Eget ytterfilter! tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Eget ytterfilter! tips!

    Hejsan! jag har skissat lite på ett eget ytterfilter som ska bestå utav något hinkliknande med lock och sen borra hål för slangarna och sätta i ett av dom kraftigare pumphuvudena från tex. aquaclear!
    tanken är att vattnet ska komma in i behållaren där nere, sen ska sedan den största delen utav behållaren vara fylld med filtermaterial och sen längst upp ska själva pumpen sitta, utblåset på pumpen är sen direkt kopplat till slangen som sen ska gå tillbaks till akvariet.
    Kunde inte bifoga en bild! så hoppas ni förstår vad jag menar och kan komma med kritik/tips!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Varför inte köpa ett färdigt?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • jocks
      • March 2008
      • 210

      #3
      dyrare+ att jag vill prova på att bygga nåt eget o se hur det blir

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kul!
        Det skulle vara roligt att följa bygget och se hur du gör, kan du länka bilderna från tex www.photobucket.com så vore det kalas.
        En tanke som slog mig, kolla med försäkringsbolaget bara vad som gäller vid en eventuell vattenläcka på ett hembyggt ytterfilter. De kan vara kinkiga vid vattenläckor från egna akvariebygge, så de inte är likadana om man gör ett eget filter.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Galne-Gurra
          • April 2008
          • 1080

          #5
          Skulle nog tro att Mr Eheim ehh Gaffel kan komma med bra tips på hempulade filter.
          Titta i den här tråden som Gaffel fixat.
          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

          Kommentar

          • jocks
            • March 2008
            • 210

            #6
            Nu la jag upp en halvkass ritning gjord i paint på photobucket iaf!
            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


            nu kanske det är lättare att förstå, pumpen sitter alltså uppe i behållaren och suger alltså vattnet genom behållaren från undersidan, utblåset är i sin tur direkt kopplat till slangen som går ner i karet igen..

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Den ritningen går inte av för hackor!
              Vad ska du ha för "burk" till ytterfiltret?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • jocks
                • March 2008
                • 210

                #8
                Tack! haha


                Jag vet faktiskt inte! Någon slags platsburk! men den måste ju ändå vara ganska robust med tjock plast så jag kan borra hål för slangarna utan att den blir allt för ostabil! Någon som har nå tips?

                Kommentar

                • jocks
                  • March 2008
                  • 210

                  #9
                  Silikoneringen runt borrhålen måste jag också tänka på! eftersom vattnet kommer vara i direkt kontakt med silikonen så är väl akvariesilikon bäst att använda? byggsilikon kommer väl döda fiskarna även om silikonen är i filtret.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Kolla med rörfirmorna vad de kan ha att erbjuda.
                    Eller vänta tills gaffel får se denna tråden så får du en utläggning som heter duga!

                    Det finns nog muffar eller liknande så du slipper använda silikon.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • rick
                      • April 2005
                      • 1012

                      #11
                      Ursprungligen postat av jocks
                      Silikoneringen runt borrhålen måste jag också tänka på! eftersom vattnet kommer vara i direkt kontakt med silikonen så är väl akvariesilikon bäst att använda? byggsilikon kommer väl döda fiskarna även om silikonen är i filtret.
                      japps akvariesilikon. ska bli kul att se denna skapelse.. och jag håller med ansjo.. den där ritningen går av för hacker den .......
                      / Rickard

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Jag planerar oxå ett eget ytterfilter, tänkte dock köra med avloppsrör för hela slanten, 1m rör ger en volym på ca 8 liter så det blir nog lagom till mitt 160liters
                        Kommer att bestå av 1m rör med en muff i ena änden där man kan sätta ett lock sen till andra ändan ska jag sätta en kortare skarvmuff (med tätning i båda ändarna och slutligen ytterligare ett lock, pumpen kommer att sitta i skarvmuffen och blir relativt enkel att ta ut då och för genomföring av slangar nåt sånt här

                        Hoppsan, den här sidan är försvunnen. Klicka gärna dig vidare till något annat!


                        Jocks satsa på sånna du med så riskerar du inte några onödiga läckage

                        Kommentar

                        • Galne-Gurra
                          • April 2008
                          • 1080

                          #13
                          Hmm vad är bäst när det gäller filtrering av akvarie vatten,längden/höjden eller diametern på filter behållaren???
                          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                          Kommentar

                          • jocks
                            • March 2008
                            • 210

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fuzzop
                            Jag planerar oxå ett eget ytterfilter, tänkte dock köra med avloppsrör för hela slanten, 1m rör ger en volym på ca 8 liter så det blir nog lagom till mitt 160liters
                            Kommer att bestå av 1m rör med en muff i ena änden där man kan sätta ett lock sen till andra ändan ska jag sätta en kortare skarvmuff (med tätning i båda ändarna och slutligen ytterligare ett lock, pumpen kommer att sitta i skarvmuffen och blir relativt enkel att ta ut då och för genomföring av slangar nåt sånt här

                            Hoppsan, den här sidan är försvunnen. Klicka gärna dig vidare till något annat!


                            Jocks satsa på sånna du med så riskerar du inte några onödiga läckage


                            Ja dom verkar ju mycket smarta och praktiska! ´Tack!
                            Men man måste ju ändå borra ut hål i plasttanken för att få plats med dom där, och då vill man ju täta runt den där iaf. om jag inte har fel?

                            Sen kommer ju locket på filtret att kunnas ta på och av, och då måste man ju sätta fast och täta det. på mitt köpte ytterfilter så sitter ju locket fast med tvingar och tätas utav en gummiring som går runt hela.

                            Kommentar

                            • ciklidcollector
                              • April 2008
                              • 1111

                              #15
                              Om man ska leta skisser eller någe så skulle jag iallafall försöka härma exempelvis damm filter tillverkare.
                              Exempel är typ nexus eller tsunamis filtermoduler.

                              Då det gäller val av pump skulle jag köra med en torr pump dvs den står torrt och suger in vatten o för detta vidare.
                              Dels så slipper man det övertryck som blir i filtrets utlopp, sen kan man alltid koppla pumpen till större filter anordning senare istället för att bygga ett nytt hemma pulat ytterfilter.

                              Förslag på hemma pulat filter till ett 1000-3000l är en blå regnvattentunna med fyra filterkammare uppifrån och ned flöde.
                              -=Amatörbiologen=-
                              Amerikanska Ciklider

                              Kommentar

                              Arbetssätt...