Vad tror ni om denna idé

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasN
    • September 2008
    • 357

    Vad tror ni om denna idé

    Funderar på att blanda syrgas och co2 i en pava. För att använda som växtboost men samtidigt gynna fiskar lite.

    Titta lite på syres löslighet i vatten och kom framtill ett värde runt 8.3 vikt-ppm (vid 25°C), syre kommer alltså vara begränsande då CO2 har en löslighet som är ca 6000ggr större vid samma temp. (vätebinding, disassociations energier etc.)
    Vad jag förstått är 30ppm ett sjysst riktvärde för CO2 i växtkar, så funderar på koncentrationen 25%O2/CO2.

    Hur låter det?

    Alternativt 2 flaskor med olika flöden
    Senast redigerad av JonasN; 02 October 2008, 08:21.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Ursprungligen postat av JonasN
    Funderar på att blanda syrgas och co2 i en pava. För att använda som växtboost men samtidigt gynna fiskar lite.
    Vad menar du met att gynna fiskarna? Vad är själva grundtanken?

    Ursprungligen postat av JonasN
    Vad jag förstått är 30ppm ett sjysst riktvärde för CO2 i växtkar, så funderar på koncentrationen 25%O2/CO2.
    Du kan ju ligga på 30 ppm CO2 i ett växtakvarium utan att tillsätta syrgas för fiskarna skull. Växterna kommer att avge nog med syrgas till fiskarna... Det är därför jag inte förstår vad du är ute efter. Förklara gärna!
    Senast redigerad av LoGeek; 02 October 2008, 08:57.

    Kommentar

    • JonasN
      • September 2008
      • 357

      #3
      Ja, du. Kan hålla med om att grundtanken var aningen luddig. Min ursprungstanke var nog att jag på något sätt ville optimera så att jag alltid ligger på rätt CO2 nivå i vattnet oberoende flöde. Så att systemet blir självreglerande, dvs är flödet för stort så drivs CO2 ut av extra syret. Men för att få något sådant att fungera så krävs ju för det första en blandning där syre finns i överskott. Men lite eftertanke säger att det inte kommer fungera ändå, så då släppte jag den idén och tänkte om.

      Tanken var att jag skulle ha tillräckligt med syre innan växterna kommer igång och producerar själv, samt att det aldrig kunde skada med för mycket syre, dvs att man försöker ligga på syremättnadstaket hela tiden.

      Men ju mer jag tänker desto dummare låter det, så kan det bli när en kemist med oändligt med gas försöker applicera det på sin återvunna hobby.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Ursprungligen postat av JonasN
        Men ju mer jag tänker desto dummare låter det, så kan det bli när en kemist med oändligt med gas försöker applicera det på sin återvunna hobby.
        Fortsätt att applicera dina kemikunskaper och fiffla på som en hobbyingenjör. De stora framstegen görs ju på det sättet. De gånger man misslyckas så har man i alla fall lärt sig något!

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Produkten finns redan, både som DIY och kommersiell dito, den kallas OXYDATOR.
          Den mellanstora(A) med rund topp är avpassad för upp till 400 liters akvarier.

          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Bordusius
            • October 2008
            • 108

            #6
            Kul läsning. Jag är relativt ny som akvarist. Kan inte ens namnen på vissa fiskar jag har i akvariet, fast o andra sidan så är det ju inte kunskap om namn som håller fiskarna vid liv. Hur avancerat det än låter så kan jag inte göra något annat än att hålla med om att du ska fortsätta applicera dina kemi kunskaper där dom kan göra nytta
            I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

            Kommentar

            • JonasN
              • September 2008
              • 357

              #7
              Ah, jo läste tidigare att man kan göra hemma byggda oxidatorer med väteperoxid. Men för det första är jag itne stormförtjust i H2O2. Sen kan jag skaffa rent syre gratis, så det var därför jag tänkte som jag gjorde.

              Men i princip skulle en CO2/O2blandning alternativt en flaska ren syrgas som kompliment till CO2 ha samma effekt som en oxidator + co2gödning.

              Om nu detta är nåt att eftersträva

              Kommentar

              • JonasN
                • September 2008
                • 357

                #8
                En annan tanke var att syresätta botten med hjälp av syrgas för att undvika anaeroba bakterier. Hmm.

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Borde inte vara några problem, corgon3 för magsvetsning innehåller O2, CO2 samt Ar och utelämnar man argonet så har man det du söker, dock bör man noga ta reda på vilka krav som ställs på utrustningen.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • JonasN
                    • September 2008
                    • 357

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Borde inte vara några problem, corgon3 för magsvetsning innehåller O2, CO2 samt Ar och utelämnar man argonet så har man det du söker, dock bör man noga ta reda på vilka krav som ställs på utrustningen.
                    Jo, mycket riktigt, 10%O2/10%CO2/Ar. Vad för krav menar menar du? Själv had jag tänkt typ: regulator som man ställer ner till kanske 1bars tryck, därefter nålventil för att reducera flödet ytterliggare.
                    Därefter kan man väl sätta på vad som helst. Eller är det nåt jag missar?

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Var mest rädd att du inte riktigt visste vad du pysslade med, O2 kan ju vara riktigt elak mot den ouppmärksamme, men du verkar ha koll på gasen.

                      Lycka till!
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • JonasN
                        • September 2008
                        • 357

                        #12
                        Tackar! Får se när jag sätter igång, mycket annat som ligger högre upp på agendan.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...