Co2-startkit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • it_mutt
    • November 2006
    • 88

    Co2-startkit?

    Hallojsan

    En polare var här igår och frågade lite om startkit för co2.

    Jag har dålig koll på detta o sa att jag kunde höra här.

    Som jag fattade det så var han mest inne på ett "kit" som kunde börja köras med mäsk, och sen bara bytas ut mot en "riktig" flaska. Detta var väl av rent ekonomiska skäl för tillfället.

    Så, det är det jag frågar om åt honom; finns det något bra kit som man kan göra det med, för en vettig peng?

    Eller har ni några andra förslag?
  • Lena G
    • August 2008
    • 29

    #2
    Ursprungligen postat av it_mutt
    Hallojsan

    En polare var här igår och frågade lite om startkit för co2.

    Jag har dålig koll på detta o sa att jag kunde höra här.

    Som jag fattade det så var han mest inne på ett "kit" som kunde börja köras med mäsk, och sen bara bytas ut mot en "riktig" flaska. Detta var väl av rent ekonomiska skäl för tillfället.

    Så, det är det jag frågar om åt honom; finns det något bra kit som man kan göra det med, för en vettig peng?

    Eller har ni några andra förslag?
    Södermalms Akvarieaffär har ett kit som körs på mäsk, tror det kostar kring 300kr. Har ingen aning om det går att koppla på flaska senare dock men det borde väl alltid gå? det är ju bara en slang som kopplas på en regulator istället för till mäskdunken. Ring och kolla...

    Kommentar

    • it_mutt
      • November 2006
      • 88

      #3
      Ja min tanke var att det BORDE gå till "vilket kit som". Men som sagt, jag har dålig koll själv då jag kör rakt igenom budgetvariant. Han ville väl dock få det lite mer "kontrollerat" än så antar jag.

      Kan ju även tillägga att om någon har någon direktlänkt till någon sida med något kit så shoot

      Kommentar

      • MantaC0re
        • July 2005
        • 512

        #4
        Är bara att köpa ett innerfilter och borra hål i botten på filtermagasinet och sätta en syresten och fylla filtet med filtermatta. Och filtret/pumpen sätter man en vanlig 24h timer så pumpen startar en timme före belysningen och släcks en timme efter.
        Då filtet stannar så åker co2 rakt upp ur akvariet utan att lösas upp.
        Eller så bygger/köper en reaktor och en magnetventil och styr tillförseln med den.
        If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

        Kommentar

        • it_mutt
          • November 2006
          • 88

          #5
          Mnja, jag var inne på att han kunde göra som jag (något liknande ditt förslag). Men han verkade inte helt pigg på det utan var mer inne på att han vill nog mer ha ett "färdigt kit" om man säger. Men ja, ditt förslag är ju annars fullt fungerande

          Kommentar

          • MantaC0re
            • July 2005
            • 512

            #6
            Vad för kit?? Vilket innehåll eller vad ska det innehålla?? Finns väldigt många "kit", så det är bättre om han är mer specifik.
            If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

            Kommentar

            • it_mutt
              • November 2006
              • 88

              #7
              Ja, som jag skrev ovan, och som rubriken säger, ett vettigt startkit,och som det kanske då antyder, innehåller det som BEHÖVS. Som kan köras med mäsk "så länge" och sen är helt redo för inkopplande av en flaska/tub när det är dags för det.

              Det är kanske inte så lätt att vara mer specifik om vad det ska innehålla om man inte är så galet hemma på det?

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Det som han behöver är en slang för tex CO2 samt en reaktor av något slag, en traditionell variant är CO2 stegen men det finns många fler, eftersom det inte finns (mig veterligen någon vettig koppling som kan monteras både på DIY-mäsk och regulatorer är detta plus dunk för mäsk och valfri tvättflaska samt 3 nipplar allt han kommer att behöva.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • MantaC0re
                  • July 2005
                  • 512

                  #9
                  Och ett par backventiler...
                  Be han gå på någon internetshop för akvariesaker även dom tyska, köpte ett co2 kit från Tyskland för priset av vad en manometer och nålventil kostar i Sverige.
                  If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                  Kommentar

                  Arbetssätt...