Vad för belysning till 24 L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nounours
    • September 2008
    • 48

    Vad för belysning till 24 L?

    Hej, har hittat ett kar på Hornbach som är 40x30x20 som jag tänkte testa och köra räkor, snäckor och lite växter bara..

    Nu till min fråga, finns det så små lysramper, eller vad för typ av belysning behöver man? Läste någonstans om vissa som kört "IKEA-lampor"?
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av Nounours
    Hej, har hittat ett kar på Hornbach som är 40x30x20 som jag tänkte testa och köra räkor, snäckor och lite växter bara..

    Nu till min fråga, finns det så små lysramper, eller vad för typ av belysning behöver man? Läste någonstans om vissa som kört "IKEA-lampor"?
    Skrivbordslampa har jag till mitt yngelkar, har funkat kanon ett bra tag nu..

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Nounours
      • September 2008
      • 48

      #3
      Okej, hur fungerar det med växter, klarar det sig nätt och jämt eller frodas de? Ynglen växer på bra antar jag? Har du något annat i ditt kar?

      *Edit: Vad för typ av lampa har du? Vanlig glödlampa eller halogen?
      Senast redigerad av Nounours; 11 September 2008, 23:02.

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Ursprungligen postat av Nounours
        Okej, hur fungerar det med växter, klarar det sig nätt och jämt eller frodas de? Ynglen växer på bra antar jag? Har du något annat i ditt kar?

        *Edit: Vad för typ av lampa har du? Vanlig glödlampa eller halogen?
        Har kört med båda i olika kar, växterna har inte klagat.
        (Har ett 20 liters och ett 65 liters.)

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Har man inget krav på färgtempen(pissgult) så kan du köra ikea lampa..,

          vill du ha det snyggt och kripigt så löser man det på andra sätt..
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Nounours
            • September 2008
            • 48

            #6
            Om jag säger att jag inte vill ha pissgulbelysning, hur löser jag det då? Finns det (lättillgängligt) ramper som är endast 40cm med lysrör?

            Kommentar

            • tuvok
              • November 2007
              • 31

              #7
              Det finns ju ramper för vanliga glödlampor som är 40 cm långa. Sedan köper du ett kompaktlysrör med en färgtemperatur på 6500ºK (dagsljus).

              Alternativt en skrivbordslampa med sockel G23 lågenergilampa. Dessa lampor finns med färgtemperaturer från 4000ºK

              Kommentar

              Arbetssätt...