Starta om karet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    Starta om karet...

    Ska byta ställning till mitt 1200 l idag så det kommer ju innebära att jag får starta om karet. Vad bör jag tänka på när det gäller vattnet? Sparar givetvis vattnet i ytterfiltret (Eheim 2080 pro 3) men är det något mer jag kan göra?
    Tacksam för snabba svar, börjar snart
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tvätta inte ur sanden, låt inte ditt filter stå stilla utan kör det i en balja under tiden. Jag gjorda samma sak för ett par månader sedan när jag bytte ut 960 liters karet mot ett litet 900 liters.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Om du har en slangbit över så kan du koppla loss slangpaketet med insug och strilrör och passa på att få dom rengjorda medans du låter slangbiten sitta som by-pass, med ditt pro3 igång slipper du stressa och skulle det ta evigheter så poppar du bara locket ett par gånger per dygn för att släppa in lite syre.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Galne-Gurra
        • April 2008
        • 1080

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Jag gjorda samma sak för ett par månader sedan när jag bytte ut 960 liters karet mot ett litet 900 liters.
        Ansjo vad gjorde att du bytte 960 mot 900 liter?själv skulle jag nog siktat på att bryta kubikvallen...om jag hade plats och råd...
        http://web.telia.com/~u22310064/index.html

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag lovade frugan att gå ner i storlek på akvarium om jag fick köpa en ny V70.... Men å andra sidan håller jag på att byta ut en del av de andra karen mot större så jag ligger på pluskontot ändå.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Galne-Gurra
            • April 2008
            • 1080

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Men å andra sidan håller jag på att byta ut en del av de andra karen mot större så jag ligger på pluskontot ändå.
            Volymmässigt eller eller hos HSB?
            http://web.telia.com/~u22310064/index.html

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nja, volymmässigt får jag nog svara på den frågan!
              Men hon är snäll min fru och säger inte så mycket om min hobby(ännu).
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Galne-Gurra
                • April 2008
                • 1080

                #8
                Samma här,än är det inga problem,tänk vad lite blommor och choklad kan göra,levande ljus och en god hemlagad middag
                http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                Kommentar

                • Blossom7
                  • March 2007
                  • 1182

                  #9
                  Det här svaret fick jag då det gälllde sanden, jag hade inte heller sköljt ur den. Tog dock ur den ur karet för att loda in akvariumet.
                  "ok! men man ska ALLTID skölja sanden om man har tagit ur den ur karet eftersom du frigör massa ämnen som inte är trevliga att ha fritt i akvariet! men men gjort är gjort, i det här läget hade jag gjort ett regält vattenbyte och sedan låtit det gå ett par veckor innan första fiskarna stoppades i!



                  /B
                  "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Länkarna funkade inte, men jag skulle ändå inte skölja ur sanden då den kommer att bli ursköljd delvis ändå när du tar den ur karet.
                    Kan undra vad det är för ämnen som inte är trevliga att ha i akvariumet, då skulle de väl vara lika otrevliga när karet är igång?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Jerry_ciklid
                      • January 2008
                      • 476

                      #11
                      Nu är det gjort. Hade massa oflyt under bytet, pumpen i baljan med fisk pajade utan att jag märkte det så fem fina firrar gick över till andra sidan, datorn krachade och det var otroligt tungt... Men, men, nu är det iaf nästan klart, har spacklat ställningen idag och ska slipa och måla i morgon. Nu ska jag försöka att lägga ut lite bilder för dom som är intresserade av att se ett 1200 l malawikar

                      Kommentar

                      Arbetssätt...