Ph elektrod, kvalitet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fr BuBu
    • April 2004
    • 127

    Ph elektrod, kvalitet?

    Jag har en Dennerle ph-controller för mitt växtakvarium. Jättebra förutom att katten min , nu för andra gången har bitit av sladdden till ph-elektroden. Det blir ganska dyrt att betala detta varannan månad. Jag såg att det finns billigare elektroder att köpa, men är det någon som vet ifall det är skillnad på känslighet från märke till märke med tanke på prisskillnaderna?
    (Gissa om katten står lågt i kurs?)
    Senast redigerad av Fr BuBu; 19 September 2008, 18:18.
    Vill mycket men kan lite
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    har en tunze den känns/är tillförlitlig, hat också två andra som jag faktiskt inte vet märket beteckningen är ph -201, de är nog nästan halva priset i jmfr med tunzen, de svajar känns det som och behövs kalibreras oftare tycker jag

    Kommentar

    • Fr BuBu
      • April 2004
      • 127

      #3
      Tackar, tackar. Jag söker som en galning för att hitta någon till vettigt pris.
      Vill mycket men kan lite

      Kommentar

      • Norpis
        • November 2004
        • 305

        #4
        Kan du inte ta en slang och skära upp och lägga kabeln i den?
        Sen sätter du ihop slangen med silikon och fyller även utrymmet runt kabeln.
        Borde göra det lite svårare för kissen att käka upp den.
        Senast redigerad av Norpis; 19 September 2008, 18:36.

        Kommentar

        • Fr BuBu
          • April 2004
          • 127

          #5
          Det är som en typ antennkabel. En plastkärna med en tunn koppartråd i och sedan vävt runt med koppar men jag får den ej att hålla kontakt mer än om jag håller hårt. Jag tänkte mig att jag skulle köra ihop den med krympslang men icke. Jag tar annars gärna emot förslag om detta.
          Vill mycket men kan lite

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Finns ju även en Spray som gör att många katter inte ger sig på det man sprayar på.

            Har funkat jätte bra för mig, efter att katten bet sönder slangen till bubbel räknaren.

            Värt ett försök och säkert billigare än att byta sladd.
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • Fr BuBu
              • April 2004
              • 127

              #7
              Jojo det förståss men skadan är ju redan skedd tyvärr och frågan var ju om det är skillnad på mätare till mätare
              Vill mycket men kan lite

              Kommentar

              • jesper_b
                • June 2006
                • 1201

                #8
                Ursprungligen postat av Fr BuBu
                Jojo det förståss men skadan är ju redan skedd tyvärr och frågan var ju om det är skillnad på mätare till mätare
                var det inte elektroderna du ville veta skillnad på nu skrev du mätare , att det redan skett är ju klart men katten skiter nog i vilket märke nästa blir, Nog lika gott att bita sönder nästa med...

                Själv kör jag tunzes ph kontroller. och provade en gång en billigare variant av elektrod, den funkade lite bra som orginalet.

                Vilket märke av elektrod är det du kollar på lättare att ge några tips om man vet vad det handlar om
                www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                Mina Malar:
                L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                Kommentar

                • Fr BuBu
                  • April 2004
                  • 127

                  #9
                  Ja och jo det var skillnaden på elektroderna jag var ute efter(ordvalsfel av mig) tur att du ändå förstod vad jag menade!. Självklart tycker jag INTE att det är OK att katten biter sönder nästa också men den biten ser jag inte som ett problem.
                  Jag har kollat Dennerle, Tunzes, Sera och några andra som jag inte kommer ihåg varumärket på som säljes till laboratorier. Jag vill ju gärna att elektroden skall vara lika "snabbtänkt" som den jag hade vilken var Dennerles.
                  Vill mycket men kan lite

                  Kommentar

                  Arbetssätt...