Tips på billig och bra ljuskälla för växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #46
    Ursprungligen postat av jerker_s
    Ja.. Både och.. Billigt och effektivt.. Lite tveksam på om T5 lönar sig.. Då de fortfarande är väldigt dyra att införskaffa.. Ger de så mkt mer effekt och drar så mkt mindre ström att de lönar sig?? Någon som räknat på detta..???
    du får ju framför allt mer effekt på samma yta med T5, strömförbrukningen blir ju därmed högre men rören i sig är effektivare så det blir inte lika mycket spill.
    Ska lysrörsramperna se ut på nåt visst vis? annars har ju ÖB sånna där billiga "garage" ramper som är helkappslade och tror dom hade ip klass 67 vilket i princip tål att doppas i akvariet och dom är dessutom billigare, även jula har hyggliga priser på dessa, säkert flera butiker men dom 2 råkar jag ha i närheten

    Kommentar

    • Galne-Gurra
      • April 2008
      • 1080

      #47
      Vet inte,men jag kommer troligtvis att bygga om mina ramper med T8 rör till T8 med HF-don,om jag nu kan hitta hf-don till bra pris...
      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #48
        ahh missade att du ville ha reflektorer i, då finns ju alltid lokala secondhandbutiker, gammla kontorsramper brukar inte kosta många kronor, köpte själv sist en för 2x18w för 10kr
        oftast får dom ju in modellen 2x36w men ibland i större partier om man vill ha flera likadana.

        Kommentar

        • jerker_s
          • January 2007
          • 356

          #49
          Begagnat är ju iofs oxå ett bra alternativ... Men om man kan dra av momsen kanske det inte blir särskilt dyrare att köpa nytt...
          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

          M.v.h. Jerker

          Kommentar

          Arbetssätt...