Värmare utanför karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    Värmare utanför karet?

    Har kommit fram till att jag nog behöver en värmare för att hålla tempen i mitt kar, som är öppet och därmed inte håller värmen så bra. Har slimline bakgrund och inget bra ställe att placera doppvärmare på, dessutom finns det risk att mina rockor bränner sig på doppvärmare....
    Men jag upptäckte till min förtjusning att Hydor har en sorts värmare som placeras utanför karet på slangen till el från ytterfilter, låter som en lysande lösning för mig! Men hur funkar de, någon som har dessa och kan ge lite omdöme?
    Karet är ett 720l så det blir väl bäst med 300 wattaren?
    Några funderingar kring denna doppis?
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Finns ju ytterfilter med värmare i eller värmeslingor o lägga under sanden också.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • vmax4ever
      • April 2005
      • 198

      #3
      har ett 375l öppet med mp:s 300w digitala och den får jobba rätt bra för att hålla tempen, så gissar att du får köra 2st 300w. Har själv 2st som ska köras med mitt 720l när det kommer.
      Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

      Kommentar

      • Matnil
        • October 2003
        • 464

        #4
        Ursprungligen postat av kaj.p
        Finns ju ytterfilter med värmare i eller värmeslingor o lägga under sanden också.
        jo, men jag har redan filter och mina rockor och jordätare gräver ganska mycket.....

        Var iväg och kollade lite idag, de hade inte den värmaren och hittade inte den i katalog, så jag slog till på en Rena doppvärmare istället. Verkar vara ett ganska rejält hölje på den så jag tror inte rockorna ska kunna bränna sig sen var den inte så värst lång heller så jag ska försöka mecka in den vid ett pumphuvud (får den inte plats så klarar jag mig utan pumphuvudet).

        Så det blev ingen "ytterdoppis" för mig....
        Men det kan vara intressant att höra lite omdöme om den ändå!

        Kommentar

        • Midde
          • August 2008
          • 250

          #5
          Ursprungligen postat av Matnil
          .......

          Så det blev ingen "ytterdoppis" för mig....
          Men det kan vara intressant att höra lite omdöme om den ändå!
          Det tycker jag också - verkar bra till stökiga sköldpaddor också. Jag har en Rena smart heater som funkar bra med min sköldis, men det finns ju stökigare arter.
          Det är fult att inte ha akvarium

          Kommentar

          • Whistler84
            • November 2007
            • 850

            #6
            Jag kör en vanlig doppvärmare som sitter i en modul från Pentair Aquatics, funkar helt lysande. Allt genomströmmande vatten pressas runt värmaren i flera varv innan det förs tillbaka till karet. Ändrar jag tempen på värmaren så går det läsa av skillnaden på bara någon timme.

            Kommentar

            Arbetssätt...