luftbubblor från filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    #16
    Ursprungligen postat av Fuzzop
    för bästa effekt ta bort venturi och allt annat som hindrar utblåset, sen ta bort kåpan runt filtret för den gör ingen nytta alls utom möjligen för synintrycket men du får bättre flöde utan och lär inte behöva rengöra filtret lika ofta utan

    menar du den kåpan som är runt om? Ska filtret vara helt öppet? :O

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #17
      Ursprungligen postat av streezz88
      menar du den kåpan som är runt om? Ska filtret vara helt öppet? :O
      Jo precis, under själva pumphuvudet sitter ju ett plaströr med själva filtermattan på och utanför en kåpa som egentligen bara minskar flödet och tar upp plats, en del borrar hål i kåpan för att få bättre flöde, den gör det dessutom krångligare att rengöra filtret så mitt tips är skippa den helt om du kan leva med filtrets lite nakna utseende, jag gömmer min bakom växter iaf

      Kommentar

      • streezz88
        • July 2007
        • 529

        #18
        Ursprungligen postat av Fuzzop
        Jo precis, under själva pumphuvudet sitter ju ett plaströr med själva filtermattan på och utanför en kåpa som egentligen bara minskar flödet och tar upp plats, en del borrar hål i kåpan för att få bättre flöde, den gör det dessutom krångligare att rengöra filtret så mitt tips är skippa den helt om du kan leva med filtrets lite nakna utseende, jag gömmer min bakom växter iaf

        ska testa att ta bort det imorn, när jg gör vattenbyte får se hur de fungerar då. trodde kåpan hade sin effekt

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #19
          Ursprungligen postat av streezz88
          ska testa att ta bort det imorn, när jg gör vattenbyte får se hur de fungerar då. trodde kåpan hade sin effekt
          nä den har iaf ingen nödvändig effekt, i mitt kar samlade den mest slam och minskade flödet, du kanske inte märker nån direkt jätteskildnad men för mig vart det intervallen på rengöring av filtret som vart största skildnaden och flödet minskade inte lika mycket när filtret va som skitigast

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13142

            #20
            Precis som fuzzop säger så kan du köra filtret mycket längre utan igensättning om du tar bort kåpan, dess biologiska verkan förbättras då avsevärt och ett till tips är att skaffa fan 3.ans filterpatron för att utöka filtervolymen
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • streezz88
              • July 2007
              • 529

              #21
              Ursprungligen postat av Fuzzop
              nä den har iaf ingen nödvändig effekt, i mitt kar samlade den mest slam och minskade flödet, du kanske inte märker nån direkt jätteskildnad men för mig vart det intervallen på rengöring av filtret som vart största skildnaden och flödet minskade inte lika mycket när filtret va som skitigast
              Har gjort som du sagt, och det vart en jäkla skillnad.. =)
              verkar gåbättre nu iaf.. =) så hoppas det håller sig, och ska göra som du skrivit, täcka den lite med växter, men nu så syns det inte så mkt, trots den är på rutan

              Kommentar

              • streezz88
                • July 2007
                • 529

                #22
                Ursprungligen postat av åheim
                Precis som fuzzop säger så kan du köra filtret mycket längre utan igensättning om du tar bort kåpan, dess biologiska verkan förbättras då avsevärt och ett till tips är att skaffa fan 3.ans filterpatron för att utöka filtervolymen
                Ska kolla på det nästa gång jag åker till affären
                eller så köper jag nytt filter helt enkelt!

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #23
                  Ursprungligen postat av streezz88
                  Ska kolla på det nästa gång jag åker till affären
                  eller så köper jag nytt filter helt enkelt!
                  Till vilken storlek av kar har du det filtret? jag kör en fan 3plus till ett 100liters och om du har 100liter eller mer så är fan 3plus att föredra eller iaf filterpatronen från ett sånt så kommer allt att funka mycket smidigare i längden med färre rengöringar och bättre rening

                  Kommentar

                  • streezz88
                    • July 2007
                    • 529

                    #24
                    Ursprungligen postat av Fuzzop
                    Till vilken storlek av kar har du det filtret? jag kör en fan 3plus till ett 100liters och om du har 100liter eller mer så är fan 3plus att föredra eller iaf filterpatronen från ett sånt så kommer allt att funka mycket smidigare i längden med färre rengöringar och bättre rening
                    jag har ett 112 liters. var de filtret jag fick med
                    men ska kolla på nytt filter

                    Kommentar

                    • mollylover85
                      • August 2008
                      • 29

                      #25
                      hej , jag undrar lite jag me!!

                      Ursprungligen postat av streezz88
                      jag har ett 112 liters. var de filtret jag fick med
                      men ska kolla på nytt filter

                      hejsan! jag har en aquael fan plus -1 til mitt akvarium på 54l och jag undrar kan jag köpa då istället en filterpatron som passar till en aquael fan plus -2 istället för bättre rening?

                      tycker du n'r du tog bort kåpan att de gjorde större skillnad? har du ett sånt flödstycke med en slang inkopplad ovanpå? för jag har ett sånt och jag undrar om de går att ändra stycket så att vattnet flödar uppåt mot vattenytan? jag har många frågor jag vet!! men jag vill lära mig!!

                      Kommentar

                      • Jemmba
                        • January 2008
                        • 432

                        #26
                        Läs om tråden så har du svaren där
                        När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13142

                          #27
                          Ursprungligen postat av mollylover85
                          hejsan! jag har en aquael fan plus -1 til mitt akvarium på 54l och jag undrar kan jag köpa då istället en filterpatron som passar till en aquael fan plus -2 istället för bättre rening?

                          tycker du n'r du tog bort kåpan att de gjorde större skillnad? har du ett sånt flödstycke med en slang inkopplad ovanpå? för jag har ett sånt och jag undrar om de går att ändra stycket så att vattnet flödar uppåt mot vattenytan? jag har många frågor jag vet!! men jag vill lära mig!!
                          röret på fan 1+ som du sätter filterpatronen på är mindre än på 2+, 3+ och det kan nog bli svårt att få den att sitta kvar, men du kan köpa blå matta som du kapar till önskad storlek och skär en skåra i och trär på röret!

                          för att rikta strålen lite uppåt så sätter du på skedan som följer med filtret och rktar den uppåt
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...