Ingen pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dum-Dan
    • September 2007
    • 6

    Ingen pump?

    Har ett akvarium som har belysning och pump på samma uttag, så pumpen måste gå om lampan ska lysa. Har en separat lysknapp för av/på...

    Problemet är att jag ska bort över helgen och undrar helt enkelt om jag bara kan sätta en timer som låter pumpen och lampan gå i 10-12 timmar och sedan släcks då både lampa och pumpen i övriga 12-14 timmar? Ingen risk för syrebrist eller andra problem på detta vis?

    Har ett 25L Moby Dick med inbyggd pump, sen en liten doppvärmare. Fiskarna jag har är 4 platys och en kampfisk som tillfälligt får dela akvarium...funkar utmärkt, var lite skraj för fenorna dock!
    Klarar de av en helg på detta vis eller ska jag måste fixa en annan lösning/barnvakt?
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Låter som en otroligt ogenomtänkt konstruktion, pumpen ska gå 24/7 utan undantag, koppla om belysningen eller stäng av den men se till att det är ordentlig ytcirkulation.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Dum-Dan
      • September 2007
      • 6

      #3
      Men det är väl inte direkt nyttigt med totalt mörker i 24 timmar istället?
      Lysrörsarmaturen sitter jävligt till då det är så trångt med inbyggda pumpen/filtret, är ju ett T5-lysrör så jag får knappt in fingrarna när jag ska ut med röret!

      Visst, det är väl så när dagsljus på dagen men inte tillräckligt i mina ögon...funderar på koppla in en vanlig spotlight annars som får gå på en timer medan pumpen ständigt går.

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Ursprungligen postat av Dum-Dan
        Men det är väl inte direkt nyttigt med totalt mörker i 24 timmar istället?
        Lysrörsarmaturen sitter jävligt till då det är så trångt med inbyggda pumpen/filtret, är ju ett T5-lysrör så jag får knappt in fingrarna när jag ska ut med röret!

        Visst, det är väl så när dagsljus på dagen men inte tillräckligt i mina ögon...funderar på koppla in en vanlig spotlight annars som får gå på en timer medan pumpen ständigt går.
        Har du några väldigt svårskötta växter i karet? annars är det bara att slå av lyset över helgen och låta pumpen stå på.
        i längden om du inte kan koppla om det här systemet skulle jag föreslå att du skaffar en separat liten pump som kan gå dygnet runt.

        Kommentar

        • Bordusius
          • October 2008
          • 108

          #5
          Ingen pump är som sagt inte att rekomendera, min flickvän råkade dra ut strömmen till pump, ljus och doppvärmare till akvariet en gång och det tog bara några timmar (innan jag kom hem o såg det) för alla fiskar att kippa efter andan vid ytan...stackarna . Att mörkligga gör bara så att fisken får vila lite längre, dom går ju så att säga på sparlåga nattetid. Har lämnat mina utan ljus i 3 dagar av andra anledningar.
          I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

          Kommentar

          Arbetssätt...