Co2tub - Fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • it_mutt
    • November 2006
    • 88

    Co2tub - Fråga

    Drog "precis" in en auktion via ebay på en DRÖS med div. akvariepryttlar. Även lite Co2-pryttlar. Och vad jag kunde se via beskrivningen så är det väl mer eller mindre allt, förutom själva tuben.

    Har tittat runt lite, o bl.a. sett en 2KG-tub.

    Det jag undrar är följande; på en höft, hur länge skulle en 2KG räcka till ett 250-kar?

    GÅR det ens att säga något? Jag är fullt medveten om att det beror på en hel massa olika faktorer. Men det jag undrar är väl kanske mer hurvida den kommer räcka i 2 månader, 6 månader eller 2 år. Ja ni förstår. Som sagt, är medveten om att det är en hel del som spelar in. Men bara på en höft helt enkelt

    OCH en sak till...någon som har ett hum om vad dessa kostar att fylla när dom är slut?
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    på en höft.. ½år.
    kostnad, beror på vart du bor.
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      En 2 kg:s tub kostar inte mycket mindre att fylla än en 6 kg:s, så ungefär 200-250:-. Satsa på en större tub så blir det bra mycket billigare i längden!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • it_mutt
        • November 2006
        • 88

        #4
        Tackar för svaren

        ansjo ... jo, om det inte är någon större skillnad i påfyllnadskostnad så absolut. Problemet är väl (antar jag, då jag inte sett någon 6kg-tub) att det är lite mer skillnad i priset på själva tuben?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          En ny eller hyffsat ny med stigarröret bortplockat samt fylld ligger på runt 1000:- hos en brandfirma. Köper du privat så kolla hur länge den är godkänd då den ska provtryckas var 10:e år.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • it_mutt
            • November 2006
            • 88

            #6
            Ah, ja just det, det alternativet hade jag minsann helt glömt bort. Satt mest o kollade runt på akvariesidor, och med tanke på att jag nu "sist" såg en 2kg hos pwss som låg på ca 1700:- så ville jag när jag läste 6KG-förslaget inte tänka mer på priset :P

            Men ja, en släckare är ju helt klart ett alternativ. Speciellt när priset för 4KG mer är lägre

            Tackar

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Rent ut sagt, det var ett jä**a pris!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • it_mutt
                • November 2006
                • 88

                #8
                Verkligen. Speciellt med tanke på att jag "nyss" såg kompletta "kit" (dubbelklocka, stege, magnetventil, slangar,backventil o 2KG tub) på någon utländsk sida för ca 1700:- (inkl. frakt). Så ja, då är 1700:- PLUS frakt för en 2KG tub i sverige äckeldyrt.

                Kommentar

                Arbetssätt...