Filtrering + cirkulation. Någon som kan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    • August 2008
    • 323

    Filtrering + cirkulation. Någon som kan?

    Behöver lite hjälp och råd......

    Jag har ett 450 L med Malawi (ca 35 fisk - de flesta ganska små ännu). Som filter har jag valt ett Fluval FX5 och det fungerar som det skall.

    Utblåset sitter på vänster sida i akvariet och jag har riktat ett av två munstycken snett mot ytan och i längsled. Det andra är riktat snett uppåt mot framrutan. (Fluval FX5 har två munstycken som kommer ner från samma slang).

    Jag får bra ytrörelse i ungefär halva karet och har nu funderingar på en cirkulationspump för att både hjälpa till med syresättningen och för att öka vattenrörelsen.

    Men då börjar jag tänka att om man nu ändå skall ha ner en klump på andra sidan av akvariet, känns det nästan dumt att inte samtidigt hänga på ett (inner)filter där.

    Powerhead med blå filtermatta går bort direkt - sambon tillåter helt enkelt inte det i ett akvarium i vardagsrummet.
    Skall det sitta ett filter där, får det bli så diskret som möjligt samtidigt som det måste göra avsedd nytta. Jag behöver alltså kunna motivera ett filter i stället för endast en cirkulationspump.

    Kan ett Eheim 2252 göra jobbet att både filtrera, syresätta och öka vattenrörelsen tro?
    Andra bättre alternativ?

    Tacksam för förslag.
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    AquaEl fan3+ kanske kan vara någe.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Hogan1
      • August 2008
      • 323

      #3
      Ursprungligen postat av ciklidcollector
      AquaEl fan3+ kanske kan vara någe.
      Nja, det går nog bort (för låg kapacitet) eftersom mitt "försvar" till att slänga ner ett filter till är att "jag skall kunna använda detta i nästa akvarium" som förmodligen kommer att bli runt 300 liter.

      Men tack för tipset. Verkar vara ett bra pris.
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      • hlafk
        • August 2007
        • 202

        #4
        kolla in hydor koralia 1,2,3 eller nano.
        jag tycker dom ser riktigt bra ut och små och fina, dock inget filtermaterial men sålänge du klarar dig så...

        jag har själv beställt en nano som kommer nu i veckan som jag ska ha i mitt 240l tanganyikaakvarie, så då får jag 1900l/h cirkulation och ca 2% filtermaterial...
        Vad vet jag...

        Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

        Kommentar

        • Hogan1
          • August 2008
          • 323

          #5
          Ursprungligen postat av hlafk
          kolla in hydor koralia 1,2,3 eller nano.
          jag tycker dom ser riktigt bra ut och små och fina, dock inget filtermaterial men sålänge du klarar dig så...

          jag har själv beställt en nano som kommer nu i veckan som jag ska ha i mitt 240l tanganyikaakvarie, så då får jag 1900l/h cirkulation och ca 2% filtermaterial...
          Det bidde en koralia 4. Nu är det sprutt i tanken vill jag lova.
          Senast redigerad av Hogan1; 15 September 2008, 18:02.
          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

          Kommentar

          • hlafk
            • August 2007
            • 202

            #6
            ja jävlar det kan jag tänka mig
            kändes den bra i kvalité och sådär?
            Vad vet jag...

            Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

            Kommentar

            • Hogan1
              • August 2008
              • 323

              #7
              Ursprungligen postat av hlafk
              ja jävlar det kan jag tänka mig
              kändes den bra i kvalité och sådär?
              Nja, nästan förvånansvärt enkel och lite "plastig". Men den gör jobbet. 2 års garanti från butiken gör ju att man känner sig ganska trygg med sitt köp. Vet inte hur tydligt det syns - men jag bifogar några bilder i alla fall.
              Bifogade filer
              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Ahh, men skulle inte du köpa ett innerfilter som du sen kunde flytta över till ett annat kar, filtermedia osv?
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Hogan1
                  • August 2008
                  • 323

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Ahh, men skulle inte du köpa ett innerfilter som du sen kunde flytta över till ett annat kar, filtermedia osv?
                  Låt mig, för att uttrycka mig diplomatiskt säga att vi hade en omröstning hemma om ett innerfilter skulle kunna tänkas sänkas ner i akvariet. Jag förlorade med röstsiffrorna 1-1.
                  Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #10
                    Så då har du ett aspekt till då när du ska inhandla ett filter till 300l?
                    Anledningen till att jag skrev aquael fan3+ var att du hade haft ett filter som funkat till ditt 300l under inkörning eller komplements filter.
                    Alternativt så kunde du kört aquaelen i bakgrunden o då hade den ju inte alls synts.
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • Hogan1
                      • August 2008
                      • 323

                      #11
                      Ursprungligen postat av ciklidcollector
                      Så då har du ett aspekt till då när du ska inhandla ett filter till 300l?
                      Anledningen till att jag skrev aquael fan3+ var att du hade haft ett filter som funkat till ditt 300l under inkörning eller komplements filter.
                      Alternativt så kunde du kört aquaelen i bakgrunden o då hade den ju inte alls synts.
                      Har slimline bakgrund så det får inte plats något där. Om jag någon gång i framtiden skaffar ett större akvarium (+900 liter) blir det BTN moduler och all filtrering bakom modulerna.
                      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                      Kommentar

                      • ciklidcollector
                        • April 2008
                        • 1111

                        #12
                        Men du ska inte använda nano pumpen i 300l?
                        Tänkte bara eftersom du då kunde valt en cirkulationspump som du senare kunde montera dit en filterkassett på, allt för att slå två flugor i en smäll.
                        -=Amatörbiologen=-
                        Amerikanska Ciklider

                        Kommentar

                        • Hogan1
                          • August 2008
                          • 323

                          #13
                          Aha... Får se hur jag gör när det är dags för nästa kar. Det beror lite på lekvilligheten hos nuvarande population. :-)
                          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...