Hjälp med ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraW
    • September 2006
    • 163

    Hjälp med ytterfilter

    Jag har ett 200 liters akvarium med ett Fluval 404 ytterfilter.
    Fiskbelastningen är inte speciellt hög och jag matar ganska normalt tycker jag.
    Däremot har jag problem med att aldrig få vattnet kristallklart, det är alltid lite grumligt och små partiklar som susar runt. Det är inte svävealger eller infusorier, det är redan kollat. Jag tror problemet är filtermaterialet så jag skulle vilja ha tips på vad jag ska byta till för att få vattnet så klart som möjligt.

    Filtret har 4 korgar, det översta är just nu tomt pga. att jag inte hade något att stoppa ner, det andra är fullt av porösa makaroner, det tredje har någon form av plastigt, trådigt, grönt material som följde med vid köpet och det fjärde och sista är vanlig vit filtervadd.

    Många olika förslag är välkomna!
  • åheim
    • April 2006
    • 13143

    #2
    konstigt eftersom du har vadd i filtret, tätare filtermaterial än så finns ju inte... jag har ett kraftigt befolkat kar med en fluval och i den har jag tagit bort hela kassetten med de 4 mattorna och stoppat dit ett helt block 5cm tjock grov filtermatta och i korgarna endast keramiska och porösa makaroner och vattnet är väldigt klart och fint!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • SandraW
      • September 2006
      • 163

      #3
      Jo, det är lite konstigt..
      Rengjorde filtret igår, flödet hade minskat och vadden var väldigt smutsig. Är ju möjligt att vattnet blir bättre nu.
      Skulle kunna testa att byta ut de 4 mattorna precis som du gjort, tycker de verkar lite klena...

      Kommentar

      Arbetssätt...