Hörnfilter till 375 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marsipulami
    • September 2008
    • 203

    Hörnfilter till 375 L

    Hejsan,

    Jag är helt ny på detta, men har läst på lite om filter och är sugen på att bygga ett hörnilter enligt riktlinjernar på



    Akvariet är ett 375 l på 150*50*50 och jag räknade lite på en filter yta på 40 (bredd) * 50 (höjd) och ta två lager med 3 cm filtermatta.

    Med en pump på 1125 l/h får jag en hastighet på 9 cm/min och en filtervolym på drygt 10 L. Är det ett vettigt koncept? Eller ska jag öka ytan(eller volymen)?

    Är detta en vettig pump? Eller ska jag satsa på något dyrare? Om jag har fattat detta rätt så blir pumpmotståndet mycket lågt på grund av stor yta och hög porositet.



    Avsikten med akvariet ar ätt köra mindre fiskar och ganska mycket växter.

    Är tacksam för all input.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Utan att gå in på övriga siffror, vad menar du med "en hastighet på 9cm/min"??
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Bygg
      10liters filtervolym duger till det akvariumet om du inte ska ha koi karp.
      Du klarar dig nog med en 1000l/h pump.
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13142

        #4
        väldigt effektivt filter som klarar väldiga fisklaster (även koi)! antar att du kör modellen med siliconade glaslister med tanke på måtten!?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Marsipulami
          • September 2008
          • 203

          #5
          Jepp, tänkte köra hörnvariant med med glasade lister på sidor och något i botten för att stötta mot gruset, så en del yta försvinner.

          Jag har ingen aning om vad som är mycket eller lite, guiderna är lite knapphändiga, det som lockar är lågt underhåll, med två skikt kan jag dessutom byta ett åt gången.

          heeke: 9 cm / min är flödeshastigheten genom filtret (om jag inte fått hjärnsläpp med enheterna). Enligt länken ovan rekommenderas 5-10 cm/min.

          Kommentar

          • Marsipulami
            • September 2008
            • 203

            #6
            En annan tanke, räcker 1000l/h för syresättning?

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Ursprungligen postat av Marsipulami
              heeke: 9 cm / min är flödeshastigheten genom filtret (om jag inte fått hjärnsläpp med enheterna). Enligt länken ovan rekommenderas 5-10 cm/min.
              Du menar alltså att en viss vattenmolekyl färdas 9cm/min genom din filtermatta?
              Jag kan inte riktgt se vad den informationen säger, men det är klart det visar ju på hur fort vattnet går genom mattan.
              Å andrasidan kommer det att variera rätt mycket på olika ställen genom filtret

              Flödet är ju annars detsamma genom pumpen som genom filtermattan. Så om pumpen nu ger faktiska 1000l/h så kommer ju flödet att vara det samma genom filtermaterialet som helhet.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • ciklidcollector
                • April 2008
                • 1111

                #8
                Då det gäller 1000l/h så är det nästan på gränsen men det duger.
                Svagare än 1000l/h pump ska du inte ha.
                Visst du får lite sämre cirkulation men med stor filteryta så blir det bra iallafall.

                Tyvärr så stoppar inte ett sådant filter med pump på 1000l/h för koi karp.
                Då dessa skitar ner förbannat mycket mera.
                (egna erfarenheter- 5st koi i ett 310liters under uppväxt, slutade med att jag fick köra med ett ytterfilter också.

                Du kan ju använda en eheim compact 1000 med aquael munstycke med syreslang.
                Jag kör den kombon och det bubblar på bra och skapar bra med vågor i ytan.
                -=Amatörbiologen=-
                Amerikanska Ciklider

                Kommentar

                • Marsipulami
                  • September 2008
                  • 203

                  #9
                  Koi karp var din ide =D

                  Jag funderar på att biffa upp direkt, ex vis eheim 2000.

                  Vad är en syreslang?

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    En syreslang är ett venturiinsug monterad på utblåset med en bit vanlig luftslang som sticker upp ovan vattenytan, drar ner flödet lite och sprutar ut luftbubblor ur utblåset, enda funktionen jag funnit är att den bryter upp ev proteinhinna.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • ciklidcollector
                      • April 2008
                      • 1111

                      #11
                      Syreslangen bryter ner proteinhinnan samt syresätter vattnet genom att skapa rörelse med bubblorna(när de träffar ytan).
                      Dvs du får generaliserat två ggr mera syre med syreslangen(bubblorna utöver rörelsen).
                      Två syresättare i en pump.
                      -=Amatörbiologen=-
                      Amerikanska Ciklider

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Luftbubblorna syresätter inte vattnet, däremot bildas lite mer ytcirkulation.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Marsipulami
                          • September 2008
                          • 203

                          #13
                          Tackar för inputen, kör på lite större pump i alla fall.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...