T8 45cm finns det 25W

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nounours
    • September 2008
    • 48

    T8 45cm finns det 25W

    Precis som rubriken, på mitt lilla 54 l så är det komplett lysrör i "taket" vilket är på 45cm och ger otroligt dåligt och "äckligt" ljus. Tänkte byta ut det men tänkte även gå upp till 25w så att jag närmar mig 0.5w/l, men det verkar inte finnas 25w i den längden.

    Någon som vet?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Nej, olika effekt på rör har olika längd.
    Men du kan ju alltid byta till ett annat rör med samma längd/effekt som har ett annat ljusspektra.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Nounours
      • September 2008
      • 48

      #3
      Ursprungligen postat av heeke
      Nej, olika effekt på rör har olika längd.
      Men du kan ju alltid byta till ett annat rör med samma längd/effekt som har ett annat ljusspektra.
      Okej, hur stor skillnad kan ljusspektrat göra för växter? För om det inte finns större effekt än 15w så når jag knappast upp till 0.5w/l.

      Tips på något bra rör? Har tittat lite på Philips Aquarelle, är det något att satsa på?

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Spektrat gör stor skillnad. (beror ju naturligtvis på vilka rör man jämför)

        Philips Aquarelle är ett riktigt bra växt-rör, precis som Sylvania Aquastar.

        Sen beror det ju på vad du strävar efter vad gäller växtlighet.
        Att komplettera med ett till rör är ju vägen att gå för att få mer ljus.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Ursprungligen postat av Nounours
          Okej, hur stor skillnad kan ljusspektrat göra för växter? För om det inte finns större effekt än 15w så når jag knappast upp till 0.5w/l.

          Tips på något bra rör? Har tittat lite på Philips Aquarelle, är det något att satsa på?

          ett mycket bra rör, samma som power-glo, sylvania aquastar (alla 3 ungefär samma) inte bara att dom ger ett snyggt ljus (lite smaksak) men är även väldigt bra för växter och ser väldigt ljust ut på samma watt så har du inte provat nåt av dom lär du nog bli glatt överaskad

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6


            om du fixar drivningen kan annars nåt sånt här kanske va ett bra alternativ?

            Kommentar

            Arbetssätt...