skitfilter från AM-Top... http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=307&page=1
                  Okej den var ganska billig och såg bra ut :P// SImon

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Lågt wattantal brukar tyvärr även innebära snabbare försämrad ork om filtret får lite klägg i sig.
                    Det är som sagt att föredra 2 filter för växelvis rengörning vid behov, och du bör ha 3-4 ggr akvariets volym per timma i kapacitet.
                    Själv har jag två ytterfilter, Eheim 2217 samt bottenfilter med en Aquaclear 70 som pumpar 1300 liter till mitt diskuskar på 900 liter och detta känner jag är i minsta laget.
                    Vilken pump som du ska/bör ha finns det massor av förslag till så det är bara att kolla hur djup din plånbok är.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Bluesman
                      • August 2008
                      • 177

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det är som sagt att föredra 2 filter för växelvis rengörning vid behov, och du bör ha 3-4 ggr akvariets volym per timma i kapacitet.
                      3-4 ggr totalt eller per filter?

                      / Göran

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Totalt.
                        Och det beror även givetvis med på fiskbelatningen.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Hogan1
                          • August 2008
                          • 323

                          #13
                          Vilken kapacitet man skall välja beror naturligtvis på akvariets storlek - det vet vi ju redan i det här fallet. Sedan beror det på hur mycket och ofta du kommer att mata - samt på vilka krav fisken ställer på t.ex. rörelse i vattnet. Om det (som i ett akvarium med Malawi) krävs bra ytvattencirkulation räcker det kanske lite dåligt med en kapacitet om 1200 liter/h och man måste tillsätta en cirkulationspump - alternativt ett filter till i andra änden av akvariet. Nu vet inte jag vad Discus har för krav därvidlag, men det är det säkert någon annan som kan svara på.

                          Man brukar ju säga att filtret skall vara så stort som man har råd med och den enda siffra jag har sett (det brukar vara svårt att få någon att specificera sig) är att det bör ha en kapacitet som är minst 2-3 gånger akvariets storlek.

                          Som ett exempel har jag följande i mina akvarier:
                          450 liter - Fluval FX5 - 3500 l/h + Stream pump från Koralia 4600 l/h
                          150 liter - Powerhead+filtermatta 1200 l/h + litet powerhead 600 l/h i andra änden.
                          60 liter - Innerfilter 1200 l/h - ger i verkligheten 400 l/h.
                          40 liter - Innerfilter Fluval 2 - 400 l/h.

                          Jag har således tagit i ordentligt men hade gärna bytt ut min streampump från Koralia mot ett powerhead+filtermatta om det inte hade mött motstånd från den som egentligen bestämmer hemma.. :-)

                          Om du skulle bestämma Dig för ett pumphuvud+filtermatta skulle det kunna räcka med detta: http://www.akvarieshopen.com/project...501-p-304.html. Lägg till en bit PVC-rör och en bit filtermatta och du kommer under 700 kr.
                          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Att ha hög kapacitet på pumparna är ingen nackdel till diskus, men de ska inte ha det för strömt i karet. Detta går att råda bot på med ganska enkla knep så där är inget problem.
                            Att ha en powerhead med filtermatta kanske inte är det snyggaste i ett diskuskar, men smaken är som baken.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Galne-Gurra
                              • April 2008
                              • 1080

                              #15
                              Ursprungligen postat av patdah
                              ett skitfilter från AM-Top...
                              Håller inte med om att AM-Top är ett skitfilter,är väldigt nöjd med filtreringkapaciteten och volymgenomströmning med tanke på att jag har påfågelsciklider.
                              Har haft både Sicce och Fluval ytterfilter och dom kommer inte i närheten av AM-Topens effektivitet.
                              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                              Kommentar

                              Arbetssätt...