Måste ytvattnet röra sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ajs
    • July 2008
    • 107

    Måste ytvattnet röra sig?

    I mitt 105l växtakvarium har jag pumpen ganska långt ner, detta för att jag kopplat slangen från co2 systemet igenom vattenintaget och upp i röret mitt i filtret. Så bubblorna kommer ut så långt ner som möjligt!

    Vattnet rör sig runt i akvariet, det syns, men ytvattnet är blixtstilla och full av minibubblor.
    Bubblorna beror nog på hinnan som jag har.. i båda karen... men den bryr jag mig mindre om.

    Tror ni växterna tillverka rnog med syre åt några småfiskar och en liten mal? eller måste jag ha luft-vatten utbyte också?

    Co2 systemet bygger på övertryck, när det blir tryck i flaskorna har det ingen annanstans att ta vägen än till pumpen så jag får inte in något syre den vägen tyvärr :/

    En annan grej, började köra med PMDD förra veckan, uppenbarligen är det receptet uträknat på "halv dos", vågar jag ta full dos eller göder jag bara algerna då? Man tycker ju att det inte växterna tar upp går till algerna och det går ju absolut inte!

    Lite Info:
    Ljus: 0.55w/l eller 2.23w/dm2 (räknat på om alla rör va nya) Ett "vanligt" varmt Philipsrör(18w), ett Aquastar(18w) och ett Osram Fluora(20w)
    Pmdd: KN03, KH2PO4, K2S04, Micro+, full dos vid 50%VB 1 gång i veckan sedan halvdos 4 dagar senare.
    Invånare: 4 serpatetror, 5 Fembandsbarber, 1 "vanlig pleco"
    Co2: 2x 1.5l mäsk som bytes varannan vecka.
    Växter: 3st anubias, 1 stor svädsplanta, lite hirsuta, 4st Cryptocoryne, lite valisneria och några papegojblad. samt lite småväxter jag inte vet vad det är /orkar kolla upp
    Senast redigerad av ajs; 09 October 2008, 08:55.
    636L Malawi
    105L Växt/ Sällskap
    69L Yngel i väntan på Hona
    Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ser du fiskarna andas snabbt eller stå vid ytan och kippa efter luft så är det läge att göra något åt saken. Även hinnan du har på ytan hindrar vattnet att ta till sig syre så den är det första jag skulle gjort någonting åt.

    Börja du med en halv dos och gör detta två gånger i veckan istället.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ajs
      • July 2008
      • 107

      #3
      Okej! Dom håller sig till botten.

      Vet inte vad hinnan beror på, karetär tämligen nystartat och jag matar ytterst sällan med flingfoder, var 3:e dag kanske..
      Malawisarna får räkmix och pellets varannan dag dag 1 räkmix, dag 2 pellets osv.

      Hinnan verkar försvinna ibland om den är tunn och man tillsätter syre, har pumpen mot ytan i malawikaret men verkar inte ta bort hinnan, bara bryta upp den där det stormar som mest, men det området blir mindre ju mer det blir. eter VB brukar det vara hyfsat OK men mot slutet av veckan blir den rätt tjock :/

      Har läst att den kan bero på döda bakterier, gelatin(från räkmix) och fetter, fiskarna verkar iallafall intem å dåligt av det
      636L Malawi
      105L Växt/ Sällskap
      69L Yngel i väntan på Hona
      Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är säkert en proteinhinna som du beskriver det. Fiskarna mår inte dåligt av det, men enligt mina egna erfarenheter med hinna tillsammans med co2 så är det inte den bästa kombinationen.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ajs
          • July 2008
          • 107

          #5
          Okej..
          Jag fattar inte vart den kommer från, jag matar ju knappt i växtkaret längre..
          Och filtret tog jag ur 636litarn och är väldigt "finmaskigt"så det sätter igen ganska snabbt, såfort man kollar på det är den full av klet
          Men då jag lärt mig att inte rengöra filtren låter jag bli så gott det går så länge inte pumpen tappar för mycket effekt.
          636L Malawi
          105L Växt/ Sällskap
          69L Yngel i väntan på Hona
          Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Du kan prova att ha lite ytrörelse på något ställe så kanske hinnan ger med sig efter ett tag.
            När mitt kar var som värst gjorde jag vattenbyte med slang och sög ytan underifrån och hade strilröret ovan ytan såå det slog ner hinnan och då var det borta på ett par dagar.
            Detta är inget du behöver göra så länge fiskarna ser ut att må väl, men börjar de kippa och befinna sig vid ytan så......
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Galne-Gurra
              • April 2008
              • 1080

              #7
              Prova med en ytvattenrenare.

              Jag har en sådan i mitt diskuskar där jag hade storaproblem med en fetthinna.
              Efter en veckas körning med ytvattenrenaren så är hinnan borta.
              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Hinnan hindrar gasutbytet, eftersom du tillsätter Co2 och hyggligt med ljus, (förutsatt att du har hyggliga eller bättre, reflektorer) väldigt lite fisk och pmdd borde syrebrist inte kunna uppstå. Snarare borde hinnan hålla kvar överskottssyret som bildas på dagen. Om du kör kort dag skulel det iofs kunna bli problem fram mot morgonen, kolla hur fiskarna verkar när ljuset tänds, om de andas tydligt eller om det syns rött genom gällocken.

                Förutom att ta bort hinnan med vattenplask, ytavrinning eller luftbubbel kan man använda posthornssnäckor, äppelsnäckor eller mollys, de brukar äta upp hinnan.

                Kommentar

                • Jerry_ciklid
                  • January 2008
                  • 476

                  #9
                  Kolla min tråd om samma ämne som jag la in idag, fick mycket hjälp.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...