Extern landdel till vattensköldpadda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Extern landdel till vattensköldpadda

    Jag håller på att bygga en extern landdel till min vattensköldpadda. Har inte kommit så långt än, mest ritning än så länge och insamling av material. Jag ska göra som en kub eller rektangulär låda. Först tänkte jag plyfa men tror att paddan inte kommer att gilla det, det blir ju ganska instänkt eftersom hon inte kan se ut då. Så funderar jag på akvarium och har nog hittat ett men är rädd för att det blir lite för smalt. Nu är min tanke akrylplast. Kan man göra akvarie av det? Det ksa ju inte vara ett akvarium men det ser ju ändå ut som det om man använder glas eller akrylplast. Vart får man tag på det och vad kostar det? Hur mycket vikt tål akrylplast? Måste nämligen ha en ramp så att paddan kan ta sig över från vattenkaret till landdelen. Rampen ska stå på sten (alltså inte gå ända ner till botten) och sedn lutad mot ramen på akvariet. Hur många kilon håller akrylplast för?
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    En flytande landdel..

    Annars så skulle det nog fungera om du köper en flaska med byggskum, ut till närmsta sandlåda/strand och gräv en grop i den storlek du tänkt dig landdelen, vattna gropen så den är rejält fuktig, spruta gropen full av skum och strö sand i skummet.

    Ta en träpinne och rör om så det blandas ordentligt, toppa med skum och upprepa omrörningen så att skummet likt en välgräddad muffin reser sig mot himmeln, vattna skummet och täck tjockt med fuktig sand så att skummet komprimeras.

    Gräv upp klumpen nästa dag och låt den ligga ytterligare ett par dagar tills all polyuretan härdat klart, nu har du en kompakt, hård och stark landdel i polyuretan, ta en gammal fogsvans och såga till en eller två sidor och limma fast den med glassilikon mot ena gaveln/bakglaset.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Midde
      • August 2008
      • 250

      #3
      Landdelen ska ha ett grävbart substrat.

      Akrylplast och plexiglas är väl samma sak? Jag vet inte hur hållbart det är, däremot kan man nog göra vissa förstärkningar.

      Men jag skulle inte använda plast eftersom den kommer att belysas med över 40 grader temp., jag litar inte på att inga giftiga kemikalier från plasten då avges. Dessutom åldras många plaster vid bestrålning med uv-ljus så jag skulle välja glas till landdelen
      Det är fult att inte ha akvarium

      Kommentar

      • Maffia666

        #4
        Håller med MimmiH. De ska helt klart ha ett grävbart substrat.
        Här är en länk.
        http://www.skoldpaddormedmera.se/


        Senast redigerad av Gäst; 03 October 2008, 20:54.

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #5
          Jo jag vet att de ska ha grävbart substrat det är just därför jag ska bygga en extern landdel så att det blir tillräckligt djupt men det var ju lixom inte riktigt det som var frågan utan vilket material jag ska använda.

          Jag har redan varit ett flertag gånger på den sidan som Maffia666 hänvisar till men ville ha lite input från fler ställen.

          Problemet är att jag inte vet om jag klarar att limma själv och har fått en siffra på 700:-/m2 på glas från glasmästare och han kunde inte limma.

          Gaffels förslag lät snyggt men väldigt, väldigt komplicerat för en som inte är så händig.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Ta en plastlåda, kanske inte en 2 liters glassbox men jag tror du förstår vad jag menar, locket på och tejpa med gaffa eller silvertejp så att du kan få upp locket efteråt, innan du öser sand över mitt föregående inlägg, alltså högen med polyuretan så sänker du ner plastlådan i högen, och voilà du har ett utrymme att placera ett grävbart substrat.

            Om du vill ha en glaslåda istället så knallar du in till glasmästaren och ber om en halv kvadrat tillskuren 3 mm flytglasbit till en liten låda efter dina mått, knalla in på Hornbach och köp en stor tub sika byggskum(79:-) och en tub sikasil-e glassilikon(56:-)

            Lägg ut bottenglaset på en tidning, lägg ut ett par bitar av tändstickor där du ska ställa glassidorna, placera ett tungt föremål(gulasidorna, tegelsten) på bottenglaset och ta två av glassidorna och tejpa fast dessa i varandra så att dom bildar ett L eller what ever, kom ihåg att det ska vara en tändstickas utrymme som skiljer sidorna åt.

            Ställ upp sidorna på tändstickorna och luta dom mot tegelstenen, gulasidorna, lägg små strängar av silikon i spalten (missa tändstickorna) upprepa med dom 2 andra sidorna och låt torka.

            Ta bort tändstickorna och foga tätt, kom ihåg att tvätta av ytorna som ska limmas med tex t-sprit, om man med tejp maskar området utanför fogen så blir resultatet även en fröjd för ögat.

            Lycka till.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Maffia666

              #7
              Ursprungligen postat av cillan
              Jo jag vet att de ska ha grävbart substrat det är just därför jag ska bygga en extern landdel så att det blir tillräckligt djupt men det var ju lixom inte riktigt det som var frågan utan vilket material jag ska använda.

              Jag har redan varit ett flertag gånger på den sidan som Maffia666 hänvisar till men ville ha lite input från fler ställen.

              Problemet är att jag inte vet om jag klarar att limma själv och har fått en siffra på 700:-/m2 på glas från glasmästare och han kunde inte limma.

              Gaffels förslag lät snyggt men väldigt, väldigt komplicerat för en som inte är så händig.
              kolla på blocket där finns det akvarium till bra priser om du nu inte vill limma ett själv. Annars så är Gaffels beskrivning bra och det är inte så svårt att göra själv.
              Jag glömde fråga vad för sorts sköldpadda du har?
              Själv har jag ett 720l akvarium som jag på ett enkelt sätt delat upp med en glasskiva. Mina sköldpaddor är av arten Chinemys Reveesii (trekölad brukar de heta i butik).

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #8
                Mina föräldrar har rödörade sköldpaddor och har byggt en landdel i trä med ett fönster i så att dom kan titta ut. Insidan av lådan är "fodrad" med glas en bit upp för att inte träet ska bli blött. Naturligtvis är det också glas för fönstret. Med en låda i trä behöver man inte oroa sig för att det ska bli för tungt för glaset. Landdelen sitter fast i väggen med vanliga hyllkonsoller och i själva akvariet finns tegelstenar så att dom kan klättra upp. Sanden i lådan är i jämnhöjd med akvariets övre kant.
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                Arbetssätt...