Hjälp! ytterfilter läcker, tetratec ex1200

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13139

    #46
    Ursprungligen postat av toggaj
    Det här med läckande ytterfilter tycker jag låter skrämmande. Det verkar ju vara så att det inte är frågan OM att filtret ska börja läcka utan när.
    Jag kör uteslutande fluvals ytterfilter och känner mig helt trygg med dem, de har väldigt bra tätningar och aquastop!
    Jag var nojjig föut efter min erfarenhet av just tetratec och som många med mig så började det läcka rejält och stoppkranarna var av usel kvalité och även slangenhetens stoppkran!
    Jag är sen väldigt skeptisk till alla filterkonstruktioner där packningen mellan behållaren och pumphuvudet ligger längs upp på kanten av behållaren och pumphuvuvdet läggs ovanpå och spänns fast. Skulle nåt spänne inte riktigt fösluta som det ska och du sen får ett övertryck i pumpen så kan vatten pressas ut. ex. på filter som har den här lösningen är JBL, de flesta Eheim (ej classic modellerna) och aquael.
    Senast redigerad av åheim; 06 January 2013, 18:01.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      #47
      Fick ett Aquael UniMax 250 med när jag köpte mitt 180l kar beg. Fungerade jättebra i några månader, tills det plötsligt började läcka. Först lite droppande på ett ställe och efter plockat isär det och kollat packningar, så började det från fler ställen. Litar inte på ytterfilter nu tyvärr!

      Kommentar

      • Pierre67
        • November 2011
        • 321

        #48
        Förlåt, dubbelpost...

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13139

          #49
          Ursprungligen postat av Pierre67
          Litar inte på ytterfilter nu tyvärr!
          Jorå GO Fluval så är det lugnt
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #50
            Sv: Hjälp! ytterfilter läcker, tetratec ex1200

            Jag har tetratec 1200EX o det är absolut det bästa filter jag jag. Har både eheim o fluval hemma med. Aldrig haft problem med det o det har snurrar i 3 år nu. Kanonfilter.
            För en 5-6 år sen hade se problem med läckande kranar men det har de ordnat.

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            Arbetssätt...