Glasskiva mitt i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Glasskiva mitt i akvariet?

    Tjenis
    Igår var jag o hämtade hem mitt nya kar på 220 liter som jag köpte begagnat för ett pangpris med täckglas och lysrörsramp. Det första jag ska göra är dock att byta ut silikonen.
    Men sen har jag planer på att sätta dit en glasskiva mitt i akvariet och dela av det så att det blir som 2 st 110 liters kar i ett akvarium och den ena delen tänkte jag ha massa växter i och ha räkor i, och den andra halvan tänkte jag ha mindre tanganyika eller malawi i, och då ha en stenigare inredning.
    Vad tycker ni om denna iden? vad för nack- och fördelar finns?
  • nesseman
    • December 2007
    • 362

    #2
    hur har du tänkt med pumpar och cirkulation?

    vilka pumpar och hur många?

    Kommentar

    • jocks
      • March 2008
      • 210

      #3
      jag hade tänkt o bygga ett hemmagjort ytterfilter som räcker till ett 220 liter kar, som sedan har 1 slang ner i varje del av akvariet, alltså 1 uppsug ur varje del som sedan åker in i samma slang och sen in i filtret, sen en slang ut från filtret som sen delar sej och åker ner i varsin del av akvariet

      Kommentar

      • Galne-Gurra
        • April 2008
        • 1080

        #4
        Såg en annan lösning på din ide för 25 år sedan,en kompis delade av sitt 400 liters till 2x200 liter med en perforerad plexiglasskiva,den var borrad full med små hål.
        På så vis slapp han krångel med dubbla filter,värmare och dylikt,han hade ciklider i ena halvan och barber i andra halvan.
        http://web.telia.com/~u22310064/index.html

        Kommentar

        • tuvok
          • November 2007
          • 31

          #5
          Jag hade tänkt göra likadant med ett 80 liters kar.

          Då kommer sätta två glasslister på på den bakre långsidan, och sedan en filtermatta som placeras i en halvcirkel mellan dessa två glasslister. Slutligen en glasskiva från mitten på den främre rutan till filtermattans ytterkant. En cirkulationspump placereras sedan bakeom filtermattan med en Y-koppling på utblåset så att det går att få cirkulation i karets båda delar.

          Det är svårt att förklara men det blir som ett hörnfilter som placeras på akvariets långsida.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13143

            #6
            Ursprungligen postat av jocks
            Tjenis
            Igår var jag o hämtade hem mitt nya kar på 220 liter som jag köpte begagnat för ett pangpris med täckglas och lysrörsramp. Det första jag ska göra är dock att byta ut silikonen.
            Men sen har jag planer på att sätta dit en glasskiva mitt i akvariet och dela av det så att det blir som 2 st 110 liters kar i ett akvarium och den ena delen tänkte jag ha massa växter i och ha räkor i, och den andra halvan tänkte jag ha mindre tanganyika eller malawi i, och då ha en stenigare inredning.
            Vad tycker ni om denna iden? vad för nack- och fördelar finns?
            du kan dela av karet med grov filtermatta och så har du utblåset på malawi sidan, som vill ha kraftig ström och insuget på räk/växtsidan så får du ett lugnt vatten där! mattan kommer då funka som ett fullständigt filter och behövs aldrig rengöras (sätt bara en pump på ena sidan och slang på utblåset och igenom mattan till andra sidan)
            Senast redigerad av åheim; 03 October 2008, 19:24.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              #7
              Redigt smart, jobbigt bara att räkor och malawi vill ha helt olika vatten :/

              //C
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Ursprungligen postat av jocks
                jag hade tänkt o bygga ett hemmagjort ytterfilter som räcker till ett 220 liter kar, som sedan har 1 slang ner i varje del av akvariet, alltså 1 uppsug ur varje del som sedan åker in i samma slang och sen in i filtret, sen en slang ut från filtret som sen delar sej och åker ner i varsin del av akvariet
                Det är samma princip som mattan men risken för ojämnt flöde till sidorna finns inte med mattan. Men samma vatten i båda sidorna
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13143

                  #9
                  Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                  Redigt smart, jobbigt bara att räkor och malawi vill ha helt olika vatten :/

                  //C
                  ser inga problem med räkor i samma vatten som malawi, räkor klarar lugnt samma ph!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Maffia666

                    #10
                    Det är för lite till Malawi, men varför inte snäcklekare från Tanganyika.
                    Här är en tråd angående dessa fiskar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...