Ytvattenrenare/ytvattenskummare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    Ytvattenrenare/ytvattenskummare

    Har råkat ut för protein/fetthinna i karet. Har tidigare satt en modifierad defusor på min cirk pump men den är å stark så den blåser iväg den efter en stund och den låter väldigt mycket. Var och tittade i dom lokala djuraffärerna efter Ytvattenrenare/ytvattenskummare och hittade en Fluval för ca 160 spänn och en Eheim för ca 500 spänn (otäck skillnad för nästan samma produkt!!!)
    Min fråga är nu: Passar en Fluval på min Eheim 2080 pro 3? Kanske kan modifiera den så den passar? Kan ju spara ganska mycket på det...
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Eheim-ytinsuget är inte bara dyrt, det är ren skit. Det fungerar över huvud taget inte om du inte justerar det varje dag, helst flera gånger per dag, och snäckor, räkor och småfisk är garanterade att fastna i det.

    Fluval-ytinsuget är väldigt bra, fungerar oklanderligt helt utan justering - men har en slang som inte utan vidare passar andra märken.

    Det finns ritningar på en uppsjö gör-det-själv ytinsug på nätet, vet inte hur pass bra de fungerar.

    Om du har småfiskar kan du försöka få tag i risfisk (Oryzias sp.) de är extremt duktiga på att äta ythinna, bara ett par fiskar gör ytan ren och fin även i stora kar. Platies och andra levandefödare äter också ythinna, men är inte alls lika effektiva.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Jerry_ciklid
      • January 2008
      • 476

      #3
      Tack, då slapp jag kasta ut massa pengar i onödan...
      Så det är inte helt omöjligt att få en Fluval att passa på Eheim?
      Kan du länka till någon sida där jag kan se hur jag bygger en själv?
      Kör ju Malawi i det karet så småfisk är inte att tänka på...

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
        Så det är inte helt omöjligt att få en Fluval att passa på Eheim?
        Ingenting är omöjligt men du kommer att få hitta på nåt läck-fritt sätt att få fluvals PVC-dragspelsslang att passa ihop med en standardslang. Kanske går med bara silikon och tejp?

        Kan du länka till någon sida där jag kan se hur jag bygger en själv?
        Jomenvisst:
        I have the AquaC Remora Pro with Magdrive 3 pump. I am very impressed with this skimmer as it is very constant in its performance. Well I bought the stupid $40 box thing that AquaC says can increase skimmate by 40%, and well, it kinda sucks. So I got to thinking and came up with a very cheap...

        Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!


        Det finns mååånga fler designer, men jag vet ingenting om vilka som är bra.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Jerry_ciklid
          • January 2008
          • 476

          #5
          Det mesta går att knåpa ihop med lite tid och vilja, men det ska ju gärna se bra ut åxå, det är ju ändå akvariumet man ser först när man kliver in

          Tack för råd och tips Azur!!

          Kommentar

          Arbetssätt...