Odla fisk i plasttunnor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocks
    • March 2008
    • 210

    Odla fisk i plasttunnor?

    Hejsan! jag har en tid haft tankar på att börja odla fisk och har nu bestämt mig för att börja, har ett litet tomt vanligt akvarium på 100 liter som jag ska använda, men har även haft tankar på att använda plasttunnor, såna här ungefär:


    Funkar det? hade isåfall tänkt köpa 2 st och ha den ena inomhus o odla lite vanliga lätta fiskar och sen hade den ena ute i garaget och odla kallvattenfisk, tex. slöjstjärt guldfisk osv.
    Om det funkar, vad är bra fiskar för en nybörjare att odla? både kall och varmvattenfisk då, filter, belysning, tips på hur man sköter de, kanske finns det någon guide här på zoopet eller någonstans på internet, hur bygger man ett eget ytterfilter tex?
  • Galne-Gurra
    • April 2008
    • 1080

    #2
    Skulle nog inte köpa begagnade tunnor eller hinkar,för dom har med största sannolikhet innehållit någon kemisk substans som kanske lagras i plasten,och kan säkert fällas ut i vattnet för dina fiskar.
    Även om dom är tvättade och rena så kan det finnas restprodukter av tidigare innehåll kvar i plasten.
    Och det är nog ingen trevlig miljö för fiskar i en mörk tunna...
    Senast redigerad av Galne-Gurra; 20 September 2008, 22:48.
    http://web.telia.com/~u22310064/index.html

    Kommentar

    • jocks
      • March 2008
      • 210

      #3
      Det är möjligt! men jag vet folk som odlat fisk i sådana kar med bra resultat! Fiskarna kommer ju inte vara i tunnorna för alltid då jag planerar försäljning av fiskarna! på blocket osv.

      Kommentar

      • Galne-Gurra
        • April 2008
        • 1080

        #4
        Svårt att se vad som händer i en färgad plasttunna,i ett normalt akvarium kan du se runt om men med en tunna endast uppifrån...
        http://web.telia.com/~u22310064/index.html

        Kommentar

        • TinaM
          • February 2008
          • 1040

          #5
          Jag lånar tråden lite om ni har överseende med det.

          Jag har ju fått så förbaskat mycket endlers, något som jag inte räknat med, nybörjare som jag är.

          Skulle jag kunna ha dessa endlers i en 90 liters svart murartunna med cirkulation och lite växter tills jag kan sälja dem på auktion om en månad ca? Hinken är den där jag fyller på med vatten för att senare fylla på i mina andra kar när det är dags för vattenbyte. Jag tillsätter Aquatan och Morena i hinken när jag fyller på den.

          Jag behöver inte sitta och titta på dem, men för den skull skall de inte må pyton.

          Skulle det kunna funka?
          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Finns begagnade 1000 liters kvadratiska nylontunnor att köpa för en billig peng lite här och där.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • jocks
              • March 2008
              • 210

              #7
              Ursprungligen postat av Gaffel
              Finns begagnade 1000 liters kvadratiska nylontunnor att köpa för en billig peng lite här och där.

              Vet du var? hittar inte mkt på blocket tex.

              Kommentar

              Arbetssätt...