vilket filtermaterial ska jag ha??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Nej, inget ursäkta här!
    Det funkar säkert fint i en Fluval eller andra pumpar som har korgar, och det kan likaväl funka lika bra i en 2250/60 utan korgar så diskussionen kvarstår och jag vill höra dina erfarenheter med detta, Johan!
    Kör du med makaroner längst ner eller har du filtermatta i alla fack?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13143

      #17
      Ursprungligen postat av ansjo
      åheim, hur ser filterbitarna ut efter ett par månader i ett ytterfilterfilter?
      Jag har inte testat detta någon gång då jag har fått för mig, om det blir lite tätt på dessa med klägg så tar vattnet den lättaste vägen och man riskerar då att få kanalbildning i pumpen.
      Jag ska snart dra igång en 2260 och om du kunde övertyga mig att det är så bra som du säger, så skulle jag kanske våga testa...
      Jag har kört med kuber några månader efter att jag läst ett av kjells inlägg! och jag har inspekterat kuberna och smutsen är jämt fördelat över filtermaterialet och jag upplever en bättre mekanisk rening än när jag använt hela mattor, om det skapades kanaler så skulle vattnet inte filtreras ordentligt och det skulle bli fullt med partiklar i vattnet...! jag tycker verkligen du ska testa Ansjo så kanske resultatet kan övertyga dig makaroner i botten är väldigt bra för det tar den grova smutsen och smuts sedimenteras i håligheterna där vattnet nästan står still!
      Senast redigerad av åheim; 18 October 2008, 01:04.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Det är ju inte värre än att man får göra om innehållet i pumpen.
        Kommer du och hjälper mig klippa i filtermattan så sätter jag på kaffe?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13143

          #19
          härligt, kanske lite whiskey till kaffet va`re 25L den rymde
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #20
            Har små PPI 10 kuber i mitt 1250/1018 och dom fungerar utmärkt, kommer antagligen att avbryta testet lite tidigare än beräknat med 1250 som motor och köra vidare med en 1262 i stället.

            Det finns skärmaskiner för papper som fungerar utmärkt, klippte själv ner senaste mattan med en nyare variant av den här.
            Bifogade filer
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • lucille1
              • October 2006
              • 169

              #21
              varför har vissa kanaler med korgar och vissa en stor hink? skulle man kunna slänga ut korgarna ur en fluval och inredaden som ni skulle gjort i en eheim? om inte - varför?

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #22
                Kan kan man men då får man montera in ett rör som går från insugssidan i locket till botten av kanistern, bättre att i så fall köpa en Classic om du vill ha hink med botteninsug.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                Arbetssätt...